Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Versnellingspook schiet los

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2023
    Leeftijd
    26
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Versnellingspook schiet los

    Goedemorgen,

    Ik heb in oktober een Audi A4 Avant gekocht van 2016, 2.0 TFSI, met rond de 80k km op de teller.

    Het is nu al 2-3 keer voorgevallen dat mijn versnellingspook losschiet wanneer ik iets "agressiever" schakel van 1e naar 2e.

    Ik ben niet zeker of de staaf er volledig uitschiet of het enkel de kop is, ik weet enkel dat ik dan "iets" in mijn handen vastheb en niets meer kan doen qua schakelen.

    Ik moet deze er dan met forse macht terug induwen, schakelen lukt dan even niet tot ik ze met veel druk terug in de achteruit krijg, daarna kan ik terug naar 1e schakelen.

    Ik vermoed dat de schroefdraad kapot is, echter zie ik niet direct hoe ik hierbij kan.

    Heeft er iemand tips om deze te vervangen? En wat ik hiervoor moet aankopen, gezien ik dit niet kan terugvinden online, tenzij ik de verkeerde woorden gebruik

    Alvast bedankt!

    Groeten,
    Laura

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.657
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Versnellingspook schiet los

    Bijzonder! Dit is geen typisch defect voor een Audi, er moet iets zijn gebeurd met de auto lijkt me.

    Er zal niks anders op zitten dan eerst (minstens) de pook te (laten) demonteren en het mechanisme te inspecteren voordat je weet wat er aan de hand is. Dan kun je pas eventueel een nieuw onderdeel bestellen.
    Om een idee te krijgen hoe eea eruit ziet, zie dit plaatje.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2023
    Leeftijd
    26
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Versnellingspook schiet los

    Dankjewel voor de afbeelding!

    Ik heb de kop er afgehaald, ik vermoed dat het enkel dat was wat ik in mijn handen had en die er niet meteen volledig terug opging waardoor het schakelen niet meer lukte.
    De slangklem die errond zat rond de clips zat los, vreemd genoeg wel volledig aangespannen, maar toch te los.
    Ik heb er en nieuwe op gezet en die wel goed vast gespannen.

    Zal afwachten worden en aankijken of het opnieuw voorvalt, als het nog voorvalt kan ik waarschijnlijk met zekerheid zeggen dat het niet de kop is maar effectief de staaf zelf. Dan breng ik ze wel eens binnen voor het mechanisme na te kijken.

  4. #4
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.657
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Versnellingspook schiet los

    Ah, juist! Dan komt dus de knop van de pook los. Die zit inderdaad alleen maar met een (éénoor)klemmetje vast, daar is een speciale tang voor. Dat klemmetje kun je maar één keer gebruiken.

    Waarschijnlijk heeft iemand de knop ooit eens vervangen, er zijn diverse uitvoeringen van, dus wil men die nog wel eens “upgraden”…..
    Voor de volledigheid: het klemmetje heeft onderdeelnr N10255501 klembeugel, 2 Euro bij Audi dealer. Maar met een goed passend gewoon slangklemmetje moet het volgens mij ook lukken.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 18-03-24 om 15:07.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •