Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: Olielek, welk onderdeel is dit (foto)

  1. #1

    Standaard Olielek, welk onderdeel is dit (foto)

    Update-heb het lekkend onderdeel kunnen vinden- zie foto's in m'n laatste post.
    Iemand met ervaring die me kan vertellen wat voor onderdeel het is?



    Beste Audi fans,

    Het is nu een tijdje dat ik mijn Audi A5 heb, en wat mij betreft blijft het een fantastisch wagen om mee te rijden.
    Ik rijd echter erg weinig aangezien ik met de trein pendel naar m'n werk. Zonde, want het gaat om een 2.7 TDI v6 versie dat heerlijk aanvoelt op lange afstanden.

    Dit gezegd zijnde, de wagen is 8 jaar oud en de kwaaltjes stapelen zich op.

    De ergste is een olielek, elke 2 à 3 maand moet ik een litertje olie toevoegen, en ik zie duidelijk olievervuiling op mijn oprit waar ik de auto dagelijks parkeer.
    Ik ben gaan navragen bij een ex VW/Audi garagist en hij vertelde me dat het niet evident is met zulke wagens om de oorsprong te vinden. Het zou een hele duit kosten om via Audi te laten nakijken alvast.

    De auto rijdt perfect, maar de lek baart me zorgen.
    Heeft iemand dit ooit meegemaakt ?
    Laatst gewijzigd door conac; 26-10-16 om 16:25.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    38
    Posts
    1.645
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard Re: Olielek

    Hi Conac!

    Olielekkage op een 2.7 is niet heel gebruikelijk en raad je aan de auto naar een garage te brengen die er wél zin in heeft.
    Dit kan van alles zijn, van een lek op de sensor tot de ring van de carterplug tot een lekke koppakking... en dan hebben we het nog niet eens over turbo gehad.

    een A5 hoort niet te lekken... tis geen peugeot 205 uit ....
    Audi A5 Coupe 3.0TDI quattro 2008 S-line / Audi A6 Avant 2.0 FSI 2005 Pro-line
    Audi A4 avant 2.5 TDI 2005 Pro-line Business
    Audi 80 2.3e 1992 / Audi Cabriolet 2.3e 1991

  3. #3
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Olielek

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door conac Bekijk Berichten
    Ik ben gaan navragen bij een ex VW/Audi garagist en hij vertelde me dat het niet evident is met zulke wagens om de oorsprong te vinden. Het zou een hele duit kosten om via Audi te laten nakijken alvast.
    Hoe kan 'ie dat nu op voorhand aangeven? Voor hetzelfde geld zie je de lek na 10min en ben je voor €8,95 klaar.

    Als hij werkelijk zoveel olie lekt zou ik met mijn boerenverstand eerst de auto eens zonder bodemplaat boven een wit vel papier zetten. Evt op oprijbokken, doekie over het blok halen en kijken maar de volgende morgen.
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  4. #4
    Blaas's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Posts
    569
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Olielek

    Zie bovenstaand, goede adviezen.

    Mijn ervaring (3.0 tdi) is dat de carterplug het probleem is. Die is namelijk niet geschikt voor vele malen hergebruik en gaat dan lekken.
    Dat was bij mij het probleem en idd een oplossing van een paar euro.
    smile!

  5. #5

    Standaard Re: Olielek

    Ik had het vermoeden dat hij er niet veel zin in had.
    Goed advies ( Nu nog oprijbokken vinden)


  6. #6

    Standaard Re: Olielek

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blaas Bekijk Berichten
    Zie bovenstaand, goede adviezen.

    Mijn ervaring (3.0 tdi) is dat de carterplug het probleem is. Die is namelijk niet geschikt voor vele malen hergebruik en gaat dan lekken.
    Dat was bij mij het probleem en idd een oplossing van een paar euro.
    Wordt de carterplug niet standaard verwisseld bij elke onderhoudsbeurt?

  7. #7
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.649
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Olielek

    "Officieel" wel idd......
    Maar in werkelijkheid??
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Olielek

    Heb alles besteld en zal zelf eens de handen uit de mouwen steken. Ik ben van plan om de bodemplaat voor een paar dagen te demonteren, de onderkant af te stomen om alle residuele olie te verwijderen en de komende dagen nauwlettend i/h oog te houden waar de lek eventueel zich zou kunnen bevinden. Als je dit een dom idee vind: schreeuw het uit aub voor ik het erger maak :-)

    Bedankt voor de tips!

  10. #9
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.549
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Olielek

    Sorry als ik je beledig door je technische inzicht te laag in te schatten, maar als je bodemplaat demonteert, moet je wel de achterste bodemplaat goed vastzetten met bv wat tyraps.
    Als je dat niet doet gaat deze plaat lopen klapperen en dat is een rot herrie.
    Verder is de methode zo in orde.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2013
    Posts
    29
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard Re: Olielek

    Volgens de officiële handleiding wordt de olie vervangen door ze er uit te pompen en niet door de carterplug los te draaien. Vandaar misschien dat deze niet voor meerdere malen gebruik geschikt is. Bij mij is de carterplug ook vervangen (door één die ik met een zeskant dopsleutel kan losdraaien en geen torxdopje, kun je tenminste kracht zetten) en de dealer heeft een gat in de bodemplaat gemaakt zodat deze er niet telkens afgenomen moet worden. (was al toen ik hem kocht)

  12. #11
    Dutchlimits's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2016
    Posts
    824
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S7

    Standaard Re: Olielek

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door elglin Bekijk Berichten
    Volgens de officiële handleiding wordt de olie vervangen door ze er uit te pompen en niet door de carterplug los te draaien. Vandaar misschien dat deze niet voor meerdere malen gebruik geschikt is. Bij mij is de carterplug ook vervangen (door één die ik met een zeskant dopsleutel kan losdraaien en geen torxdopje, kun je tenminste kracht zetten) en de dealer heeft een gat in de bodemplaat gemaakt zodat deze er niet telkens afgenomen moet worden. (was al toen ik hem kocht)
    Wat mij betreft een domme methode, want al het vuil blijft dan ook onderin de carter liggen.

  13. #12
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.649
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Olielek

    Daarom moet de motor ook net gelopen hebben en warm zijn, dan zweven de vuildeeltjes in de olie en worden mee afgezogen.
    Wat dan nog op de bodem is blijven liggen kan mooi blijven liggen want dat kan daar dan toch geen kwaad doen.
    Overigens gaat de aanzuigbuis (via de peilstokbuis) tot op de bodem, heeft een V-vormige uitsparing om vastzuigen te voorkomen. Dus veel zal er niet achterblijven, misschien nog wel minder dan bij aftappen.
    Wel checken wat Audi voorschrijft, kan per motortype verschillen. Ook bij mijn motor (2.0 TFSI) is afzuigen voorgeschreven. Bijkomend voordeel bij deze motor (met oliefilter bovenop de motor) is dat de bodemplaat er niet onderuit hoeft.
    Dus wat mij betreft zeker geen domme methode! 😋
    Laatst gewijzigd door Kees B; 20-10-16 om 16:14.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  14. #13

    Standaard Re: Olielek

    Ondertussen heb ik vorig weekend de tijd genomen om het probleem op te sporen.
    Ik heb eerst de bodemplaten verwijderd. Er was zowat overal (opgedroogde) olie te vinden dus heb ik de onderkant van de wagen afgestoomd om het geheel proper te maken.
    Sinds het om een kleine lek gaat kon ik niet meteen terugvinden waar de lek zich precies bevindt.
    Ik heb dan maar een aantal kilometers gereden zonder de bodemplaat, kwestie van opnieuw ervoor te zorgen dat de motor stevig draait in de hoop dat de lek zich achteraf manifesteert.

    Eerste conclusie : het is niet de carterplug. Deze was nog in prima staat, er waren ook geen olievlekken op de carter zelf.
    Ik heb uiteindelijk de exacte plek van de lek kunnen identificeren, eenmaal terug onder de auto heb ik met eigen ogen een druppel olie zien vormen. Probleem is dat ik niet weet wat het onderdeel juist doet.

    De exacte locatie is niet ver van de rechter(voor)wiel, ietsje rechts van de automatische versnellingsbak. Foto's zijn bijgesloten (niet superduidelijk maar hoop dat iemand het herkent). Er zijn twee rubberen ringen bevestigd en het lijkt alsof het verbonden is met de aandrijving van de rechtervoorwiel. Het was behoorlijk donker en erg zichtbaar was het allemaal niet.

    Indien iemand weet waarover het hier gaat, alvast mijn dank voor het advies.

    Ik ga deze sowieso laten herstellen door een garagist, maar wil wel vermijden dat ik opgelicht wordt. Ik heb absoluut geen vertrouwen in garagisten, zeker niet na een aantal nare ervaringen en dergelijke 'vage' herstellingen.

    Hierbij alvast de foto's :

    IMG_3254.jpgIMG_3256.jpgIMG_3247.jpg

    De foto in kwestie is genomen toen ik onder de wagen lag, iets naar rechts van de versnellingsbak, ter hoogte van de voorwielen
    Laatst gewijzigd door conac; 26-10-16 om 12:07.

  15. #14

    Standaard Re: Olielek

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door conac Bekijk Berichten
    Ondertussen heb ik vorig weekend de tijd genomen om het probleem op te sporen.
    Ik heb eerst de bodemplaten verwijderd. Er was zowat overal (opgedroogde) olie te vinden dus heb ik de onderkant van de wagen afgestoomd om het geheel proper te maken.
    Sinds het om een kleine lek gaat kon ik niet meteen terugvinden waar de lek zich precies bevindt.
    Ik heb dan maar een aantal kilometers gereden zonder de bodemplaat, kwestie van opnieuw ervoor te zorgen dat de motor stevig draait in de hoop dat de lek zich achteraf manifesteert.

    Eerste conclusie : het is niet de carterplug. Deze was nog in prima staat, er waren ook geen olievlekken op de carter zelf.
    Ik heb uiteindelijk de exacte plek van de lek kunnen identificeren, eenmaal terug onder de auto heb ik met eigen ogen een druppel olie zien vormen. Probleem is dat ik niet weet wat het onderdeel juist doet.

    De exacte locatie is niet ver van de rechter(voor)wiel, ietsje rechts van de automatische versnellingsbak. Foto's zijn bijgesloten (niet superduidelijk maar hoop dat iemand het herkent). Er zijn twee rubberen ringen bevestigd en het lijkt alsof het verbonden is met de aandrijving van de rechtervoorwiel. Het was behoorlijk donker en erg zichtbaar was het allemaal niet.

    Indien iemand weet waarover het hier gaat, alvast mijn dank voor het advies.

    Ik ga deze sowieso laten herstellen door een garagist, maar wil wel vermijden dat ik opgelicht wordt. Ik heb absoluut geen vertrouwen in garagisten, zeker niet na een aantal nare ervaringen en dergelijke 'vage' herstellingen.

    Hierbij alvast de foto's :

    IMG_3254.jpgIMG_3256.jpgIMG_3247.jpg

    De foto in kwestie is genomen toen ik onder de wagen lag, iets naar rechts van de versnellingsbak, ter hoogte van de voorwielen

    Niemand ? Is de foto niet duidelijk genoeg ? Of niemand die wat mechanische kennis heeft en bereid is om dat te delen?
    Ik breng de auto sowieso naar een garagist, maar zou erg graag op voorhand willen kunnen zeggen waar de lek zich juist bevindt.
    Waarom ? Omdat ik al erg nare ervaringen heb gehad met malafide garagisten, en dan vooral de officiële AUDI dealers.

    (bvb : Mijn auto bleek soms niet te starten omdat de batterij opeens leeg bleek te zijn. Dit gebeurde een aantal keer, willekeurig, waarop ik uiteindelijk de pechverhelpingsdienst moest bellen om me te helpen weer op de baan te geraken nadat ik in een parkeergarage vast kwam te zitten. Pechverhelping krijgt de auto weer a/d praat waarbij ik meteen naar de audi dealer reed. Diagnose: batterij is kapot, nieuwe batterij aankopen + inlezen = +- 700 euro kosten nadat ze een 'diagnose' uitgevoerd hadden. Ik vond dat erg veel en vertrouwde ze instinctief niet. Ik breng de auto naar een kwikfit. Diagnose : + kabel v/d baterij was los en diende aangespannen te worden. Kosten 10 euro. Dit is 3 jaar geleden, nooit meer last gehad sinds toen. Hetzelfde gebeurde achteraf weer bij een mechanisch probleem : kosten 12000 euro. Reëele kosten bij een bevriende garagist : 2000 Euro. Deze garagist is intussen overleden ..)

    Als jullie een indicatie kunnen geven stel ik dat alvast erg op prijs. Het onderdeel bevindt zich rechts van de multitronic versnellingsbak en lijkt rechtstreeks iets te maken te hebben met de aandrijving van de rechterwiel (kan me ook vergissen). Let wel op, het onderdeel maakt geen deel uit van de versnellingsbak zelf.

    Alvast bedankt voor alle tips.

  16. #15

    Standaard Re: Olielek

    @conac
    Dat is de ophanging van je roetfilter: http://www.ebay.co.uk/itm/391430963304
    Je zult de bron van de lekkage dus iets hoger moeten zoeken.
    In welke regio woon je? Misschien kunnen mensen hier je een garage aanbevelen.
    Laatst gewijzigd door Nenna; 03-11-16 om 14:04.

  17. #16

    Standaard Re: Olielek

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    @conac
    Dat is de ophanging van je roetfilter: http://www.ebay.co.uk/itm/391430963304
    Je zult de bron van de lekkage dus iets hoger moeten zoeken.
    In welke regio woon je? Misschien kunnen mensen hier je een garage aanbevelen.
    En je hebt dat zo kunnen herkennen? Knap :-D
    Ik moet sowieso naar de garage. Ik woon in België, regio Antwerpen.
    Iemand die een goede garage weet : graag een seintje!

    En Raz0r : bedankt voor het advies , top!

  18. #17

    Standaard Re: Olielek

    Update probleem olielek : turboleiding lag aan de basis. Turbo werd anderhalf jaar geleden vervangen, de hersteller heeft evenwel de turboleiding verkeerd aangesloten blijkbaar. Zekerheidshalve nieuwe leiding besteld, probleem opgelost!

  19. #18
    sg2000's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2010
    Leeftijd
    62
    Posts
    25
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Olielek

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door conac Bekijk Berichten
    Update probleem olielek : turboleiding lag aan de basis. Turbo werd anderhalf jaar geleden vervangen, de hersteller heeft evenwel de turboleiding verkeerd aangesloten blijkbaar. Zekerheidshalve nieuwe leiding besteld, probleem opgelost!


    Ha Conac, je post is al van even geleden, mijn probleem is actueel..... Ik heb het vermoeden dat bij mijn 2.7T hetzelfde aan de hand is, lekkage bij de hogedrukleiding. Weet jij nog ongeveer wat je kwijt was? Inmiddels zijn kleppendekselpakking en dergelijke vervangen. Motor draait verder prima (ik laat na slechte ervaringen elk jaar de carterontluchting schoon maken, en dat lijkt te helpen bij vriesweer), maar zo'n druppeltje olie in de buurt van hele hete onderdelen vind ik niet plezierig...

    Ooops, ik zie nu dat het om een heel andere auto gaat, een 2.7TDI, en niet om de auto die ik heb! Ik ga verder zoeken, maar je antwoord zou me nog steeds welkom zijn.


    Dank alvast voor je antwoord! sg2000 aka GJ
    Laatst gewijzigd door sg2000; 24-01-19 om 15:51. Reden: Verkeerde autogroep
    ex Audi 100 2.2 5 cyl; A4 1995 1.6; A4 1.9 TDI 1997; Audi A4 Avant 1.9 TDI 1999; Audi A4 2.0 TDI 2001; Audi A4 2.0 TDI 2003; Audi A4 Avant TDI 2005; nu: Audi 2.7 Avant Biturbo Q 1999 en BMW 520i (1994)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •