Oorspronkelijk geplaatst door
pat01
Hallo allemaal,
wil graag een beroep op jullie expertise doen na een warrig verhaal aangehoord te hebben bij de Audi dealer. Ik heb een A5 cabrio uit 2011, gechipt, en in de middenconsole zitten 2 knoppen. Eentje om het dak open en dicht te doen, de andere om alle ramen ineens omhoog of omlaag te doen. Vorige week kwam ik erachter dat allebei die knoppen niet meer werken dus op naar de dealer. Omdat ik wat krap in de tijd zat aangegeven maximaal een uurtje te kunnen wachten en na 20 minuten staat er al weer iemand voor mijn neus met een, in mijn oren althans, onbegrijpelijk verhaal.
De oorzaak van het niet functioneren van de knoppen zou twee oorzaken kunnen hebben : kabelbreuk of eoa regelaar die in het motorcompartiment zit. Als het die laatste is dan hebben we een probleem want op het moment dat de auto aan de computer wordt gehangen wordt meteen de test afgebroken omdat, door het chippen, de boodschap is dat de motor niet bij deze auto hoort en dus ook geen test uitgevoerd kan worden. Oplossing : uitvogelen wie de auto destijds getuned heeft, tuning eraf, regelaar vervangen en inlezen, tuning erop en klaar is kees en ik een klein fortuin armer.....
Ik ben de tweede eigenaar en het heeft me gisteren 3 uur en vele telefoontjes gekost om via de Audi dealer waar ik de auto heb gekocht, via de Audi dealer die de auto aan de eerste eigenaar heeft geleverd, die de eerste eigenaar heeft gebeld om te vragen waar de auto gechipt is, om uiteindelijk bij het Audi aflevercentrum (daar zou ie gechipt zijn), erachter te komen dat ze daar geen enkele melding of iets dergelijks van hebben of en in geval van, door wie of wat de auto gechipt is. Daar kom ik dus niet verder mee.
Mij lijkt het volstrekt ondenkbaar dat als een auto gechipt is, door ABT volgens hoofd werkplaats van de dealer maar als ik hem vraag hoe ie dat zo zeker weet, heeft ie daar ook geen antwoord op, dat als je vervolgens de auto wilt uitlezen dat dit niet meer mogelijk is, maar wie weet vergis ik me wel. Daarnaast hebben de andere 3 dealers allemaal de opmerking gemaakt dat om de regelaar voor het cabriodak uit te lezen, je niets met het motormanagement hebt te maken en die melding dus ook niet zou moeten verschijnen.
Vragen aan jullie :
- heeft iemand suggesties waar het probleem door veroorzaakt zou kunnen worden?
- wat is jullie opinie over het eerst moeten "ontchippen" alvorens je iets kunt veranderen
- en als laatste : de bak in het koffer waar de kap invalt als ie open is heb ik vorige week omhooggedrukt. Volgens de handleiding kun je deze ook weer via eoa knop achter een paneel links achter in de kofferbak weer handmatig laten zakken, maar het enige wat ik daar zie is een geel hendeltje wat, welke kant ik het ook in beweeg, helemaal niets doet. Kan iemand me vertellen hoe ik die bak weer handmatig naar beneden kan laten zakken?
Ben benieuwd naar jullie input en alvast bedankt!