Resultaten 1 tot 20 van de 20

Onderwerp: Batterij vervangen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    46
    Posts
    130
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Batterij vervangen

    Domme vraag misschien, maar mag ik op mijn Audi A5 2.0 TFSI "zomaar" de batterij vervangen?

    Hiermee bedoel ik:

    -polen los
    -oude batterij eruit
    -nieuwe batterij erin
    -polen opnieuw bevestigen

    Of leidt dit tot mogelijke problemen?

    Zo heb ik me al laten vertellen dat bepaalde wagens continu onder stroom moeten blijven staan bij het vervangen van een batterij, omdat deze anders storingen kunnen geven...

    Bedankt voor de reacties!

  2. #2
    hansderk's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    477
    Kudos
    6
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Batterij vervangen

    Ik heb voor de zekerheid een batterijlader via de 12v aansteker de auto op spanning gehouden. Dat werkte uitstekend, ook ter voorkoming van eventuele ongemakken waar jij ook naar verwijst.
    Audi TT roadster 3.2 V6 DSG Quattro, 18", Gletscherblau, alcantara/leder, S-Line
    Audi A3 1.6 TDI Ultra Phantomschwarz, zwart leder, full options Led koplampen
    Mini F55 5 deurs, zwart metallic

  3. #3
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Batterij vervangen

    Daar is al veel over geschreven, ook op dit forum.
    Jouw auto is voorzien van een Battery Energy Manager op de minpool. Als je de accu vervangt door een nieuwe, moet de BEM opnieuw worden aangeleerd. Dit kan door een z.g. BEM code - die de nieuwe accu dan wel moet hebben - in te geven middels bv VCDS. Doe je dat niet, dan "weet" het systeem niet dat er een nieuwe accu is geplaatst en wordt het laadproces mogelijk niet correct aangestuurd.

    Maar ook als je dit niet doet is het mogelijk dat je er niets van merkt.... Het aanleerproces verloopt dan wel erg langzaam tijdens het gebruik van de auto maar dit schijnt vaak/soms (?) wel goed te verlopen. Als je zeker wilt zijn van een goed verloop moet de nieuwe accu dus wel worden ingeleerd. Bij gebrek aan een BEM code (die hebben maar weinig accu's), kun je ook het accuserienummer zoals dat is opgeslagen één nummer ophogen (mbv VCDS), mits de accu dezelfde capaciteit heeft als de oude. Dan verloopt het inleerproces sneller.

    Alleen het loshalen van een accu en later weer bevestigen leidt niet tot problemen, althans bij mijn Q5. Daar heb ik de accu er een paar dagen uit gehad, weer aangesloten en na een paar kilometer rijden functioneerde alles (zoals het geheugen van de elektrische ramen) weer zoals tevoren.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 06-01-17 om 14:44.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    46
    Posts
    130
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Batterij vervangen

    Dat is wel heel interessante en belangrijke info!

    Maar als ik u dus goed begrijp, zou het wel kunnen om er een nieuwe accu in te steken, zonder die BEM te herprogrammeren?

    Heeft er iemand enig idee hoe lang of hoeveel kilometer dit "aanleerproces" zou kunnen duren?

  5. #5
    Baas J's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    646
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard Re: Batterij vervangen

    Gewoon ff accu bij de dealer (hebben altijd bem code) oppikken, Booster aansluiten op de polen onder motorkap. Oude accu verwijderen, nieuwe plaatsen, voordat je polen aansluit even het kleine stekkertje van J367 loshalen. Polen vastmaken. Stekkertje weer aansluiten. Booster wegnemen.

    Met vcds nieuwe BEM code programmeren in de Gateway J533 (kanaal 04). Stelt niks voor. Alles bij elkaar 15min werk.

    1.jpg 2.jpg 15935321_1151004671681511_561241613_o.jpg
    Laatst gewijzigd door Baas J; 06-01-17 om 14:22.
    S5 2013 Coupé: --VCDS Zeeland-- Bekijk mijn showroom topic voor retrofits aan mijn vorige A5! Geretrofit: B&O, Side Assist, FIS, Bluetooth, Keyless Go+Entry, S5 interieur, zelfdimmende binnenspiegel, klapspiegels, Side Assist, alarm, etc !


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    46
    Posts
    130
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Batterij vervangen

    Bedankt voor de bijkomende info!

    Nu, ik heb wel vagcom maar heb deze nog nooit gebruikt en wegens de vrees van "risico op meer fout dan goed doen wegens onkunde", zou ik het gebruik ervan liever achterwege willen laten.

    Maar die info op de foto's die je hier hebt gepost (voltage's en dergelijke), die info is toch afkomstig van de accu. Dus als je een nieuwe accu plaatst, wordt dit dan niet automatisch aangepast en/of geupdate?

  7. #7
    Baas J's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    646
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard Re: Batterij vervangen

    Jawel, ik postte het meer zodat je kon zien hoe het eruit ziet.

    Het enige wat je moet doen met vagcom is aansluiten, dan naar optie: control module, dan gateway kiezen, adaption, kanaal 4 kiezen. Je ziet dan je oude BEM code staan, en daar onder kun je dan de nieuwe invullen (zie 2de plaatje), testen, saven en meer is het niet.
    S5 2013 Coupé: --VCDS Zeeland-- Bekijk mijn showroom topic voor retrofits aan mijn vorige A5! Geretrofit: B&O, Side Assist, FIS, Bluetooth, Keyless Go+Entry, S5 interieur, zelfdimmende binnenspiegel, klapspiegels, Side Assist, alarm, etc !

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    46
    Posts
    130
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Batterij vervangen

    Ok,

    Nogmaals bedankt voor de info! Het is me al een pak duidelijker en lijkt inderdaad niet zo moeilijk.

    Maar stel nu dat je gewoon die accu zou vervangen, zonder de vagcom aanpassing, uiteindelijk zullen die waarden toch automatisch aangepast worden naargelang de boordcomputer de info en data krijgt van de nieuwe batterij (het "aanleren" zoals Kees eerder al had aangehaald).

    Of topic: blijkbaar ook nog niet onmiddellijk een goedkope batterij met die start/stop optie op de wagen...

  10. #9
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Batterij vervangen

    Ja, voor wagens met stop/start systeem is een AGM accu nodig en die zijn idd duurder. Wel belangrijk!

    Mocht je het Duits machtig zijn en meer willen weten over de details van wel of niet coderen, hierbij een interessant verhaal van accufabrikant Moll.
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  11. #10
    Baas J's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    646
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard Re: Batterij vervangen

    Ik snap niet waarom je voor een halve "oplossing" gaat, het niet inleren van je accu kan allerlei problemen geven, ook het vroegtijdig overlijden van je nieuwe accu door een verkeerd laad patroon. Google maar eens.

    Als het allemaal te lastig is, breng 'm dan gewoon naar de dealer en dan komt 't ook goed. Dealer wilde mij 300,- rekenen voor accu + montage + inleren. Ik heb gezegd; doe mij de accu dan maar. Toen was ik nog geen 200,-. kwijt en in 15min was het geregeld. 100,- in m'n zak gehouden om bier te kopen.
    S5 2013 Coupé: --VCDS Zeeland-- Bekijk mijn showroom topic voor retrofits aan mijn vorige A5! Geretrofit: B&O, Side Assist, FIS, Bluetooth, Keyless Go+Entry, S5 interieur, zelfdimmende binnenspiegel, klapspiegels, Side Assist, alarm, etc !

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    46
    Posts
    130
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Batterij vervangen

    Ik begrijp u volkomen Baas, zonder twijfel!

    Maar ik vrees dat ik die batterij niet kan aankopen en laten plaatsen voor slechts 300 euro bij mijn dealer. Ik reken mogelijks op 450 euro aangezien enkel die batterij blijkbaar toch al een goeie 200 tot 250 euro kost (en dan is het er ééntje zonder de BEM code bij een niet officiële dealer).

    Voor 300 euro mag ze van mijn part onmiddellijk geplaatst worden bij een erkende dealer

    Ik zal maandag eens informeren omtrent de kostprijs en tegen dan ook eens een poging doen om het duitse artikel van Kees te ontleden.

  13. #12
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Batterij vervangen

    Zeker als je toch al VCDS hebt, zou ik altijd de nieuwe accu aanmelden in het systeem. Goede eerste oefening!

    Als je ipv de (dure) accu met BEM code bij de dealer liever ergens anders een accu koopt, zorg er dan wel voor dat het een AGM accu met dezelfde capaciteit is. Met VCDS verander je dan het lange BEM nummer ("stored value", zie plaatje 2 van Baas J) met één cijfer, zodoende weet het systeem dat er een nieuwe accu is geplaatst, worden alle ingeleerde waardes gereset en start het leerproces direct, en werkt alles zoals het hoort.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  14. #13
    Baas J's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    646
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard Re: Batterij vervangen

    Of koop een accu bij dealer (vraag om korting, krijg je bijna altijd) en kom langs mij, ik woon in Zeeland, boven west-vlaanderen. Zetten we 'm er samen even in en coderen we 'm.
    S5 2013 Coupé: --VCDS Zeeland-- Bekijk mijn showroom topic voor retrofits aan mijn vorige A5! Geretrofit: B&O, Side Assist, FIS, Bluetooth, Keyless Go+Entry, S5 interieur, zelfdimmende binnenspiegel, klapspiegels, Side Assist, alarm, etc !

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    46
    Posts
    130
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Batterij vervangen

    Ok, nieuwe update:

    ik kan via een collega op het werk, héél goedkoop een nieuwe en juiste AGM batterij verkrijgen.

    Het plan is nu om me deze aan te kopen en ze op het werk (omdat ik daar gebruik kan maken van een 12 volt lader) te vervangen. Eens thuis, zou ik dan eens proberen om ze via vagcom "aan te melden" (dit doe ik liever niet op het werk).

    Dus het klopt toch als ik zeg dat ik nog perfect met de A5 kan rijden, met de nieuwe batterij gewisseld maar zonder deze aan te melden met VCDS?

    @ Baas J: bedankt om me te willen helpen met de programmatie van de nieuwe batterij maar ik ga het toch zelf eens riskeren. Lukt het me niet, dan neem ik zeker nog contact op met u! Mag ik eventueel al vragen waar je woont?

  16. #15
    Baas J's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    646
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard Re: Batterij vervangen

    Heeft deze accu wel een BEM code en vergelijkbaar Ah?

    Ik weet niet of je zonder aanmelden kunt rijden, ik heb dit niet geprobeerd. Afgaand op wat anderen schrijven moet het wel kunnen, maar je zult foutmeldingen krijgen misschien.

    Contact me maar als het niet lukt, je kunt gewoon een PM schrijven.
    S5 2013 Coupé: --VCDS Zeeland-- Bekijk mijn showroom topic voor retrofits aan mijn vorige A5! Geretrofit: B&O, Side Assist, FIS, Bluetooth, Keyless Go+Entry, S5 interieur, zelfdimmende binnenspiegel, klapspiegels, Side Assist, alarm, etc !

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    46
    Posts
    130
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Batterij vervangen

    Een BEM code heeft deze niet aangezien het een aftermarket product is.

    Amperage zou wel overeen moeten komen maar dit moet ik nog eens opzoeken (deze persoon zou twee types hebben: 80 en 100 ampère).

    En die foutmeldingen die neem ik er dan voorlopig, zolang de nieuwe batterij niet aangemeld is, nog wel bij.
    Laatst gewijzigd door Pikey; 09-01-17 om 09:32.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    46
    Posts
    130
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Batterij vervangen

    Vanmiddag een nieuwe batterij geplaatst EN aangemeld met VCDS en ik moet eerlijk zeggen, het was echt makkelijk! Het aanmelden is perfect gelukt met een fictieve code, dus ik veronderstel dat alle waarden nu wel gereset zijn (heb wel nog niet gereden met de A5 sedert het aanmelden).

    Maar jammer genoeg heeft dit niets opgeleverd als oplossing voor alle electronica problemen die zich voordoen.

    Voor wie interesse heeft, hier kan je het verloop (met hopelijk een positief einde) volgen:

    http://www.audiforum.nl/forum/model-...ml#post1760414

    En bedankt voor alle info en hulp die ik heb gekregen uiteraard!

  19. #18
    master64nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2013
    Leeftijd
    59
    Posts
    150
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard Re: Batterij vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Baas J Bekijk Berichten
    Gewoon ff accu bij de dealer (hebben altijd bem code) oppikken, Booster aansluiten op de polen onder motorkap. Oude accu verwijderen, nieuwe plaatsen, voordat je polen aansluit even het kleine stekkertje van J367 loshalen. Polen vastmaken. Stekkertje weer aansluiten. Booster wegnemen.

    Met vcds nieuwe BEM code programmeren in de Gateway J533 (kanaal 04). Stelt niks voor. Alles bij elkaar 15min werk.

    1.jpg 2.jpg 15935321_1151004671681511_561241613_o.jpg
    Wat is een booster en is dat echt nodig?
    250PK 450NM JDEngineering tuned

  20. #19
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Batterij vervangen

    Booster is een acculader/starthulp, in dit geval bedoeld om het elektrisch systeem onder spanning te houden zodat er geen instellingen verloren gaan.
    Ik heb vaker mijn Q5 accu los gehad, ook voor langere tijd en heb nooit problemen gehad. Na een paar kilometer rijden waren alle instellingen zoals de eindposities van de ruiten vanzelf weer oké. Accu wisselen zonder spanning op het systeem is mi ook veiliger (geen risico op kortsluiting).
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  21. #20
    master64nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2013
    Leeftijd
    59
    Posts
    150
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Unhappy Re: Batterij vervangen

    Vandaag de accu laten vervangen maar geen goed resultaat, zie mijn post.
    250PK 450NM JDEngineering tuned

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •