Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 29

Onderwerp: Elektronische oliepeilsensor blijft blijkbaar hangen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    46
    Posts
    130
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Elektronische oliepeilsensor blijft blijkbaar hangen

    Na al meerdere problemen te hebben gehad met mijn oliepeil en het bijvullen ervan, blijkt nu dat er een probleem is met de oliepeilsensor.

    Ondanks dat het oliepeil correct staat (gecontroleerd adhv mijn manuele peilstok) geeft mijn elektronische peilstok toch aan dat deze bijna op het minimum staat.

    Is deze sensor nu stuk en moet hij vervangen worden? Kan het zijn dat de sensor vervuild is en hierdoor blijft hangen?

    Iemand enig idee wat hieraan te doen is of wat ik kan proberen?

    Ik dacht eventueel aan een additief toevoegen om alles eens te reinigen (alhoewel ik iedere 10.000km de olie ververs) of om eventueel de sensor te vervangen (weet deze wel nog niet zitten).

    Alvast bedankt voor de hulp!

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard re: Elektronische oliepeilsensor blijft blijkbaar hangen

    Er zitten geen bewegende onderdelen in de oliepeilsensor dus "blijven hangen" kan het niet zijn, althans letterlijk. In jouw geval (2010) werkt deze sensor met ultrasound. Geluidsgolven worden uitgezonden, die weerkaatsen als ze aan de oppervlakte lucht tegenkomen en worden weer terugontvangen door de sensor. Het tijdsverloop is dan de maat voor het peil.

    Eerst uitlezen is altijd aan te raden, alhoewel in het geval van een sensordefect dit zou moeten worden aangegeven in het BIS. En anders de sensor vervangen, zit onderin de carterpan, met drie boutjes. Wel eerst olie aftappen.... 😁

    Zeker weten dat je manuele peilstok klopt? En na evt bijvullen duurt het een aantal km's voordat het peil weer wordt weergegeven.
    Ook zit de motorkapschakelaar in de loop, als signaal aan het systeem dat de kap open is geweest en evt olie is bijgevuld. Deze schakelaar indien gammel kan ook storing geven in de oliepeilweergave.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    46
    Posts
    130
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard re: Elektronische oliepeilsensor blijft blijkbaar hangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Er zitten geen bewegende onderdelen in de oliepeilsensor dus "blijven hangen" kan het niet zijn, althans letterlijk. In jouw geval (2010) werkt deze sensor met ultrasound. Geluidsgolven worden uitgezonden, die weerkaatsen als ze aan de oppervlakte lucht tegenkomen en worden weer terugontvangen door de sensor. Het tijdsverloop is dan de maat voor het peil.

    Eerst uitlezen is altijd aan te raden, alhoewel in het geval van een sensordefect dit zou moeten worden aangegeven in het BIS. En anders de sensor vervangen, zit onderin de carterpan, met drie boutjes. Wel eerst olie aftappen.... 😁

    Zeker weten dat je manuele peilstok klopt? En na evt bijvullen duurt het een aantal km's voordat het peil weer wordt weergegeven.
    Ook zit de motorkapschakelaar in de loop, als signaal aan het systeem dat de kap open is geweest en evt olie is bijgevuld. Deze schakelaar indien gammel kan ook storing geven in de oliepeilweergave.
    Dit is alvast heel veel nuttige en bruikbare info!

    De peilstok werkt prima hoor. Het is het model van één of andere Golf die er perfect in past en het correcte peil aangeeft.

    Maar het "blijven hangen verhaal" dat kunnen we dan al schrappen.

    Maar ergens blijft de electronica ook wel hangen, want normaal gezien, als je bij een koude motor het elektronische oliepeil wil controleren, krijg je het advies dat de motor warm moet staan en/of dat je twee minuten moet wachten. Deze meldingen krijg ik ook niet meer. Ik krijg onmiddellijk het (foute) oliepeil te zien, ongeacht de motor koud of warm staat.

    Dus mogelijks is de sensor stuk, dat is 1 piste...

    Maar een andere piste is de motorkapsensor, want deze is (zoals je zelf zegt) wel tamelijk "gammel". De boordcomputer ziet soms niet wanneer de motorkap open of dicht is. Héél vervelend want wanneer je te laag in olie komt te staan, krijg je de melding dat je 1 liter moet toevoegen, maar na het toevoegen gaat die melding niet weg omdat de boordcomputer denk dat de motorkap niet geopend geweest is. Als ik dan de motorkapsensor ontkoppel (zodat hij continu "open" staat), werkt hij na een paar dagen terug...

    En momenteel zit de A5 in de fase dat de motorkapsensor weer niet werkt...

    Nu, het probleem ligt volgens mij verder dan bij de motorkapsensor alleen. Dit is toch gewoon maar een relais dat "open" of "dicht" gaat? Ik heb mijn sensor eens vervangen door de sensor van een maat zijn A5 (wel bouwjaar 2015) maar het probleem bleef hetzelfde bij mij (boordcomputer zag niet dat de motorkap open stond met de sensor van mijn maat zijn A5). Ik heb de sensoren wel niet verwisseld maar met electriciteitsdraden heb ik de aansluitingen verbonden met elkaar (denk dat het eindresultaat hiervan wel hetzelfde is). Dus hieruit besluit ik dat mijn sensor niet stuk is, maar dat het probleem ergens in de bedrading zit (aangezien hij soms wel werkt en soms niet).

    De vraag is dus nu: kan de foute oliepeil aanduiding gelinkt zijn aan de defecte motorkapsensor? En is het zinvol om een nieuwe motorkapsensor te bestellen?

    Binnen 1000 kilometer heb ik een nieuwe oliewissel gepland staan, dus dan kan ik eventueel wel de oliesensor ineens mee vervangen.
    Laatst gewijzigd door Pikey; 08-06-18 om 15:46.

  4. #4

    Standaard Re: Elektronische oliepeilsensor blijft blijkbaar hangen

    @Pikey Ja hij doet waarschijnlijk geen nieuwe meting als je kapsensor blijft hangen. Oliepeilstok moet wel passen bij de jouw motor anders kan het best dat die afwijkt.
    Laatst gewijzigd door Nenna; 08-06-18 om 16:49.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    46
    Posts
    130
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Elektronische oliepeilsensor blijft blijkbaar hangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    @Pikey Ja hij doet waarschijnlijk geen nieuwe meting als je kapsensor blijft hangen. Oliepeilstok moet wel passen bij de jouw motor anders kan het best dat die afwijkt.
    Bedankt voor de info Razor!

    We gaan het eens uitproberen!

    Ik ga nu de motorkapsensor opnieuw uit zijn houder klikken zodat hij weer continu "open" blijft staan , en hopelijk geeft hij de komende dagen/weken opnieuw een melding dat de motorkap open staat. Op dat moment weet ik dat hij opnieuw werkt en zou de oliesensor hopelijk ook opnieuw zijn werk moeten doen.


  6. #6

    Standaard Re: Elektronische oliepeilsensor blijft blijkbaar hangen

    @Pikey ik meen dat er bij sommige modellen ook een microschakelaar in het motorkapslot in het midden zit. Soms is een storing daarin de oorzaak. Maar ik weet natuurlijk niet zeker wat er bij jouw auto mis is
    Laatst gewijzigd door Nenna; 08-06-18 om 20:19.

  7. #7
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Elektronische oliepeilsensor blijft blijkbaar hangen

    Hier een (nogal negatief....) filmpje over deze microschakelaar, en het verband met een incorrecte oliepeilindicatie.
    https://www.youtube.com/watch?v=SNeu1o0XRY0
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    46
    Posts
    130
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Elektronische oliepeilsensor blijft blijkbaar hangen

    @ Razor: klopt! Ik heb een microschakelaar in het motorkapslot zitten. De ene keer werkt hij, de andere keer niet. Maar aangezien ik het al getest heb met de schakelaar van de A5 van een maat van me, en dit veranderde niets, ga ik ervan uit dat de schakelaar nog wel werkt en dat het probleem dus elders zit.

    @ Kees B: dat filmpje kende ik al, maar toch bedankt voor de hulp natuurlijk! Jammer genoeg is bij mij het probleem niet zo eenvoudig op te lossen...

    Ik vraag me toch af als het probleem niet opgelost zou zijn met een nieuwe sensor te plaatsen. Misschien moet ik het riskeren, ze kosten maar 25 euro op ebay...

  10. #9
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Elektronische oliepeilsensor blijft blijkbaar hangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pikey Bekijk Berichten
    Dus hieruit besluit ik dat mijn sensor niet stuk is, maar dat het probleem ergens in de bedrading zit (aangezien hij soms wel werkt en soms niet).
    Ja, hier zie ik de logica wel van in. Je zou ook eerst nog de connector op de oliesensor kunnen checken, daar hoeft alleen de bodemplaat er maar voor onderuit.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  11. #10

    Standaard Re: Elektronische oliepeilsensor blijft blijkbaar hangen

    @Pikey Waarschijnlijk kun je de schakelaars wel in de meetwaarden terugvinden met VCDS om te kijken wat ze doen. Hieronder een stukje over hoe het werkt.
    Bijlage 248672
    Laatst gewijzigd door Nenna; 09-06-18 om 11:31.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    46
    Posts
    130
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Elektronische oliepeilsensor blijft blijkbaar hangen

    Net eens "ge-ebayed" en een chinese oliepeilsensor komt op slechts 25 euro, verzending inbegrepen.

    Aangezien ik binnen 1000 kilometer toch van plan ben een oliewissel te doen, is het misschien interessant om deze te bestellen, en dan ineens te vervangen, als dan toch alle olie eruit moet.

    Nu hoop ik enkel nog dat één van de komende dagen de boordcomputer het signaal krijgt dat de motorkap open staat, dan weet ik ineens als de werking van de oliepeilsensor hieraan gelinkt is of niet (en weet ik dus ook als de oliepeilsensor stuk is of niet) en dan weet ik ineens ook dat het probleem bij de motorkapsensor zit (of verder).

    @ Kees B: de connector, daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Morgenavond haal ik de bodemplaat er eens af om de connector eens te zoeken, en eens te reinigen met wat contact spray. Voor hetzelfde geld is hiermee het probleem van de baan.

  13. #12

    Standaard Re: Elektronische oliepeilsensor blijft blijkbaar hangen

    Je zegt dat je zeker weet dat je peilstok '' van één of andere Golf '' goed is.
    Hoe weet je dat dan ?

    Welke motor heb je in je A5?

    Peeet

    Conventionele Peilstok topic -> https://www.audiforum.nl/forum/model...rtnummers.html
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    46
    Posts
    130
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Elektronische oliepeilsensor blijft blijkbaar hangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peeet Bekijk Berichten
    Je zegt dat je zeker weet dat je peilstok '' van één of andere Golf '' goed is.
    Hoe weet je dat dan ?

    Welke motor heb je in je A5?

    Peeet

    Conventionele Peilstok topic -> https://www.audiforum.nl/forum/model...rtnummers.html
    Ik heb de 2.0TFSI motor erin liggen Peeet.

    Blijkbaar zou dit het stocknummer zijn van een correcte oliepeilstok: 06J 115 611 L. Toen ik dit voorlegde aan mijn dealer, wist die me te zeggen dat dit een Volkswagen stocknummer is en meer bepaald de peilstok voor een Golf (ik dacht een Golf V maar vraag me niet welk type motor erin ligt, vandaar dat ik aanhaalde dat de peilstok "van één of andere Golf is").

    Mijn bron: https://www.youtube.com/watch?v=LrhU5jy52wY

    Kostte me 6 euro op eBay... ;-)
    Laatst gewijzigd door Pikey; 09-06-18 om 19:53.

  15. #14

    Standaard Re: Elektronische oliepeilsensor blijft blijkbaar hangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pikey Bekijk Berichten
    Ik heb de 2.0TFSI motor erin liggen Peeet.

    Blijkbaar zou dit het stocknummer zijn van een correcte oliepeilstok: 06J 115 611 L. Toen ik dit voorlegde aan mijn dealer, wist die me te zeggen dat dit een Volkswagen stocknummer is en meer bepaald de peilstok voor een Golf (ik dacht een Golf V maar vraag me niet welk type motor erin ligt, vandaar dat ik aanhaalde dat de peilstok "van één of andere Golf is").

    Mijn bron: https://www.youtube.com/watch?v=LrhU5jy52wY

    Kostte me 6 euro op eBay... ;-)
    @Pikey Meet je peilstok eens op met een rolmaat, van aanslag tot minimum en maximum
    Dan zal ik dat ook eens ff doen.

    Peeet

    Conventionele Oliepeilstok DIY topic -> https://www.audiforum.nl/forum/model...rtnummers.html
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    46
    Posts
    130
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Elektronische oliepeilsensor blijft blijkbaar hangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peeet Bekijk Berichten
    Meet je peilstok eens op met een rolmaat, van aanslag tot minimum en maximum
    Dan zal ik dat ook eens ff doen.

    Peeet
    Hoi Peeet,

    zonet even nagemeten en de peilstok, enkel het metalen gedeelte, komt exact uit op 51,3 centimeter.

    Ben benieuwd naar de uwe...
    Laatst gewijzigd door Pikey; 10-06-18 om 09:41.

  17. #16
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Elektronische oliepeilsensor blijft blijkbaar hangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pikey Bekijk Berichten
    Hoi Peeet,

    zonet even nagemeten en de peilstok, enkel het metalen gedeelte, komt exact uit op 51,3 centimeter.

    Ben benieuwd naar de uwe...
    Dat is geen antwoord op de vraag, de totale lengte is nietszeggend.
    Quote: Meet je peilstok eens op met een rolmaat, van aanslag tot minimum en maximum


    Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    46
    Posts
    130
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Elektronische oliepeilsensor blijft blijkbaar hangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Dat is geen antwoord op de vraag, de totale lengte is nietszeggend.
    Quote: Meet je peilstok eens op met een rolmaat, van aanslag tot minimum en maximum


    Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk
    Idd, verkeerd begrepen!

    Nieuwe meting gedaan en ik zou zeggen ongeveer 46mm...


  19. #18
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Elektronische oliepeilsensor blijft blijkbaar hangen

    Nee, Peeet bedoelt de lengte van de peilstok vanaf de aanslag gemeten - dus waarmee de peilstok aanligt op het einde van de peilstokhouder - tot aan:
    1) maximum markering
    2) minimum markering
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  20. #19
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Elektronische oliepeilsensor blijft blijkbaar hangen

    Zie hier de maten van Peeet's peilstok:
    https://www.audiforum.nl/forum/model...ml#post1644311
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  21. #20

    Standaard Re: Elektronische oliepeilsensor blijft blijkbaar hangen

    Partnummer staat ook op de peilstok


    Tegenwoordig zijn ze geel

    Conventionele Oliepeilstok DIY topic -> https://www.audiforum.nl/forum/model...rtnummers.html


    Peeet
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •