Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: 1.8 TFSI, korte toerendip bij stationair met warme motor

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2018
    Leeftijd
    49
    Posts
    24
    Kudos
    0

    Standaard 1.8 TFSI, korte toerendip bij stationair met warme motor

    Hallo mensen
    Mij is opgevallen dat als ik heb gereden en ik even stil sta dan valt de toeren onder de normale stand heel kort en gaat gelijk weer normaal staan dat voel je en merk je ook daadwerkelijk. Ik geef de beste omschrijving dat is als je de airco aanzet (als je stil staat) dat komt de compressor in dan zie je ook de toeren even naar beneden gaan .iemand ervaring mee??? Wil zeer snel de forte in de tank doen misschien probleem opgelost daar er nu ook veel korte stukken mee gereden wordt. En wellicht daarmee de injectoren worden worden gereinigd.
    Als er meer suggesties zijn hoor ik het graag
    A5 sportback 2012 1.8 tfsi b8
    Laatst gewijzigd door Drone; 06-07-18 om 19:19.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: 1.8 TFSI, korte toerendip bij stationair met warme motor

    Bij vragen over de motor is het VERPLICHT om het motortype in de topictitel te vermelden.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2018
    Leeftijd
    49
    Posts
    24
    Kudos
    0

    Standaard re: 1.8 TFSI, korte toerendip bij stationair met warme motor

    Excuus a5 2012 sportback b8
    1.8tfsi
    Laatst gewijzigd door Drone; 06-07-18 om 19:18.

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 TFSI, korte toerendip bij stationair met warme motor

    Topictitel aangepast.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5
    CCJ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    201
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: 1.8 TFSI, korte toerendip bij stationair met warme motor

    Ik heb de zelfde wagen (A5sp 1.8tfsi 2012) en ook ik merk bij stationair wat schommelingen. Eerst af en toe, maar net terug van een trip uit Duitsland en merk het nu bijna constant: bij stationair schommelt het toerental ietwat naar beneden. Vervolgens optrekken weliswaar geen probleem, maar vind het schommelen niet bepaald 'normaal'. Daarbij uiteraard wat brommend geluid en denk je 'gaat ie nu soms afslaan?', maar nee dat doet ie dan niet. Airco aan of uit maakt niet uit, symptoom blijft hetzelfde. Mogelijk door de lange trip (met wat hogere snelheden, lees toeren, dan in NL) dat er wat koolafzetting los gekomen is? Of welke andere oorzaak dan? En interessanter: hoe op te lossen? PS. PCV is eerder vervangen, daarna kwam het niet voor maar later. Dus ik denk niet aan een vacuumlek. Ook heb ik geen last van een rokende uitlaat en is er geen sprake van opvallend olieverbruik. Verder ook geen storingsmelding.
    Laatst gewijzigd door CCJ; 15-07-18 om 00:52.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2018
    Leeftijd
    49
    Posts
    24
    Kudos
    0

    Standaard Re: 1.8 TFSI, korte toerendip bij stationair met warme motor

    Bedankt ccj
    Exact hetzelfde.
    Ben recent naar de garage geweest en sloot alles uit.
    Nu is het wel zo dat bij de uitlezing op de computer ik de toeren zag fluctueren. Dat was te verklaren licht de monteur toe tegenwoordig moeten de motoren steeds milieuvriendelijker zijn waardoor de sensors alle kanten op springen om het rijke mengsel tot een lager uitstoot niveau te kunnen krijgen .voorbeeld: een auto uit 1980 hoorde je na een lange rit als een naaimachine lopen .tegenwoordig hoor je als je goed luisterd onregelmatigheden dit komt door de sensoren.
    Ik ga over 2 weken naar Frankrijk en voor dat ik ga rijden gooi ik er een fles forte gastreatment in .dus ik laat zeker wat weten van de bevindingen 👍

  7. #7
    CCJ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    201
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: 1.8 TFSI, korte toerendip bij stationair met warme motor

    Hallo Drone, ik kan je alvast melden dat het bij mij weer weg is sinds gisteren (??)
    Naald blijft strak op 800 toeren (althans streepje vóór 1), geen brommend geluid, geen trilling en ook geen schommelingen meer naar lagere toeren.

    Geen idee waarom, wellicht dat e.e.a. automatisch gereset is na enkele dagen voornamelijk korte ritten.
    Had de waarneming (klacht wil ik het nog niet noemen) dus na een dag toeren in Duitsland een aantal dagen geleden.
    Bovendien waren het ook warme dagen, mogelijk dat dit ook invloed heeft op sensoren of iets? (De airco wordt op constante wijze gebruikt, niet intensiever dan anders)

    Anyway, geniet van je vakantie en een goede reis!
    Ik zou die fles Forte in 2 etappes erin gooien, dan kan je het effect een beetje spreiden. Bovendien de motor een beetje toeren laten rijden kan volgens mij geen kwaad (met een warme motor), beetje de boel schoonbranden moet kunnen en zou in theorie goed moeten zijn. Zeker als je relatief korte stukken rijdt (als ik over het algemeen).
    Laat maar weten hoe het afloopt.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2018
    Leeftijd
    49
    Posts
    24
    Kudos
    0

    Standaard Re: 1.8 TFSI, korte toerendip bij stationair met warme motor

    Hallo ccj bedankt voor je reactie.
    Ter info: heb de fles forte vandaag bij kimman in Haarlem opgehaald.gevraagd wat advies is .deze vertelde mij bij bijna lege tank flesje volledig erin doen en vervolgens aftanken. Dit zal ik doen als wij naar Frankrijk gaan.en dan af en toe waar kan even flink blazen .
    Ik geef zeker nog een update!

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2018
    Leeftijd
    49
    Posts
    24
    Kudos
    0

    Standaard Re: 1.8 TFSI, korte toerendip bij stationair met warme motor

    Hallo Audi rijders
    Hier een update na de vakantie rit naar Frankrijk.
    Auto rijd perfect na toevoeging van de forte echt een aanrader.
    1 minpunt nu is dat bij terug rijden in België ik na een diepe afdaling het epc lampje ging branden .ben daarna gestopt en weer gestart toen was het weg dit is nog 2x gebeurt. Ben bij de garage geweest om uit te lezen , maar er kwam niets uit er werdt gezegd een sporadisch storing komt het terug moest ik weer terug komen .Dit plaats ik nu hier omdat het een update is van de rij ervaring.(Ik weet dat dit in een ander topic zou moeten maar dan wordt het omslachtig moderator)

  11. #10
    CCJ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    201
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: 1.8 TFSI, korte toerendip bij stationair met warme motor

    Hallo Drone, welkom terug en hoop dat je een leuke vakantie gehad hebt! (Lees nu je update pas).

    Mijn ervaring met het branden van het EPC-lampje, is dat het motormanagement signaleert dat de verbranding niet zuiver plaats vindt.
    Er is dan sprake van een mengsel brandstof-lucht wat niet in een goede verhouding is tijdens het verbrandingsproces. Ook zou het te maken (kunnen) hebben met oliecarterventilatie. Bij mijn auto ging het lampje eens branden samen met het oranje lampje met motor-afbeelding. De dealer heeft toen een modificatie uitgevoerd middels het vervangen van een pijpje betreffende de oliecarterventilatie... zover ik heb begrepen en er verstand van heb... ik kan het mis hebben.

    Je schrijft dat het uitlezen niets oplevert. Wanneer de auto niet schokt of bokt bij stilstand of rijden, zou ik me er niet te druk om maken.
    Ook ik ben mij nu bewust dat de TFSI motor erg gevoelig is m.b.t. juiste mengsel voor de verbranding en dat het motormanagement continu elektronisch zaken probeert aan te passen tijdens het rijden. De TFSI motor is ontworpen voor efficientcy / zuinig verbruik en minder milieubelasting. De uitstoot van gassen wordt volledig elektronisch geregeld. Hierdoor hogere toeren bij koude start, af en toe schommelingen stationair toerental en in een wat extremer geval gaat zo'n EPC lampje branden.
    Wanneer voorvallen binnen bepaalde grenzen blijven, uitlezen niets uitwijst, er geen bijzondere geluiden hoorbaar zijn en het rijplezier over het algemeen niet minder is, zou ik me geen echte zorgen maken. Uiteraard blijf je het wel in de gaten houden, want brandende lampjes moeten wel serieus genomen worden ;-)

    Vraagjes: waar merk jij aan dat de Forte-toevoeging goed voor de motor is geweest? (Loopt de motor stationair beter/ stabieler? Reageert de motor beter met accelereren?...)
    En wat zijn jouw ervaringen rond brandstofverbruik?
    Laatst gewijzigd door CCJ; 26-08-18 om 09:21.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2018
    Leeftijd
    49
    Posts
    24
    Kudos
    0

    Standaard Re: 1.8 TFSI, korte toerendip bij stationair met warme motor

    Hoi ccj bedankt voor je reactie beter laat dan nooit
    Ikzelf heb de forte als zeer positief beschouwd
    De motor loopt top !
    Tevens wat ik heb uitgerekend is dat de auto 1:15 rijd.
    Vind ikzelf een mooi resultaat.
    Wat betreft olie verbruik is na 4350 km geen blokje naar beneden gegaan ( display) dus ook top)
    Nog even over het epc lampje die branden heb ik laten uitlezen en schijnt sporadische storing te zijn .deze is gereset en is tot op heden niet meer gaan branden.
    Aanrader dus het forte reiniger

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •