Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Oliewissel bij 3.2 na 1 jaar en 9000 km

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2018
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Oliewissel bij 3.2 na 1 jaar en 9000 km

    Ik heb een audi A5 3.2 FSI (quattro, 2010) die in januari dit jaar een grote beurt inclusief oliewissel (5W30, Longlife) heeft gehad. De auto geeft al een poosje de melding "service due" zonder verdere meldingen. Ik heb een ODB11 en zie verder ook geen relevante meldingen. Het is sowieso weer tijd voor apk + beurt en de dealer, waar ik nu voor het eerst kom (vorige keer andere garage), geeft aan dat de "service due" melding vooroorzaakt kan zijn doordat de oliekwaliteit slecht is geworden (daar is blijkbaar een sensor voor?) omdat er in die elf maanden relatief weinig (9000 km) met de auto gereden is.

    Mij klinkt dit onwaarschijnlijk in de oren, maar ik ben geen expert. Oliewissel kost rond de 300 Euro en ik heb er twijfels bij of dit goed besteed geld is. Ik overweeg dan ook om op eigen risico de oliewissel een jaar uit te stellen. Hoe denken jullie hierover?

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Oliewissel bij 3.2 na 1 jaar en 9000 km

    Bij veel korte ritten komt er vocht en vuil in de olie, die de kwaliteit vermindert. Niet laten zitten.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    struikie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Posts
    3.235
    Kudos
    48
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Oliewissel bij 3.2 na 1 jaar en 9000 km

    Is er een kans dat er bij de vorige oliewissel geen correcte reset gedaan is?
    Better safe than sorry.. ik zou de olie verversen en er zeker van zijn
    dat er een reset van de interval is gedaan.

    JW
    | 1993 | Audi 80 quattro | +500pk long term project |
    | 2006 | BMW E91 335d touring | 410pk 745 Nm | daily driver |

  4. #4

    Standaard Re: Oliewissel bij 3.2 na 1 jaar en 9000 km

    Lekker prijsje voor een litertje of 6 olie en een filter... Zuigen ze het waarschijnlijk nog af ook, is in een paar minuten klaar.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2018
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Oliewissel bij 3.2 na 1 jaar en 9000 km

    Ja, veel korte ritten inderdaad. Dank voor de info - dit is precies waarom ik de vraag hier stel


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2018
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Oliewissel bij 3.2 na 1 jaar en 9000 km

    Ja, die kans is er zeker. Dank voor het advies.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2005
    Posts
    112
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Oliewissel bij 3.2 na 1 jaar en 9000 km

    Het is max 2 jaar of iets van 30.000 km onder de meest ideale omstandigheden bij een Longlife beurt(Weet het niet voor jou type motor).

    Als je inderdaad veel korte ritjes maakt (vaker koude start, langer met koude motor rijden enz) gaat de olie kwaliteit sneller achteruit. Dit wordt berekend aan de hand van meerdere variabelen zoals aantal koude starts, afstand die je rijdt onder de bedrijfstemperatuur, hoe vaak/lang trek je snel op tot hoog in de toeren en natuurlijk niet te vergeten oliekwaliteit sensor in je blok die ook bepaalde waarden doorgeeft.
    Audi A6 3.0 TDI 245pk Quattro S-tronic 2012

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •