Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Clunk geluid bij sturen A4/S4/RS4 A5/S5/RS5 - Met oplossing

  1. #1

    Standaard Clunk geluid bij sturen A4/S4/RS4 A5/S5/RS5 - Met oplossing

    Beste Audiforum leden, n.a.v. een issue die ik had heb ik zowel dit als andere fora afgezocht om een oplossing te vinden voor mijn (voormalig) probleem. Het was echt een hoofdpijndossier. Gelukkig is dit nu opgelost en wil ik dit graag met jullie delen om andere die nu of ooit met dit probleem in aanraking gaan komen te helpen.

    De aanleiding:
    Mijn S5 heeft 28.000 gelopen maar is wel van 2008. De auto is in collector's item-staat, ik ben er uiterst zuinig op en hij wordt zelfs meer dan wat Audi voorschrijft onderhouden om hem ook perfect te houden. Ik was daarom ook erg verbaasd dat ik het niet eerder heb gemerkt maar per toeval had ontdekt. Nadat de auto na de winterstop uit de stalling kwam, we een stuk waren wezen rijden en tijdens het parkeren het stuur ineens een vreemd geluid maakte nadat ik de muziek uit zette.

    Het probleem:
    Bij het sturen op lagere snelheden, wanneer je het stuur voorbij ong. 25 graden (zowel links als rechts) draaide hoorden we héél zachtjes een 'CLUNK' of 'TOHK' en voelden we een héél zachte tik in het stuur. Het is moeilijk te omschrijven maar heel goed vergelijkbaar met het geluid van een veer die zich moet 'zetten'. Alsof de veer vast hangt en ineens losspringt om mee te gaan met de draai.

    Klinkt een beetje als de volgende:
    https://www.youtube.com/watch?v=t9OuoyY8y2M

    en heel lijkend op deze: (Ford Fiesta, maar geluid is hetzelfde)
    https://www.youtube.com/watch?v=iE0rdZwCRUI

    De symptomen:
    1) Bij het indraaien van het stuurwiel bij meer dan 30c hoorde je een 'clunk', een tik, als je verder draait hoor je hem soms nog een paar keer. Ook bij terugdraaien maar aanzienlijk minder of zelfs helemaal niet.
    2) Zowel (vanuit het midden) naar links als naar rechts kwam het voor.
    3) Alléén als de auto warm was. Muisstil als de auto koud was, ook niet een beetje. Dit vond ik wel gek..
    4) Zowel bij stilstaand, 5km/h parkeren of manoeuvreren alsook bij 50, 80 km/h en mogelijk ook harder.

    De oplossing:
    Oorspronkelijk dachten we dat het de veerpootlagers waren. Hoewel de auto niks gelopen heeft maar wel ouder was besloten we deze toch te vervangen. Dit had helaas niks geholpen.

    Hierna hebben we de stuurstang / hulpstuuras die het stuurkolom en het stuurhuis verbindt te vervangen. Dit was de oplossing.

    Het gaat om dit deel: Intermediate Steering Shaft
    https://www.europaparts.com/intermed...k1419753h.html (niet deze gekocht, slechts voorbeeldje van internet, mijne kwam origineel van Audi)

    Alvorens te vervangen hadden we de oude ingevet/ingesmeerd om te kijken of het tot vermindering zou leiden. Dit leek enigszins het geval. Dit duidde des te meer erop dat de stang de oorzaak was. Omdat het niet helemaal weg was (ofwel, niet perfect) toch de hele stang vervangen. Als gezegd, het geluid is weg en nu maandje later niet meer terug gekomen.

    Welke auto's kunnen er last van hebben:
    Waarschijnlijk de volgende (w.o. mijne) A4/S4/RS4 A5/S5/RS5 en mogelijk ook de Allroad. Mogelijk door wellicht een slechte batch stuurstangen, mogelijk door corrosie/elementeninvloeden, mogelijk door combinatie en mogelijk door design an sich. No one really knows.

    Hoe kan dit:
    We hebben na demontage de stang geïnspecteerd op speling. Deze leek er niet te zijn. Deze video (vond ik op internet) geeft een stuurstang weer die het wél heel duidelijk hoorbaar heeft: https://www.youtube.com/watch?v=0QXbUg0SnvM

    Ondanks dat mijn oude stuurstang er goed uitzag en voelde, is het probleem nu weg. Het lijkt plausibel dat de speling, hoe gering hij ook was groter werd nadat de motor warm werd. De stang zit niet ver van de uitlaat bij de S5 V8 (en V6 denk ik ook). Metaal zet dan uit en smeermiddelen worden dunner. I.c.m. grotere wielen/banden telt alles op tot het uiteindelijke probleem. De stang zit ook blootgesteld aan de elementen/vuil en dus roest. Ik vermoed ook dat roest dan een factor gaat spelen, zeker als een auto lang(er) stil staat. De speling in de knie-stukjes is dan waarschijnlijk de probleemgever. Wanneer het stuur de eerste 15c draait komt daar nog niet veel kracht op, daarna wel en dan gaat ie in zijn speling zitten. Ook verklaart het dat bij het terugdraaien van het stuur er minder hoorbaar was. Terugdraaien gaat immers lichter (Ackerman principe geloof ik) dan naar buiten draaien.

    We hadden ook nog even getwijfeld of het niet de fusees waren of stabilisatorstang-linkjes. Misschien zelfs nog wel het stuurhuis. Na uitvoerig testen en checken leken dezen niet het probleem en achteraf werd dat uiteraard bevestigd. Ook de banden waren het niet want nadat hij uit de winterstalling kwam heb ik er gelijk 4 gloednieuwe op laten zetten.

    Overige gelijksoortige problemen:
    M.b.v. een bevriende en goede Audi dealer (Wealer Maastricht, let op, dus NIET Wealer Heerlen want daar wil je niet komen!) kwamen we er ook achter dat het blijkbaar een vaker voorkomend probleem is en dat er enkele gevallen zijn met een gelijksoortig probleem. Audi heeft hiervoor Technical Service Bulletin's. Zo hadden enkele S4 / RS4 (2008 - 2013 volgens mij) last van een knarsend/piepend geluid bij het sturen. Dit werd opgelost door de stuurstang los te halen, omhoog te trekken, in te vetten bij de spiebanen en het rubber en terug te plaatsen. Indien dit niet genoeg was, werd de stuurstang alsnog vervangen.

    Succes aan allen met hetzelfde probleem! Als er vragen zijn, beantwoord ik die graag!

    Met dank aan Audi Wealer Maastricht, i.h.b.z. de after-sales manager.


    PS. Moderators, ik wist niet zeker waar ik dit topic moest plaatsen, neem me niet kwalijk als het het verkeerde forumdeel is. Ik denk dat in dit deel de meeste auto's zitten met het probleem.

  2. #2
    SQ5R8's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Posts
    1.786
    Kudos
    57
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: Clunk geluid bij sturen A4/S4/RS4 A5/S5/RS5 - Met oplossing

    Zonder dat ik het topic al had doorgelezen had ik bij het eerste filmpje al meteen het idee dat het met de stuurstang te maken zou moeten hebben. Waarom? Omdat je minimale kracht geeft aan het stuur en het geluid binnen heel goed te horen is. Het feit dat het dan de veerpootlagers zouden zijn komt in mijn inzicht niet logisch over en de aandrijfassen/homokineten ook niet omdat men amper aan het stuur draait (bij het filmpje van de Fiesta weer wel) en het geluid daarvoor te 'helder' was.

    Mijn RS5 uit 2010 heeft dit gelukkig niet.
    2008 R8 V8 - 2010 RS5 V8 - 2018 SQ5 ABT

    Originele VCDS omgeving Nijmegen

  3. #3
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.364
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Clunk geluid bij sturen A4/S4/RS4 A5/S5/RS5 - Met oplossing

    De lagercomponenten van elke kruiskoppeling zijn in de fabriek gesmeerd, maar hebben mogelijk geen smeerfitting om verdere smering mogelijk te maken nadat het voertuig in gebruik is genomen, waardoor hun levensduur wordt beperkt. Aangezien het lagergedeelte van elk kruiskoppeling een kleine hoeveelheid draait bij elke rotatie van de as (maar altijd op dezelfde locatie), kan het vet verdampen of uit de lagerkom worden gedrukt. Het lager wordt droog, metaal-op-metaal contact wordt gemaakt en de u-gewrichtlagers piepen-kraken-enz
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •