Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Cabriodak blijft steken bij sluiten, achterruit blijft staan

  1. #1
    ronc001's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2013
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Cabriodak blijft steken bij sluiten, achterruit blijft staan

    Met dit lekkere lente weer gaat het dak weer open van mijn A5 cabrio uit 2011. En dan is het lekker als je aan het einde van de rit je dak netjes kunt sluiten. En hier gaat het steeds mis. Het sluiten van de kap gaat goed totdat de ‘achterplaat’ netjes op zijn plek gaat en het achterruit de kap volledig moet sluiten. Het achterruit blijft verticaal staan en op het display komt de melding dat de kap niet gesloten kan worden.

    Voorzover ik kan zien zit er niets tussen of vast. Duwen aan de kap heeft geen zin, hij gaat niet dicht. Met een paar keer proberen en ‘rammelen’ aan de kap en stoffen delen wil het uiteindelijk lukken dat hij wel dicht gaat.

    Heeft iemand een tip voor me waar ik kan kijken om het probleem op te lossen?

    Dank je wel.

  2. #2
    Pianne74's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    49
    Posts
    59
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard Re: Cabriodak blijft steken bij sluiten, achterruit blijft staan

    Klinkt alsof ie niet registreert dat het deksel dicht is (waarschijnlijk dmv eindeloopschakelaartje).
    Slecht contact, misschien een kabeltje dat geklemd zit of (bijna) doorgeschuurd is? Vandaar dat 'rammelen' soelaas biedt.
    A5 Coupé (8T)
    Brugge, België

  3. #3
    ronc001's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2013
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Cabriodak blijft steken bij sluiten, achterruit blijft staan

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pianne74 Bekijk Berichten
    Klinkt alsof ie niet registreert dat het deksel dicht is (waarschijnlijk dmv eindeloopschakelaartje).
    Slecht contact, misschien een kabeltje dat geklemd zit of (bijna) doorgeschuurd is? Vandaar dat 'rammelen' soelaas biedt.
    Dank voor je bericht. Ik heb je suggesties is de auto goed bekeken. Er zit niets klem en kan niets vinden dat stuk is. Ik heb m ook laten uitlezen bij de garage. Hij gaf elektrische fouten aan op de kap. De garage denkt nu aan het relais van de kap. Als tweede de pomp die of bijgevuld moet worden, of zelfs lek is. A.s. woensdag gaat hij naar de garage. Hoop dat het daarna opgelost is.

  4. #4
    EricW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    371
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio

    Standaard Re: Cabriodak blijft steken bij sluiten, achterruit blijft staan

    Kijk uit dat de garage niet "zomaar" het advies gaat geven om de hydraulische pomp te vervangen!
    Deze kost serieus geld en is niet nodig omdat hij meestal gerepareerd kan worden.
    Daarnaast denk ik ook dat het of kabelbreuk is of slecht werkende schakelaar ergens in het achterste deel van het mechanisme.

    Succes bij de dealer!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

  5. #5
    ronc001's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2013
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Cabriodak blijft steken bij sluiten, achterruit blijft staan

    Even een update:
    De hydro-pomp blijkt verroest aan de onderzijde. En het lijkt van binnenuit de pomp te komen.
    We hebben de relais en bekabeling getest en blijken goed te zijn.

    We proberen nu een gereviseerde pomp te vinden.


  6. #6

    Standaard Re: Cabriodak blijft steken bij sluiten, achterruit blijft staan

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ronc001 Bekijk Berichten
    Even een update:
    De hydro-pomp blijkt verroest aan de onderzijde. En het lijkt van binnenuit de pomp te komen.
    We hebben de relais en bekabeling getest en blijken goed te zijn.

    We proberen nu een gereviseerde pomp te vinden.
    Altijd vervelend dit soort dingen, ik hoop voor je dat je het een beetje gunstig kunt oplossen. Corrosie aan de pomp is vaak het gevolg van een waterlekkage bij de klep van het dak, het water dat lekt loopt dan op het schuimrubber omhulsel dat rond de pomp zit (en schuimrubber houdt het water goed vast) en vervolgens is er een recept voor corrosie. Gebruikte pompen liggen er zo links en rechts best wel misschien een goede optie want vrees dat een revisiepomp aardig aan de prijs is.

    Qua oorzaak daar kun je even naar kijken (leg wat wc papier op of vloeipapier op het schuimrubber van de pomp en kijk er naar na een bui regen of de wasstraat meestal als er lekkage is komt het water van boven vanaf het deksel van het dak waar de alu rand ook op zit. Als de pomp nat is dan lekt het meestal ook aan de andere kant bij de zekeringkast (de pomp zit links en de zekeringkast rechts). Vaak zie je dat het nat is geweest als er groene corrosie (koper draden oxideren groen) door de zwarte harige tape heen komt. Water lekkage in de kofferbak bij de A5 cabrio komt helaas best vaak voor.

    Waterlekkage kan in de kofferbak van een A5 cabrio ook andere vervelende effecten hebben, zoals bij een genegeerde waterlekkage bij de zekeringkast van deze A5 Cabrio gebeurde..kortsluiting / brand.

    3E648266-B725-4106-806C-B2580B2D8493.jpg


    Hier een ander euvel maar wel ook met informatie over water lekkage in de kofferbak:

    https://www.audiforum.nl/forum/model...genkastje.html
    Laatst gewijzigd door JINXED; 17-04-20 om 12:05.

  7. #7
    ronc001's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2013
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Cabriodak blijft steken bij sluiten, achterruit blijft staan

    Na het onderzoek bij de garage op zoek gegaan naar een gereviseerde pomp. Das inderdaad een dure aangelegenheid.

    Dank voor jullie reacties tot nu toe. Ik heb de kofferbak onderzocht naar o.a. vochtsporen en blijkt kurk droog, ook na een flinke wasbeurt. Daarnaast zien we geen zichtbare vochtsporen uit het verleden. De rubbers onderhoud ik met een speciaal middel om het rubber soepel te houden. Onze conclusie is dan ook dat er geen vocht in de auto komt / is gekomen van buitenaf.

    Door het mooie weer een paar dagen lekker kunnen rijden. Het rare is nu dat de kap gewoon open en dicht gaat alsof er niets aan de hand is.

    Bij het onderzoek bleken de relais goed te zijn en is de pomp is los gehaald. De pomp heeft lekkage sporen. Nu is de vraag hoe dat kan. Het wordt uitgesloten dat het van buiten de pomp komt, dus zou dat van binnenuit de pomp moeten komen. Kan het nog een draad breukje zijn of een oxidatie aan een stekker? Want nu is het probleem even weg. Een breukje kunnen we niet aantonen. De stekkers zijn schoon.

    In overleg met de garage, kijk ik het nu twee weken aan. Gaat het weer fout, dan beginnen we met het onderzoek naar de pomp, wellicht dat er onderdelen ‘rot’ zijn welke we kunnen vervangen. Is dit het niet, dan een gereviseerde pomp.

  8. Ad
  9. #8
    EricW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    371
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio

    Standaard Re: Cabriodak blijft steken bij sluiten, achterruit blijft staan

    Gelukkig dat het weer werkt, maar snap dat je hier niet helemaal gerust op bent...

    Ik meen me te herinneren dat er hier op het forum iemand was die zijn pomp naar Engeland had gestuurd voor revisie, waarvan de kosten uiteindelijk onder de €200,- uitkwamen.
    Wellicht moeite waard om eens op te zoeken.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •