Hallo MB1977,
Ga inderdaad op zoek naar een garage/ monteur die gespecialiseerd is in Audi/VAG. Hoeft niet de dealer te zijn, want die rekent nu eenmaal de hoofdprijs. Er is zat te vinden op het forum waar/wie de specialisten zijn. 3 tips kan ik je geven: houdt het oliepeil in de gaten. Ook deze 2012 1.8 TFSI zou de verkeerde olieschraapveren kunnen hebben. Er wordt wel geschreven dat pre-facelift modellen meer in aanmerking komen voor deze constructiefout, maar ook mijn A5 aug 2012 heeft een preventieve revisie gehad. D.w.z. nieuwe zuigers + nieuwe olieschraapveren en drijfstangen (niet alleen veren vervangen dus, dat kan niet). In mijn geval gelukkig garantie (dossier opbouw door dealer middels olieweging m.b.t. verbruik), kost een aardige duit. Maar zolang je geen olieverbruik méér dan 1 ltr. op 5000 km waarneemt, zou ik mij geen zorgen maken.
Een ander euvel wat regelmatig voorkomt is een kapotte PCV (klep carterventilatie). Een kapotte PCV veroorzaakt onregelmatig stationair en in het ergste geval een motor die afslaat. Gelukkig is dit simpel en voor weinig geld te vervangen. Mogelijk dat jij er last van hebt? Je hebt het immers over dat de motor onrustig stationair loopt.
Nokkenas versteller is bij jouw auto ook een gevoelig onderdeel. Ik hoorde de warme motor van mijn auto, bij stationair, ineens opvallend tikken en dat bleek door de kapotte nokkenasversteller te komen. Schijnt regelmatig voor te komen, relatief simpel te vervangen (gemodificeerd onderdeel), maar niet bepaald een goedkope reparatie.
Over het algemeen kan je dit laten controleren tijdens onderhoud, net als de distributieketting: zolang geen klachten, zou ik niks doen. Onderhoud/controle door specialist laat weten wat voor vervanging in aanmerking komt.
Er is een hoop te vinden op dit forum over de zaken die ik hierboven noem. Je mening over dit forum is dan ook erg terecht en wordt door mij gedeeld :-)
Succes en veel plezier op het forum en met je auto!