Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Speling portierraam en vraag afdekplaat onder kap

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2019
    Leeftijd
    43
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6

    Standaard Speling portierraam en vraag afdekplaat onder kap

    Hi,

    ik heb sinds 2 weken een A5 cabrio (facelift model uit 2013) gekocht.
    Fijne auto.
    Nu heb ik op het portierraam ban de bestuurderskant wat speling op het raam.
    Hij sluit goed af maar bij het openen wiebelt het raam wat zeg maar.
    is dat nog ergens af te stellen?

    Ik was vanmiddag onder de kap ook even het spul aan het schoonmaken en toen viel mij op dat de afdekkap
    die bij de ruitenwissers zit zeg maar, los lag. Het lijkt erop dat hier aan weerskanten een soort van afdekschoeven op horen.
    Enig idee waar ik die zou kunnen bestellen, geen idee hoe die afdekkap heet 🤔
    6063D785-07A1-4CDF-88AD-85745488713C.jpg

  2. #2
    johnny boy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    61
    Posts
    6.599
    Kudos
    152
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard Re: Speling portierraam en vraag afdekplaat onder kap

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geritz81 Bekijk Berichten
    Hi,

    ik heb sinds 2 weken een A5 cabrio (facelift model uit 2013) gekocht.
    Fijne auto.
    Nu heb ik op het portierraam ban de bestuurderskant wat speling op het raam.
    Hij sluit goed af maar bij het openen wiebelt het raam wat zeg maar.
    is dat nog ergens af te stellen?

    Ik was vanmiddag onder de kap ook even het spul aan het schoonmaken en toen viel mij op dat de afdekkap
    die bij de ruitenwissers zit zeg maar, los lag. Het lijkt erop dat hier aan weerskanten een soort van afdekschoeven op horen.
    Enig idee waar ik die zou kunnen bestellen, geen idee hoe die afdekkap heet 🤔
    6063D785-07A1-4CDF-88AD-85745488713C.jpg
    raam opnieuw inleren door deur dicht met raam bediening naar beneden knop 5 sec vasthouden en dan naar boven en dan ook 5 sec vasthouden
    afdekkap heet paravaan (paravent)

    Audi A/S5 Coupé 8T (looks like a bijmekaar geraapt zooitje) Daytona grijs
    Audi A/S5 Cabrio 8F (looks like a bijmekaar geraapt zooitje 2) Bruin

    VCDS 23.11.0 Ross-Tech &V2 pro regio Meppel no-fear(at)live (punt)nl

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2019
    Leeftijd
    43
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6

    Standaard Re: Speling portierraam en vraag afdekplaat onder kap

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door johnny boy Bekijk Berichten
    raam opnieuw inleren door deur dicht met raam bediening naar beneden knop 5 sec vasthouden en dan naar boven en dan ook 5 sec vasthouden
    afdekkap heet paravaan (paravent)
    Hij sluit wel prima, maar zit wat links recht speling op het glas zeg maar waardoor het raam wat wiebelt bij het openen van de deur.
    Maar ik zal het opnieuw inleren eens proberen...niet geschoten is altijd mis 👍
    Laatst gewijzigd door Geritz81; 07-11-20 om 23:54.

  4. #4
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Speling portierraam en vraag afdekplaat onder kap

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geritz81 Bekijk Berichten
    Ik was vanmiddag onder de kap ook even het spul aan het schoonmaken en toen viel mij op dat de afdekkap
    die bij de ruitenwissers zit zeg maar, los lag. Het lijkt erop dat hier aan weerskanten een soort van afdekschoeven op horen.
    Enig idee waar ik die zou kunnen bestellen, geen idee hoe die afdekkap heet 🤔
    Dat klopt. Dat zijn clips, 2 stuks, onderdeelnr 8K0 819 664. Te bestellen bij de Audi dealer, kosten nog geen euro per stuk.

    PS De afdekkap heet officieel "afdekking watervangbak".
    Laatst gewijzigd door Kees B; 08-11-20 om 10:46.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  5. #5

    Standaard Re: Speling portierraam en vraag afdekplaat onder kap

    @Geritz81 een beetje speling mogen ze hebben het is een raam dat zonder stijl semi los op de deur staat, maar als je pech hebt en de vorige eigenaar de deur dicht deed door hem aan het raam vast te pakken dan kan het zijn dat het mechanisme minder is geworden en hier speling / slijtage op de groene kunststoffen geleiders zit.

    195CEBBE-78D9-4EFC-9C0A-687B9E9D0736.jpgC7C9907F-36A1-48A7-A4E3-904314B0D266.jpgFBB6428C-1EB3-4792-BB0C-A3056DD8173F.jpg


    Het vervangen van een raammechanisme is geen hogere wiskunde maar wel even een klusje waarbij je wat gevoel en geduld moet hebben. Ik heb het bij mijn A5 Cabrio 10-2013 ook nog niet zo heel lang geleden gedaan (vervangen) nadat deze bijgeluiden (kabel was gerafeld = voorteken van breken van de kabel) begon te maken. Moet wel bekennen dat ik vrij handig ben en best wat ervaring met VAG producten heb (met een jaar of 10 in de werkplaats mogen rondlopen) en de VAG cursus heel uit elkaar en goed weer in elkaar zonder het afbreken van klemmen en clips wel gehaald ;-) wanneer je twijfels vooral niet zelf aan beginnen want de deurpanelen moet je wel weten los te halen of je maakt meer kapot (afbreken en afdrukken in het paneel) dan je lief is plus dat je dan ook nog je mechanisme er goed in moet krijgen (afstellen zodat het netjes sluit). Hoewel er best wat over te vinden is en mensen net doen of het een eitje is valt het echt goed en netjes doen (zonder aanvullende schade maken) mijn inziens onder de wat meer gevorderde klussen waar zelfs menig Audi dealer nog even geduldig voor moet gaan zitten (juist afstellen zodat ramen goed aanliggen en niet fluiten / lekken etc).

    De plastic moeren / clips / klemmen (demontage met een platte schroevendraaier) die Kees B post dus met onderdeelnummer 8K0 819 664 kun je zo bestellen bij de Audi dealer (magazijn) en zijn binnen een minuut gemonteerd (montage is gewoon er op drukken demontage is schroeven).
    Laatst gewijzigd door JINXED; 08-11-20 om 16:26.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2019
    Leeftijd
    43
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6

    Standaard Re: Speling portierraam en vraag afdekplaat onder kap

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Dat klopt. Dat zijn clips, 2 stuks, onderdeelnr 8K0 819 664. Te bestellen bij de Audi dealer, kosten nog geen euro per stuk.

    PS De afdekkap heet officieel "afdekking watervangbak".
    Thanks, ga ik die even bestellen !

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2019
    Leeftijd
    43
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6

    Standaard Re: Speling portierraam en vraag afdekplaat onder kap

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JINXED Bekijk Berichten
    @Geritz81 een beetje speling mogen ze hebben het is een raam dat zonder stijl semi los op de deur staat, maar als je pech hebt en de vorige eigenaar de deur dicht deed door hem aan het raam vast te pakken dan kan het zijn dat het mechanisme minder is geworden en hier speling / slijtage op de groene kunststoffen geleiders zit.

    195CEBBE-78D9-4EFC-9C0A-687B9E9D0736.jpgC7C9907F-36A1-48A7-A4E3-904314B0D266.jpgFBB6428C-1EB3-4792-BB0C-A3056DD8173F.jpg

    Het vervangen van een raammechanisme is geen hogere wiskunde maar wel even een klusje waarbij je wat gevoel en geduld moet hebben. Ik heb het bij mijn A5 Cabrio 10-2013 ook nog niet zo heel lang geleden gedaan (vervangen) nadat deze bijgeluiden (kabel was gerafeld = voorteken van breken van de kabel) begon te maken. Moet wel bekennen dat ik vrij handig ben en best wat ervaring met VAG producten heb (met een jaar of 10 in de werkplaats mogen rondlopen) en de VAG cursus heel uit elkaar en goed weer in elkaar zonder het afbreken van klemmen en clips wel gehaald ;-) wanneer je twijfels vooral niet zelf aan beginnen want de deurpanelen moet je wel weten los te halen of je maakt meer kapot (afbreken en afdrukken in het paneel) dan je lief is plus dat je dan ook nog je mechanisme er goed in moet krijgen (afstellen zodat het netjes sluit). Hoewel er best wat over te vinden is en mensen net doen of het een eitje is valt het echt goed en netjes doen (zonder aanvullende schade maken) mijn inziens onder de wat meer gevorderde klussen waar zelfs menig Audi dealer nog even geduldig voor moet gaan zitten (juist afstellen zodat ramen goed aanliggen en niet fluiten / lekken etc).
    Bedankt, ik ben geen automonteur maar best wel handig 😎 Ik heb soms wat langer nodig dan een ervaren iemand maar met de juiste plaatjes/YouTube vids kom ik er meestal wel uit. Als het erger wordt zal ik het deurpaneel eens verwijderen om de geleiders te bekijken.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Speling portierraam en vraag afdekplaat onder kap

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geritz81 Bekijk Berichten
    Bedankt, ik ben geen automonteur maar best wel handig 😎 Ik heb soms wat langer nodig dan een ervaren iemand maar met de juiste plaatjes/YouTube vids kom ik er meestal wel uit. Als het erger wordt zal ik het deurpaneel eens verwijderen om de geleiders te bekijken.
    Als het raam erg wiebelt (is links erger dan rechts qua rammelen / speling?) is de enige optie vervangen (als de raamgeleiders niet los zitten (4x 13 met een open dop en torx 20 om hem tegen te houden als ik het goed heb onthouden)) je kunt aan de groene kunststoffen nokken niks bijstellen zij zorgen alleen voor de geleiding over de metalen strip eenmaal speling door slijtage of verkeerd sluiten van de deur en je kunt een ander mechanisme plaatsen (een mechanisme is nieuw ook weer niet de wereld volgens mij een goede €150 a €200 bij het magazijn van de Audi dealer). Let wel op de meeste YouTube video's worden gemaakt door andere enthousiaste "amateurs" die vaak op verkeerde plaatsen en met verkeerd gereedschap (scherpe / harde platte schroevendraaiers bijvoorbeeld) kunststoffen interieurdelen los proberen te halen dan ben je gegarandeerd van flinke krassen deuken / inkepingen en andere beschadigingen in je interieur en al dan niet gebroken montage punten (de houders van de deurpaneel klemmen willen bij verkeerde demontage ook graag van het deurpaneel afbreken). Demontage bij een beetje temperatuur zoals in de zomer (of in een verwarmde garage i.p.v. buiten bij 10 graden) helpt al behoorlijk dan is het kunststof iets weker en minder hard / bros (breekt minder snel) hoe kouder hoe meer risico op afbreken is mijn ervaring. Investeer even in een setje kunststoffen demontage vorken en een goed zaklampje dan zie je waar je je vork tussen het paneel moet steken en steek tussen de gelakte delen daar waar je de vork op afsteunt een stukje dun / hard karton of plastic zodat je met het er in schuiven van de vork niet de binnenkant (deels in het zicht) van je deur krast gebeurd vrij makkelijk omdat het zo krap is. Ik zou even kijken of je hier op het forum even wat info kunt vergaren (of neem een dag abonnement op Erwin bijvoorbeeld met Audi werkplaats uitleg met afbeeldingen) de meeste YouTube uitleg is nogel lomp en daardoor vermakelijk maar bagger (het zijn meestal alleen maar hosanna filmpjes ).

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •