Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: Regeleenheid voor LED dagrijverlichting vervangen

  1. #1
    Pianne74's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    49
    Posts
    59
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard Regeleenheid voor LED dagrijverlichting vervangen

    Hallo,

    Bij mijn A5 FL Coupé brandt in de rechter koplamp sinds kort slechts de helft van de LEDs.

    Ik vind op 7zap een regeleenheid terug, # 4G0 907 697 D -- "power module for day driving lights" , deze zou dus te vervangen moeten zijn.
    Op autodoc kost deze € 90,27 (https://www.autodoc.be/magneti-marelli/7003605), een stuk minder dus dan een hele (xenon) koplampunit!

    Heeft iemand ervaring met 't vervangen van deze eenheid? Lijkt me redelijk straight-forward, eens de koplampunit uitgebouwd is. Komt daar nog VCDS of zo aan te pas?
    Enne... zou de regeleenhied de oorzaak zijn of denken jullie eerder dat de LED zelf de geest heeft gegeven? Zo'n LED lampje zelf gaat bij mijn weten toch niet zo snel kapot, niet?

    Ik neem aan dat de LEDs zelf niet te vervangen zijn en dat ik dan de hele koplampunit kan gaan vervangen...

    Groeten uit Brugge.
    Pieter-Jan
    A5 Coupé (8T)
    Brugge, België

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Regeleenheid voor LED dagrijverlichting vervangen

    Vóór bestellen van de regeleenheid zou ik de moeite nemen om beide koplampen uit te bouwen en de regeleenheden links/rechts verwisselen en zien of het probleem meeverhuist.
    Zo ja, dan nieuwe regeleenheid bestellen. Inleren met VCDS is niet nodig.
    Zo niet, dan zal er een nieuwe koplampunit in moeten. De LED-module is inderdaad één geheel met de koplamp, niet te demonteren en niet los verkrijgbaar.

    Aangezien de helft van de DRL het wel doet, vrees ik toch voor het laatste.....
    Laatst gewijzigd door Kees B; 27-05-21 om 21:31.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3
    Pianne74's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    49
    Posts
    59
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard Re: Regeleenheid voor LED dagrijverlichting vervangen

    @Kees B: Goed plan, inderdaad.

    Gisteren heb ik aldus beide koplampen gedemonteerd en de regeleenheden verwisseld. Het probleem blijft helaas rechts

    Dat wordt dus een nieuwe koplamp. Alhoewel, 'nieuw' gaat wellicht te duur worden, dus ga ik maar eens ebay afschuimen, denk ik.

    Enig idee hoe ik van m'n VIN de exacte productiedatum kan achterhalen? Het onderdeelnummer voor de koplamp verandert immers bij 05-2012 van '8T0 941 044' naar 8T0 941 044 C' (op de lamp zelf staat '8T0 941 006' ).
    Laatst gewijzigd door Pianne74; 31-05-21 om 19:20.
    A5 Coupé (8T)
    Brugge, België

  4. #4
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Regeleenheid voor LED dagrijverlichting vervangen

    Jammer.

    De overgangsdatum van ‘geen toevoegsel’ naar ‘C’ vond plaats op productiedatum 7 mei 2012. Op de PR-codesticker in het serviceboekje en in de kofferbak kun je in elk geval de productiemaand en -jaar van je wagen terugvinden. Vanuit de VIN code zou ik niet weten, anders dan via MyAudi: account aanmaken, het VIN nummer registreren, door de dealer laten bevestigen enz.

    Maar het nummer dat je noemt '8T0 941 006' is niet bekend in het partssysteem, waarschijnlijk is dat een intern nummer van een onderdeel van de koplamp. Er moet toch ergens op de koplamp het echte nummer staan, op een sticker.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 31-05-21 om 21:27.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  5. #5
    Pianne74's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    49
    Posts
    59
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard Re: Regeleenheid voor LED dagrijverlichting vervangen

    Ik heb de productiedatum teruggevonden in het serviceboekje (staat niet op sticker in de koffer).
    De auto is gebouwd in 2011, dus heeft ie de 'oude' koplampen. Geen idee wat 't verschil is, voor aftermarket koplampen (Magneti Marelli) Maakt men iig geen onderscheid.

    Op de sticker die op de lamp plakt staat wel degelijk "8T0 941 006", maar dat blijkt normaal te zijn, op de (ebay) foto's die ik zag van de 'nieuwere' "8T0 941 044 C" koplampen staat trouwens "8T0 941 006 C" op de sticker.

    Natuurlijk vind ik enkel de nieuwere ('C') lampen te koop op ebay . Mogelijk passen die ook maar voor een bedrag van €400,- wil ik het er niet op wagen.
    A5 Coupé (8T)
    Brugge, België


  6. #6

    Standaard Re: Regeleenheid voor LED dagrijverlichting vervangen

    De koplamp voor een 2012 A5 FL Coupe (rechts verkeer zoals wij in de EU rijden) en dan een rechter koplamp (de passagierszijde) met xenon zonder bochtenverlichting heeft het originele onderdeelnummer 8T0941044 dat is voor auto's tot 07-05-2012 voor auto's na deze datum heb je onderdeelnummer 8T0941044C wil je de exacte datum van productie weten dan kijk je op de grijze sticker onder de motorkap (op de schokbrekertoren aan de passagierszijde) daar waar het chassisnummer ook op staat daar staat de productie maand en het jaar op vermeld. Zoek je de linker zijde (bestuurder) dan is het 8T0941043 dat is voor auto's tot 07-05-2012 voor auto's na deze datum heb je onderdeelnummer 8T0941043C.


    A5 koplamp.jpg


    Normaliter bestaat bij de facelift de ledstrip niet meer uit losse leds maar een losse led lichtbron die op de koplamp zit geschroefd (aluminium soort egel met koelribben dus niet de platte metalen doosjes dat zijn de stuurunits of ballasten) die egel bevat een hele sterke led (die gekoeld moet worden) die kapot kan gaan en daardoor slecht / geen licht meer geeft in het led deel. Ik heb zo'n led unit volgens mij gebruikt nog wel voor je liggen maar die zou ik dan eerst even wisselen om te testen.
    Laatst gewijzigd door JINXED; 01-06-21 om 10:28.

  7. #7
    Pianne74's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    49
    Posts
    59
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard Re: Regeleenheid voor LED dagrijverlichting vervangen

    @JINXED Ja, dat zou wel eens kunnen!
    Maar klopt 't dan dat er twee van die LED-modules in de koplamp verwerkt zitten?
    Ik zie er namelijk ook ééntje diep in de behuizing zitten, met alu koelpinnen (geen ribben), van waaruit duidelijk een lichtgeleider vertrekt.
    De DRLs bestaan uit twee afzonderlijke lichtgeleiders per koplamp. Het zou zo maar eens kunnen dat die voor de 'binnenste' lichtgeleider dient, en dat de module op de hoek voor de 'buitenste' lichtgeleider is. Ik ging ervan uit dat de 'egel' module binnenin de enige LED lichtbron was maar nu ik erover nadenk zou ik niet weten waarvoor de module met de alu ribben op de hoek dan zou dienen.

    Bij mij is het buitenste deel van de verlichting defect, dus dat zou dus de eenheid met de ribben zijn. Ik ga één dezer dagen de lampen nogmaals uitbouwen en die modules trachten om te wisselen om te zien of 't probleem mee verhuist.
    Mocht dit kloppen, dan vereenvoudigt dat de zaak wel enigzins! Bedankt om mee te denken!
    A5 Coupé (8T)
    Brugge, België

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Regeleenheid voor LED dagrijverlichting vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pianne74 Bekijk Berichten
    @JINXED Ja, dat zou wel eens kunnen!
    Maar klopt 't dan dat er twee van die LED-modules in de koplamp verwerkt zitten?
    Ik zie er namelijk ook ééntje diep in de behuizing zitten, met alu koelpinnen (geen ribben), van waaruit duidelijk een lichtgeleider vertrekt.
    De DRLs bestaan uit twee afzonderlijke lichtgeleiders per koplamp. Het zou zo maar eens kunnen dat die voor de 'binnenste' lichtgeleider dient, en dat de module op de hoek voor de 'buitenste' lichtgeleider is. Ik ging ervan uit dat de 'egel' module binnenin de enige LED lichtbron was maar nu ik erover nadenk zou ik niet weten waarvoor de module met de alu ribben op de hoek dan zou dienen.

    Bij mij is het buitenste deel van de verlichting defect, dus dat zou dus de eenheid met de ribben zijn. Ik ga één dezer dagen de lampen nogmaals uitbouwen en die modules trachten om te wisselen om te zien of 't probleem mee verhuist.
    Mocht dit kloppen, dan vereenvoudigt dat de zaak wel enigzins! Bedankt om mee te denken!
    Ja klopt er zitten twee losse "lichtringen" in die worden beide apart door een lichtbron (led) voorzien, de kleinste kring is volgens mij een los stukje dat onder het knipperlicht zit en de grootste lichtkring is de rand met het kenmerkende "haakje" die langs het spatbord loopt en de bovenzijde van de motorkap volgt.

    Die grote kring werd als ik het goed heb onthouden door die egel aan de buitenkant voorzien van licht. Die led / egel wordt door Audi niet verkocht als los onderdeel maar zoals ik aangaf volgens mij heb ik nog een lamp liggen waarvan de behuizing defect is maar die verder nog goed functioneerde daar wil ik best tegen redelijke vergoeding afscheid van nemen.

    Hier iemand die een losse unit te koop heeft als je goed kijkt zie je de twee leds er op zitten die de lichtrand voorzien van licht.

    https://www.ebay.de/itm/124324326142...kAAOSwuR1aqTVe
    Laatst gewijzigd door JINXED; 01-06-21 om 16:54.

  10. #9
    Pianne74's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    49
    Posts
    59
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard Re: Regeleenheid voor LED dagrijverlichting vervangen

    Daarnet nog maar eens de koplampen uitgebouwd en de twee buitenste LED modules verwijderd.

    Op de rechter module brandt slechts één van de twee LEDS, ook als ik 'm op de linker koplamp aansluit. Die is dus toast.

    Helaas is bij het demonteren de connector van de linker (goede) LED module onherstelbaar beschadigd geraakt
    Die is dus ook naar z'n grootje! Wat een priegelwerk om die metalen clip los te krijgen...
    Tja... nu heb ik dus twee van die dingen nodig. Dus als je aanbieding nog geldt, @JINXED, dan heb ik wel interesse in jou module. Hoe kan ik je contacteren?
    A5 Coupé (8T)
    Brugge, België

  11. #10

    Standaard Re: Regeleenheid voor LED dagrijverlichting vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pianne74 Bekijk Berichten
    Daarnet nog maar eens de koplampen uitgebouwd en de twee buitenste LED modules verwijderd.

    Op de rechter module brandt slechts één van de twee LEDS, ook als ik 'm op de linker koplamp aansluit. Die is dus toast.

    Helaas is bij het demonteren de connector van de linker (goede) LED module onherstelbaar beschadigd geraakt
    Die is dus ook naar z'n grootje! Wat een priegelwerk om die metalen clip los te krijgen...
    Tja... nu heb ik dus twee van die dingen nodig. Dus als je aanbieding nog geldt, @JINXED, dan heb ik wel interesse in jou module. Hoe kan ik je contacteren?
    Laat je e-mail hier maar even achter dan kun je die later weer verwijderen als ik weer reageer (dan pas je de post even aan door het e-mail adres weer te verwijderen).

    Ik heb mogelijk twee modules (egels) voor je dus dan heb je beide lampen weer werkend, ik moet dan even gaan speuren maar ik dacht nog twee koplampen te hebben liggen die te gebruiken zijn als donor.
    Laatst gewijzigd door JINXED; 02-06-21 om 10:02.

  12. #11
    Pianne74's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    49
    Posts
    59
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard Re: Regeleenheid voor LED dagrijverlichting vervangen

    @JINXED, ok, super!

    email adres weer verwijderd.

    Bedankt.
    Laatst gewijzigd door Pianne74; 02-06-21 om 11:04. Reden: email verwijderd
    A5 Coupé (8T)
    Brugge, België

  13. #12

    Standaard Re: Regeleenheid voor LED dagrijverlichting vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pianne74 Bekijk Berichten
    @JINXED, ok, super!

    emial adres : [at] hotmail [dot] com
    Hij kan weer worden verwijderd ik heb hem overgenomen ik stuur je even een e-mail.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •