Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: 1.8 TFSI preventief onderhoud

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2020
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard 1.8 TFSI preventief onderhoud

    Beste Audi rijders,

    Ik heb een Audi A5 uit 2012, 1.8 TFSI (stage 1 getuned) en de wagen rijdt goed. Ik vervang ieder 5000 km de olie (Castrol Edge 5W30) en ieder jaar de oliefilter, om de twee jaren bougies, luchtfilters en de rest van de filters en remvloeistof etc.

    Nu heb ik twee vragen:
    1) Ik kan van de vorige eigenaar niet zien of ooit al eens de waterpomp vervangen is. Er staat nu 103800km op de teller en ik heb hem sinds 2.5 jaren terwijl er bij de aanschaf er 80000km op de teller stond. Ik zie nog geen lekkages etc, maar hebben jullie een advies of ik deze waterpomp gewoon moet laten vervangen of kan deze nog even mee? Wat is de ervaring bij dit soort modellen? En zit deze pomp op een lastige plaats. Is zo een beurt te combineren met andere zaken etc? Wat is wijsheid?
    2) Zelfde geldt voor de ketting etc. Ik merk nog niets geks, maar moet deze ketting nu vervangen worden voor een beter versie met de geleiders etc of is dat niet nodig?

    Bij voorbaat dank en alle tips zijn welkom.
    p.s. Mijn olieverbruik is erg gering. Half litertje per jaar ongeveer, dus per 10000km, dus dat vind ik prima.

    Groeten MB
    Laatst gewijzigd door MB1977; 04-07-22 om 23:19.

  2. #2
    VIP1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2020
    Leeftijd
    43
    Posts
    186
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 TFSI preventief onderhoud

    Heb de zelfde type motor, ( wellicht jij ook motor code : CJEB ) en heb de revisie laten doen. Hieruit kwam naar voren dat mijn ketting ook al op de hoogste spanstand stond, terwijl ik de hele geschiedenis van de auto heb....( stond nergens vermeld) dus of je het ergens fysiek gaat zien of op papier....ik heb me twijfels.

    Zolang je geen problemen ondervind zou ik het zo laten.....en onderhoud doen zoals je al doet...

    Als de vorige eigenaar onderhoud bij Audi heeft laten doen , dan zou je de dealer / Pon kunnen bellen ...( ik heb bij Pon de hele geschiedenis achterhaald )
    Laatst gewijzigd door VIP1980; 11-07-22 om 11:24.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2020
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 TFSI preventief onderhoud

    Hoi Vip1980,
    Bedankt voor je bericht. Dat klopt idd. Ik heb ook de CJEB versie. Wat bedoel je met : op de hoogste spanstand stond? Kan ik dat lezen als laatste optie voordat het fout gaat?
    Vooralsnog geen issues. Bij hoeveel km heb je de ketting vervangen etc? En dat laatste heb je dan tegelijkertijd met de waterpomp gedaan?

    Bvd.
    Gr MB

  4. #4
    VIP1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2020
    Leeftijd
    43
    Posts
    186
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 TFSI preventief onderhoud

    Hoi MB,

    Je kan het pas zien als alles uit elkaar zit bij de spanner ( ik heb de revisie laten doen, en toen vertelde de monteur dit mij)...

    Ik heb de zuiger-revisie laten doen en zodoende heb ik dit toen gelijk meegenomen ( staat nu 210.000 km op de teller )

    zie overigens mijn Topic, waarom .....

    https://www.audiforum.nl/forum/model...tationair.html
    Laatst gewijzigd door VIP1980; 18-07-22 om 08:04.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •