Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Div foutcodes bij uitlezen/test motor (CJEB - 1.8i TFSI)

  1. #1

    Standaard Div foutcodes bij uitlezen/test motor (CJEB - 1.8i TFSI)

    Hallo Audifielen.

    Ik heb een A5 uit 2012 (motorcode CJEB) met ruim165000 op de teller.
    Betreft een A5 1.8i 16V TFSI Sportback
    Inmiddels 2 jaar in mijn bezit en tot op heden zeeeer tevreden mee.
    Sinds vorige week brand het oranje lampje van motor management.
    Aangezien ik zelf geen technicus ben, reed ik naar mijn garage (universeel) die een test deed en probeerde de foutcodes te achterhalen.

    De volgende foutcodes werden aangetroofen:

    15093 - Inlaatsysteem lek (originele foutcode:P227900)
    (valse lucht in systeem)

    15094 - Luchtmassameter/inlaatdruksensor + positie gasklep (originele foutcode:P006800)
    (Signalen in verhouding onplausibel)

    15102 - Luchtmassameter/inlaatdruksensor + positie gasklep (originele foutcode:P006800)
    (Signalen in verhouding onplausibel)

    15101 - Luchtmassameter/inlaatdruksensor + positie gasklep (originele foutcode:P006800)
    (Signalen in verhouding onplausibel)

    Het zegt mij allemaal niets maar mijn garage heeft contact gezocht met de Audi Dealer en die zeggen dat eerst de software ge-update moet worden om de exacte fout te achterhalen....

    En oo al heb ik er geen verstand van, dit klinkt wat vreemd....
    hebben jullie ideeen / tips wat ik zou kunnen doen?
    Moet ik me zorgen maken bijdit soort meldingen?

    Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

    Groetjes
    Jelle
    Laatst gewijzigd door Jellinad; 05-10-22 om 15:18.

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Div foutcodes bij uitlezen/test motor (CJEB - 1.8i TFSI)

    “Valse lucht in systeem” (P2279), lijkt me goed mogelijk.
    Dat verklaart dan ook de andere drie foutcodes, omdat er meer lucht in de motor komt dan op basis van gasklepstand, luchtmassameter en druk eigenlijk zou moeten.
    Dus het inlaatsysteem controleren op lekken, een gescheurde slang zou b.v. zomaar het euvel kunnen zijn. Kan met een rookmachine, of met remmenreiniger (spuiten op mogelijk verdachte plekken bij draaiende motor en op het motortoerental letten). Ook de PCV (carterventilatie)-klep is een verdachte (gescheurd membraan) maar dan zou de motor (vooral stationair) ook niet mooi moeten lopen.
    Dus kan iets kleins zijn, maar ik zou er toch niet mee blijven rijden.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Standaard Re: Div foutcodes bij uitlezen/test motor (CJEB - 1.8i TFSI)

    Ik heb/had exact dezelfde code als getoond in deze case, helaas nog geen antwoord tav oplossing.

    Ben naar dealer gegaan, reset en check. Conclusie daar PCV is ok (vacuum pulserend te voelen aan kleine opening, eerder vernieuwd, ken het geluid van lekkend PCV). Vermoeden op vervuiling inlaat (260 kkm) of timing (gaf ook nokkenasversteller sensor aan - niet dus, zie einde) of ergens anders valse lucht. Na 200 m rijden en stilstaan voor verkeerslicht, was de melding er weer, in garage niet gek genoeg (wel uiteraard met variëren met gas etc).
    Wederom toerental rond 1200-1300 springend als een regelsyteem - verdacht dus de smoorklepactuator?

    Welnu, probleem is ontstaan na bijvullen olie, wat heb ik gedaan:
    - bouten PCV nog eens goed aangedraaid - zaten vast eigenlijk
    - paar tikken gegeven op actuator met schroevendraaier - beperkt door troep wellicht - auto verbuikt olie , dus kan..?
    - motor laten lopen - vuldop los (duidelijk vacuum) - weer goed vast

    Zie daar, stationair strak stabiel, wel nog geel lampje. Dag later na wat rijden, zelfs lampje uit. Maw geen echte valse lucht dus, ook al geeft het systeem dit aan. Tenzij de vuldop niet goed afsluit - lijkt me sterk, maar goed.

    Krukaskkeerring kan het ook zijn blijkbaar, maar goed die repareert zich niet zelf. Ik heb geen olielekkage (meestal dan het geval), dus die moet nog ok zijn. Lijkt me of de dop, of de klepregeling dan. Beetje houtje touwtje, maar lampje is wel uit , vraag is hoe lang, maar dus geen valse lucht nu. Toerental was al stationair , gele lampje verdwijnt na paar keer starten of paar km rijden als alles i.o blijkbaar. Maw reset bij dealer heeft geen zin eigenlijk. We wachten het af, zou niet weten waar hij moet lekken nu dan (keerring ok, pcv ok, blijft toch de dop over, daar zit geen rubber meer onder - vroeger wel zover ik weet).. Als hij weer in storing gaat , hou ik remmenreiniger eens bij de vuldop , meest verdacht, want storing na bijvullen olie, of geef nog eens wat tikken op de actuator, dan hoop ik het te vinden.. !!
    Laatst gewijzigd door autodriver; 31-10-23 om 16:52.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •