Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Distributieketting 3.2 FSI beoordelen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2022
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard Distributieketting 3.2 FSI beoordelen

    Beste forumleden,

    Onlangs heb ik een Audi A5 8T bouwjaar 2008 aangeschaft. Uit voorzorg zit ik eraan te denken om een aantal zaken te laten vervangen, waaronder eventueel de distributieketting. De ketting maakt geen tikkende of ratelende geluiden, maar puur uit voorzorg dus. Wel heb ik een aantal vragen:

    - Zijn er bekende problemen met dit type motor?
    - Zijn er manieren om te beoordelen wat de staat is van de distributiekettingen? (waarden, visueel of af te lezen)
    - Zo ja, hebben jullie een adres waar ik de distributieketting kan laten beoordelen?


    Dank voor jullie reacties.

  2. #2
    bandenman74's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2021
    Leeftijd
    49
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Distributieketting 3.2 FSI beoordelen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Becaudi Bekijk Berichten
    Beste forumleden,

    Onlangs heb ik een Audi A5 8T bouwjaar 2008 aangeschaft. Uit voorzorg zit ik eraan te denken om een aantal zaken te laten vervangen, waaronder eventueel de distributieketting. De ketting maakt geen tikkende of ratelende geluiden, maar puur uit voorzorg dus. Wel heb ik een aantal vragen:

    - Zijn er bekende problemen met dit type motor?
    - Zijn er manieren om te beoordelen wat de staat is van de distributiekettingen? (waarden, visueel of af te lezen)
    - Zo ja, hebben jullie een adres waar ik de distributieketting kan laten beoordelen?


    Dank voor jullie reacties.
    Er zijn inderdaad wat problemen met de kettingen en de geleiders bekend, het beste om dit (zelf) te beoordelen is om de auto nadat ie een nacht stil gestaan heeft te starten en goed te luisteren of je een ratelend geluid hoort.

    Hoor je dit, dan kan het zeker geen kwaad om de ketting te vervangen.
    Als je uit de buurt van ede komt dan wil ik er best eens naar kijken en luisteren.
    Audi A6 Avant 3.0TDI 204PK (gechipt naar 273PK & 502NM) M8
    VW Golf 1 Cabriolet 3.2FSI 250PK DSG (in aanbouw)

  3. #3
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.102
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Distributieketting 3.2 FSI beoordelen

    Ik vermoed dat je met een redelijk uitgerekte ketting dat ook kan zien in vcds, olie regelmatig verversen is beter bij de V6 en V8, en dan echt 10K max.

    De beste test vind ikzelf dat als je een flink stuk gereden (ritje 100kM+ ) hebt en de wagen goed warm weg zet hem na 10 min te starten, als je dan een klapperend ketting geluid hoort weet je genoeg.
    Bedenk wel dat die ketting aan de bak kant zit en dus een best klusje is, spanners, geleiders, kettingen, nokkenasverstellers enz enz.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2022
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bandenman74 Bekijk Berichten
    Er zijn inderdaad wat problemen met de kettingen en de geleiders bekend, het beste om dit (zelf) te beoordelen is om de auto nadat ie een nacht stil gestaan heeft te starten en goed te luisteren of je een ratelend geluid hoort.

    Hoor je dit, dan kan het zeker geen kwaad om de ketting te vervangen.
    Als je uit de buurt van ede komt dan wil ik er best eens naar kijken en luisteren.
    Dank voor je reactie. Inmiddels een aantal keer geprobeerd om goed te luisteren, maar ik hoor nauwelijks verdachte geluiden. Hooguit een heel licht getik, maar geen idee of dat de ketting is die ik hoor. Erg lastig.

    Wordt het getik beter hoorbaar naarmate de ketting uitrekt?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Ik vermoed dat je met een redelijk uitgerekte ketting dat ook kan zien in vcds, olie regelmatig verversen is beter bij de V6 en V8, en dan echt 10K max.

    De beste test vind ikzelf dat als je een flink stuk gereden (ritje 100kM+ ) hebt en de wagen goed warm weg zet hem na 10 min te starten, als je dan een klapperend ketting geluid hoort weet je genoeg.
    Bedenk wel dat die ketting aan de bak kant zit en dus een best klusje is, spanners, geleiders, kettingen, nokkenasverstellers enz enz.
    Dank voor je reactie. Hoe goed is dat klapperende geluid in dat geval hoorbaar? Ik hoor op dit moment hooguit een heel erg licht tikkend geluid, maar ik heb niet het gevoel dat het een zorgelijk geluid is.

    Verschijnt er tijdig een melding op het dashboard als de ketting uitrekt? Op de vcds is geen melding te zien, dit is onlangs nog gecheckt.
    Laatst gewijzigd door tom; 01-11-22 om 22:10.

  5. #5
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.102
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Distributieketting 3.2 FSI beoordelen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Becaudi Bekijk Berichten
    Dank voor je reactie. Hoe goed is dat klapperende geluid in dat geval hoorbaar? Ik hoor op dit moment hooguit een heel erg licht tikkend geluid, maar ik heb niet het gevoel dat het een zorgelijk geluid is.

    Verschijnt er tijdig een melding op het dashboard als de ketting uitrekt? Op de vcds is geen melding te zien, dit is onlangs nog gecheckt.
    Dan lijkt er nog niets aan de hand, het geluid is een ratel, van een ketting die ergens overheen loopt. Het tikken kan ook iets anders zijn al is dat slecht te horen op het moment dat de motor aan slaat.

    Er verschijnt geen melding op je dashboard, als dat komt ben je al een halve ton aan km te laat en is hij al kapot. Dat vcds geen timing meldingen heeft is goed.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.


  6. #6
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.303
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard Re: Distributieketting 3.2 FSI beoordelen

    VCDS geeft bij een uitgerekte ketting geen foutmelding.
    hiervoor moet je zoeken in Measuring Blocks van de motor.
    heb dat bij mn A5 ook gedaan en als de timing afwijking groter wordt dan 5 gr.
    dan kun je maar beter de ketting vervangen.

    zoek op internet maar es naar: vcds timing chain check
    Laatst gewijzigd door fred44nl; 01-11-22 om 23:16.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •