Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Dakdeksel raakt cabriodak bij sluiten (A5 Cabrio 2009)

  1. #1

    Standaard Dakdeksel raakt cabriodak bij sluiten (A5 Cabrio 2009)

    All, ik heb plots een probleem bij het sluiten van mijn cabriodak.

    Vorig jaar heb ik mijn dak laten vervangen, inclusief de ECU. De kap had het bekende probleem van de loslatende rand rondom de achterruit en na een wasbeurt kreeg ik kuren bij het openen en sluiten. Nadat de kap was vervangen heb ik nog enkele keren probleemloos de cabriokap kunnen openen en sluiten. Nu de weersomstandigheden het weer toelaten wilde ik vorige week, na 7 maanden, weer gaan genieten van de zon tijdens het rijden en opende ik het dak, zonder problemen. Echter bij het sluiten hoorde ik lawaai, een knal. Een van de kappen achter de hoofdsteun was losgeschoten, de kap had deze geraakt bij het sluiten.

    Nadere inspectie heeft het volgende opgeleverd:

    Het lijkt er op dat de kapdeksel aan de passagierskant niet helemaal in de goede stand komt. Waar de deksel aan de bestuurderskant bij het openen rust op een rubber, staat deze aan de passagierszijde ruim een cm boven het rubber, waardoor de deksel scheef staat.

    Passagierskant, waar je duidelijk nog ruimte ziet tussen het rubber en het frame:
    Steun_rechts.jpg

    Bestuurderskant, waar het frame rust op het rubber:
    Steun_links.jpg

    De deksel staat dan ook scheef:
    Deksel_open.jpg

    Bij het dicht gaan van het dak raakt deze de deksel:
    Raken1.jpg

    Raken.jpg

    Kap.jpg

    Aan de bestuurderskant gaat de kap er voldoende 'langs':
    Goede_kant.jpg

    Nu zit ik met een tal vragen;

    1) hoe kan zoiets ontstaan? De kap is meer dan een half jaar niet gebruikt in de zin van openen en sluiten. De auto heeft in de tussentijd geen schade gehad of iets dergelijks. Is het iets hydrolisch waardoor de klep aan de passagierskant onvoldoende wordt geopend? Immers, aan de bestuurderskant gaat de deksel verder en rust het op een rubber, waar deze aan de passagierskant er ruim een cm boven blijft 'hangen.

    2) wordt de desksel gedemonteerd wanneer de ECU wordt vervangen? Het bedrijf die de kap heeft vervangen heeft dat uitbesteed aan een garagebedrijf. Zij geven zelf aan dat bij het vervangen van de kap de deksel niet wordt verwijderd, hetgeen logisch is.


    Is er iemand die ooit een dergelijk probleem heeft gehad en gezien? Hoe is dit op te lossen?

    n.b. dit probleem heeft zich nog nooit voorgedaan bij deze auto, ook niet toen de oude kap er nog op zat.

  2. #2
    RBo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    46
    Posts
    1.299
    Kudos
    5
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard Re: Dakdeksel raakt cabriodak bij sluiten (A5 Cabrio 2009)

    lijkt meer voor te komen met de deksel van een a5



    deze even doornemen post 2 1 keer handmatig sluiten lijkt de oplossing. Dan wordt het dak weer uitgelijnd

    https://www.audiworld.com/forums/aud...oblem-2061779/
    Laatst gewijzigd door RBo; 06-04-23 om 15:32.
    Audi S5 Sportback 3.0 TFSI 2018 Navarra Blue
    Audi A1 Sportback Advanced 30 TFSI 01-2023 Mythoszwart Metallic
    (Sold) Audi A5 Sportback Competition plus 1.8 TFSI 06 - 2016 Daytonagrey

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2018
    Leeftijd
    42
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio

    Standaard Re: Dakdeksel raakt cabriodak bij sluiten (A5 Cabrio 2009)

    Heb je dit uiteindelijk op kunnen lossen? Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem. Handmatig sluiten heeft het bij mij niet opgelost.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2017
    Leeftijd
    52
    Posts
    53
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Dakdeksel raakt cabriodak bij sluiten (A5 Cabrio 2009)

    Het lijkt er op dat de timing verschoven is dus de kap gaat eerder dicht of de deksel te te laat open etc. Het systeem bestaat uit een behoorlijk aantal switches en halgevers ( bij een f33 ong 12stuks en 8 cilinders als voorbeeld) als er 1 verschoven is en een te vroeg/te laat signaal geeft dan kan je echt hele rare situaties krijgen. Zijn alle scharnierpunten goed gesmeerd? Werken de cilinders goed geen lekkage? Als 1 cilinder bv achterblijft trekt de kap scheef. Storingen aan een cabrio dak zijn lastig op te sporen. Life uitlezen en met kleine stukjes kap dicht/open doen dan kan je zien wat er aan de hand is maar dan moet je eerst weten hoe het dak werkt kwa aansturing etc wat al een hele opgave is. Wel erg vervelend met dit mooie weer. Hoop snel opgelost

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •