Hallo.
Wegens een melding van een geringe oliedruk heb ik afgelopen week een nieuwe oliepomp en oliezeef, oliefilter en nieuwe olie gekregen.
Na een aantal km en warme motor kreeg ik wederom de melding... verdorie.
Het gebeurt als de toeren terug vallen bijvoorbeeld bij stoplicht of langzamer gaan rijden in bebouwde kom.
Als ik bijvoorbeeld 100 rijd op cruise control is er niks aan de hand.
Wat kan dit zijn ??
Vrijdag gaan ze een oliedruk meter erop zetten, maar ideeën zijn welkom.
Hallo. De audidealer heeft alles nagekeken en vervangen. Pomp, zeef, filter, olie, sensoren, olieklep. Was het probleem er nog. Nu kan het zijn dat de aderen waar de olie door gaat iets dicht zijn dus zou een flush een optie zijn. Aderverkalking. Net als bij de mens. Gezien de km-stand. We hebben nu eerst dikkere olie gedaan en nu is het goed. 10W60.
Met dikkere olie heb je meer druk, maar nog minder flow, perfecte oplossing om het nog sneller stuk te maken!
1 van je olie-screens zal een kanaaltje verstoppen, op deze manier gaat alles stuk, geloof me, dit zien we wekelijks.
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.
10W60? Wow, dat is bijna zo dik als cardan olie, je druk is dan misschien hoger maar kan je olie geen film meer maken met die dikte dus wordt de smering slechter en gaat ie simpelweg kapot.
Het is een oplossing zoals de sensor er uit halen of het oliedruk lampje afplakken, geen echte oplossing dus.
Hier nog iets om te kijken.
Goedendag.
Voor ik mij begeef op het punt om het motorblok van mijn Audi A5 Sportback 2012 te laten reviseren oid wil ik hier vragen wat ik nog kan doen om een probleempje te verhelpen.
Bij een warme motor geeft deze heel af en toe aan bij het terug vallen van de toeren, of rijden in lage toeren ( +- 1100rpm ) dat de oliedruk te gering is. Met een beetje de toeren te verhogen is de melding weer weg.
Na het vervangen van de oliepomp, oliezeef, oliefilter, sensoren, oliedrukklep en ook daarna nog een motorflush is het probleem er nog steeds.
Olieverbruik is er nagenoeg niet !
Na een bezoek aan de Audi dealer en metingen komt de druk nog steeds net onder de benodigde waarde ( stationair en bij lage toeren) waardoor de melding " te geringe oliedruk " volgt.
Dit dus alleen bij lage touren en warme motor.
Waar kan het probleem nog gevonden worden na alles wat gedaan en uitgevoerd is ?
Hopende op een lichtpuntje vanaf deze kant.
Het beruchte zeefje in de nokkenasbrug? Als je tenminste een Gen.2 motor hebt. Controleren en evt vervangen is een uurtje werk.
Zie deze video: https://youtu.be/xevcXdLUIxg?si=vA0OJHmWG3Ly8Ps3
(Geldt niet voor een Gen.3 motor, die met nokkenasverstellers op beide nokkenassen).
Ook in de balansassen zitten van dat soort zeefjes die bij breuk ervan tot verstoppingen kunnen leiden, maar dat is veel meer werk, hele distributie moet eraf om de assen eruit te kunnen halen.
EDIT waarom open je hiervoor een nieuw topic?
Zie het antwoord van Pedro op 20-11 in je eerdere topic. Daar had je verder kunnen gaan.
https://www.audiforum.nl/forum/model...k-1-8tfsi.html
Dan is de olie dunner en heb je sowieso een lagere druk, koud zit je rond de 4 bar, warm rond 1,4- 1,5 bar. Het kan zijn dat je olie sproeiers onder je zuigers kapotte veertjes hebben, die dingen moeten dicht blijven tot 1,6 bar en lager maar als ze kapot zijn zijn ze altijd open.
Deze dingen, zitten vast ook ik de nieuwere blokken.
IMG_3411.jpg
Via een website over motoren en overbrengingen kwam ik aan de opmerking "uitgerekte ketting" kettingspanner.
Kan dit het probleem zijn ?
Ook zijn er kleine deeltjes kunststof in de carterpan gevonden bij vervangen oliepomp.
De motor heeft wel al een flush gehad.
Heb inmiddels een afspraak staan voor de distributieketting e.d. Dan is dat ook maar weer gedaan.
Wishful thinking....
Ook na het vervangen van de distributieketting en aanverwanten zal het probleem er nog steeds zijn. Dat heeft er niets mee te maken.
Je vraagt steeds om advies, maar je handelt er niet naar, en komt steeds weer met nieuwe ideeën.
Als er hier iemand is met heel veel ervaring en verstand van zaken is het Pedro wel. QUOTE: 1 van je olie-screens zal een kanaaltje verstoppen, op deze manier gaat alles stuk, geloof me, dit zien we wekelijks. ….. Flushen gaat niet helpen tegen metaaldeeltjes, uit elkaar halen, beginnen bij de nokkenaslagerbrug, of balansassen. UNQUOTE.