Resultaten 1 tot 1 van de 1

Onderwerp: Handbak schakelt stroef, wordt langzaam beter tijdens het rijden

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2023
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard Handbak schakelt stroef, wordt langzaam beter tijdens het rijden

    Ik ben de (bijna) gelukkige eigenaar van een A5 Coupe uit 2009. Helaas is de motor, 10.000 kilometer nadat ik hem heb gekocht (182.000 km stand bij aankoop) vastgelopen. Er bleek zo slecht onderhoud te zijn geweest dat de balans-as (meen ik) geen smerig meer kreeg en bij een hete dag vastliep met de nodige ellende.
    Gelukkig kon mijn garage (geen audi dealer) de motor reviseren, nieuwe zuigers, nieuw 2 massa vliegwiel, koppelingsplaat en druklager ook laten vernieuwen. De auto rijdt geweldig nadat ik de motor met beleid heb ingereden.

    Probleem: sinds zo'n half jaar gaat het schakelen steeds stroever, met name naar de 1e versnelling, maar ook alhoewel minder naar 2e. De rest voelt redelijk goed, maar het geheel is toch stroef. Ik ben verhuisd en heb nu een nieuwe garage, daar heb ik de koppelingshulp cylinder laten vervangen en de olie voor de koppeling ook mee laten verversen. Even was het stroeve schakelen beter, maar nu wordt het weer minder. Er zijn dagen dat het schakelen bijna als ik eerder bij zijn eerdere Audi's had, zo soepel als in boter, maar meestal stroef. Het voelt aan of ik de pook veel te stevig moet doorduwen om de 1e versnelling te activeren.

    Wat ook opvalt is dat de auto met de motor UIT na 2 of 3x schakelen ZONDER de koppeling in te duwen steeds soepeler gaat totdat het als boter door alle versnellingen gaat.

    Ik denk dan: synchromes OK, schakelvork OK, versnellingsbak olie OK.

    WAT is er aan de hand.?? Omdat de koppelingsplaten, het lager, de drukgroep allemaal nieuw zijn kan het daar eigenlijk niet zitten en het maakt ook niet uit of ik het koppelingspedaal HELEMAAL of voldoende induw, blijft stroef. Het lijkt iets beter nadat de wagen helemaal opgewarmd is.

    WIE heeft een goed idee. De garage wil wel helpen, maar begint met de versnellingsbak er onder uit en reviseren. Zou niet weten waarom?
    Ik lees ook dat er Castrol TAF-X olie is, die dit verhelpt, maar waarom weet de Audi dealer dat niet en mijn garage ook niet. Behalve dat daar weinig aan te verdienen is.
    Laatst gewijzigd door Frans Wessels; 25-11-23 om 09:46.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •