Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: B&O resoneert rechtsvoor

  1. #1
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    468
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard B&O resoneert rechtsvoor

    Bij diepe bassen merk ik dat er rechtsvoor een resonerend geluid te horen is. Er ligt niets in de bakken van de deuren en ook het handschoenenvakje is helemaal leeg. Ik heb onderstaande video even gemaakt en daar is het goed te horen. Hierbij heb ik de fader helemaal op "front" gezet en de hoge tonen minimaal en de lage tonen maximaal.

    De YouTube embed doet het niet, dus ik post maar even een linkje: https://www.youtube.com/watch?v=ZmypcsrN148

    Zoals je kan horen is het geluid op links normaal, maar op rechts lijkt het alsof er iets resoneert. Het zou kunnen zijn dat de luidspreker los zit, maar ik verwacht zelf eigenlijk dat de speaker gewoon kapot is. Ik ga denk ik komend weekend maar even het deurpaneel verwijderen en kijken wat er aan de hand is. Is er een manier om zo'n speaker te testen?

    Ik zat zelf te denken om deze speaker gewoon even uit te bouwen en als die dan niet meer rammelt, dan zal het de bevestiging zijn. Als ik hem afkoppel en het geluid is weg, dan weet ik zeker dat het door deze speaker komt. Ik weet alleen niet of het kwaad kan voor de versterker om de speaker even af te koppelen. Volgens 7Zap moet ik de 8T0035415B hebben als de speaker kapot is.
    Laatst gewijzigd door bugboy; 30-10-23 om 22:10.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  2. #2
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    468
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: B&O resoneert rechtsvoor

    Ik heb vandaag geprobeerd het deurpaneel los te halen. Ik heb alles los (alu paneel, deurgreep en 5 torx schroeven), maar het daadwerkelijke deurpaneel krijg ik niet los. Ik heb het volgende gereedschap gekocht:
    Draper.jpg

    Ik heb het metalen deel even wat plastic-vriendelijk gemaakt door er ducktape overheen te plakken om ervoor te zorgen dat ik niets beschadig. Volgens deze tutorial zitten de clips op de volgende plekken:
    IMG_0496_2.jpeg

    Ik krijg de tool wel achter die clips, maar ik krijg er niet veel beweging in. Ik durf ook niet als een debiel tekeer te gaan op die clips, want volgens mij is het allemaal plastic en breekt het snel af. Er is vast wel iemand die dit vaker heeft gedaan en kan vertellen hoe strak het zit.

    Hier ook nog een video van iemand die de deurpanelen verwijderd. Maar ook hier lijkt het veel makkelijker te gaan dan hoe ik moet lopen breken.

    Ik zag in deze video: https://youtu.be/ifuXE8qm5K4?si=sKRqmpI-i2CukNZI&t=953 dat de B&O speakers van een nogal bedenkelijk niveau zijn en dat de conus losscheurt van de behuizing. Dat zal wellicht bij mij ook wel het geval zijn, maar ik wil eerst even zeker weten wat er aan de hand is voordat ik een nieuwe speaker bestel.
    Laatst gewijzigd door bugboy; 04-11-23 om 21:03.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  3. #3
    johnny boy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    61
    Posts
    6.600
    Kudos
    152
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard Re: B&O resoneert rechtsvoor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bugboy Bekijk Berichten
    Ik heb vandaag geprobeerd het deurpaneel los te halen. Ik heb alles los (alu paneel, deurgreep en 5 torx schroeven), maar het daadwerkelijke deurpaneel krijg ik niet los. Ik heb het volgende gereedschap gekocht:
    Draper.jpg

    Ik heb het metalen deel even wat plastic-vriendelijk gemaakt door er ducktape overheen te plakken om ervoor te zorgen dat ik niets beschadig. Volgens deze tutorial zitten de clips op de volgende plekken:
    IMG_0496_2.jpeg

    Ik krijg de tool wel achter die clips, maar ik krijg er niet veel beweging in. Ik durf ook niet als een debiel tekeer te gaan op die clips, want volgens mij is het allemaal plastic en breekt het snel af. Er is vast wel iemand die dit vaker heeft gedaan en kan vertellen hoe strak het zit.

    Hier ook nog een video van iemand die de deurpanelen verwijderd. Maar ook hier lijkt het veel makkelijker te gaan dan hoe ik moet lopen breken.

    Ik zag in deze video: https://youtu.be/ifuXE8qm5K4?si=sKRqmpI-i2CukNZI&t=953 dat de B&O speakers van een nogal bedenkelijk niveau zijn en dat de conus losscheurt van de behuizing. Dat zal wellicht bij mij ook wel het geval zijn, maar ik wil eerst even zeker weten wat er aan de hand is voordat ik een nieuwe speaker bestel.
    Als je zeker weet dat de schroeven eruit zijn van coupé en cabrio zijn anders dan SB.
    En moet je wel een beetje geweld gebruiken om het paneel te verwijderen met een ruk onderaan beginnen
    Vingers ertussen en dan een ruk net als bij de achterbank zitting zeg maar

    Audi A/S5 Coupé 8T (looks like a bijmekaar geraapt zooitje) Daytona grijs
    Audi A/S5 Cabrio 8F (looks like a bijmekaar geraapt zooitje 2) Bruin

    VCDS 23.11.0 Ross-Tech &V2 pro regio Meppel no-fear(at)live (punt)nl

  4. #4

    Standaard Re: B&O resoneert rechtsvoor

    Bekleding1.jpgBekleding2.jpg
    In de ronde hoek beginnen, ik gebruik hier een grote brede plastic spatel voor.
    Je kan eventueel als je die niet hebt, een breed plamuurmes (omwikkelen met een lapje) voor gebruiken.

    Best wel wat kracht gebruiken, de clips zijn een soort pluggen, die vergrendeld zitten, door kracht te zetten gaat de vergrendeling open.
    Vanaf de ronde hoek 1 voor 1 los werken, naar boven en naar links/rechts en weer naar boven.

    Als de clips los zijn, paneel omhoog trekken en dan de T32 connector los maken en de bowden kabel



    Soms beschadigd een clip, zie foto: de rechter is beschadigd.
    P3131835.jpg



    Peeet
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  5. #5
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    468
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: B&O resoneert rechtsvoor

    @Peet Die video had ik inderdaad ook gevonden. Daar lijkt het toch een stuk makkelijker te gaan dan bij mij. Wellicht dat het daar vaker los is geweest en bij mij zal het deurpaneel al 12 jaar vast zitten. Ik heb even een andere tang gehaald, waarbij ik het met wat meer beleid kan doen:
    IMG_6933.jpg

    Ik twijfel alleen of ik wel een tweedehands speaker moet halen als die kapot is. Als ik het zo lees gaan die speakers vaker stuk door veroudering. Dan kan ik beter een nieuwe kopen. Zal eerst even kijken of die echt kapot is en anders de dealer even bellen wat een nieuwe moet kosten.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)


  6. #6
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    468
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: B&O resoneert rechtsvoor

    Met de tang uit de post hierboven kreeg ik het redelijk netjes eenvoudig los. Zo te zien hebben alle plugjes het overleefd. Met het deurpaneel er af haal je de speaker er zo uit en het is vrij duidelijk dat de speaker beschadigd is:
    IMG_6940.jpg

    Druk ik met mijn vinger lichtjes op het gescheurde deel, dan is de resonantie meteen weg. Volgens mij is dit lastig te repareren en ik heb ook geen trek om over een maand de boel weer los te moeten trekken. Tweedehands exemplaar is wellicht ook niet het beste idee, want dit zal wel slijtage zijn. Typenummer is inderdaad 8T0035415B, dus we gaan maar op zoek naar een net en nieuw exemplaar:
    IMG_6939.jpg

    Bij Audi kost het onderdeel €101,50 en online ga je het (nieuw) niet voordeliger vinden. Ik bestel dus maar een nieuwe en plaats de boel allemaal weer netjes terug. Hopelijk houdt de linkerkant het nog even. Maar die trilt ongeveer net zo vaak, dus die zal zich binnenkort ook wel melden.
    Laatst gewijzigd door bugboy; 07-11-23 om 14:59.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  7. #7

    Standaard Re: B&O resoneert rechtsvoor

    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  8. Ad
  9. #8
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    468
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: B&O resoneert rechtsvoor

    @Peeet Weet jij of dat nieuwe speakers zijn of is dat gebruikt? Voor nieuw is de prijs namelijk wel erg scherp.

    Ik heb het plastic rooster op de plek waar de conus bevestigd is even weggeknipt en het gescheurde deel aan beide kanten met schilderstape geplakt. De resonantie is er helemaal uit. Ik denk alleen niet dat schilderstape het heel erg lang houdt, dus we gaan maar eens refoamen: https://www.repairyourspeakers.com/n...dleidingen/c-1. Lekker klusje voor een regenachtige middag.
    Laatst gewijzigd door bugboy; 07-11-23 om 21:19.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •