Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: 1 matte en 1 heldere lens koplamp, mag dit uberhaupt?

  1. #1

    Standaard 1 matte en 1 heldere lens koplamp, mag dit uberhaupt?

    Hallo,
    Ik had een beschadiging in een koplamp zitten, en er is 1 complete lampunit gewisseld. Ik zie nu tot mijn verbazing dat 1 lens mat glas is, en de dagrijverlichting is warm wit.
    De andere lamp heeft een heldere lens, en de dagrijverlichting is ook meer blauw: Dit is de nieuwe unit.

    In de bijlage van dit en het volgende bericht heb ik wat foto's toegevoegd waarin het verschil zichtbaar is.

    De lampunit met het heldere glas is een unit van TYC. Ik vind het heldere glas mooi, echter met name van voren is het goed zichtbaar dat de originele lamp de lens echt zichtbaar is als bolletje in de lamp.
    En de unit met het heldere glas, daarin is de lens zelf veel minder zichtbaar.


    Mijn auto is voor aflevering ook nog eens gekeurd. En ik vraag me ten zeerste af of dit wel mag? Los van het feit dat het cosmetisch gezien helemaal niet mooi is, 2 verschillende lenzen...
    Ik denk namelijk dat dit een afkeur is, en als ik er niets aan zou doen, ik volgend jaar met een keuring/of een controle in de problemen geraak.

    Lezende op internet vind ik alleen termen zoals: "Het lichtbeeld tussen beide koplampen mag maar een minimaal verschil bedragen".
    Dat staat natuurlijk open voor persoonlijke interpretatie.

    Kan iemand me hier meer over vertellen?

    Zie foto lichtbeeld, en nog een waarbij ik de lampen boven elkaar gezet heb, en duidelijk zichtbaar is dat de ene een heldere lens heeft en de andere een melkglas lens.
    Ook de dagrijverlichting, minder goed te zien op de foto, schat ik in dat de koplamp met de heldere lens op 3800K zit, en de met de matte lens op 3000K.

    Ik zou zeggen, los van het feit dat ik dit niet wil, ook nog eens een APK afkeur had moeten zijn.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    • Bestandstype: jpg 4.jpg (26,6 KB, 14 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 5.jpg (62,4 KB, 15 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 3.jpg (56,4 KB, 10 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 2.jpg (43,4 KB, 10 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 6.jpg (48,8 KB, 17 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 7.jpg (65,2 KB, 17 keer bekeken)

  2. #2
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    472
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Matte of heldere lens xenon dimlicht

    Verlichting komt op de foto nooit echt lekker uit, vanwege automatische witbalans/belichting. Op basis daarvan is het slecht te bepalen. Maar twee verschillende lichtunites ziet er gewoon niet uit en daarom zou ik er niet mee akkoord gaan. Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan waar je dit hebt laten doen en wat de afspraken zijn geweest. Als je gevraagd hebt om een goedkopere optie (bijv. imitatie), dan wordt de discussie een heel stuk lastiger dan als je bij de dealer gewoon de OEM-prijs heb betaald.

    De APK eisen zijn heel duidelijk: "Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten nagenoeg symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.". Er staat ook een voorbeeld waarbij afwijkende kleur duidelijk afkeur is.

    Een garage gaat natuurlijk niet zijn eigen werk afkeuren, dus dat dit bij hem door de APK is gekomen verbaast mij niet. Grote kans dat het de volgende keer gewoon APK afkeur is.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  3. #3

    Standaard Re: Matte of heldere lens xenon dimlicht

    Hallo,
    Allereerst bedankt voor je reactie.
    We hebben dit tijdens het aankoopproces van deze auto laten doen. 1 lichtunit had een scheurtje in het "glas" en zou gewisseld worden.
    De afspraak was dat er een gebruikte unit in zou komen, dit juist om het verschil minimaal te houden (ook ivm veroudering van het kunststof etc).

    Uiteindelijk is er een nieuwe unit in gezet, en dat er een heldere lens in zit en in de andere unit (de originele) dat heb ik toen niet opgemerkt.
    Pas tijdens een avond rit een aantal weken na de auto opgehaald te hebben, zag ik een vreemd lichtbeeld op de weg, en ben ik gaan onderzoeken.

    Deze unit is gewoon op het OEM nummer besteld geworden, en inmiddels is me (door contact op te nemen met de NL importeur) ook helder geworden dat het verschil in de lens nergens specifiek benoemd staat.
    Zie bijlage voor een duidelijke foto van de lenzen.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    • Bestandstype: jpg 8.jpg (50,7 KB, 19 keer bekeken)

  4. #4
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    472
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Matte of heldere lens xenon dimlicht

    Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat een origineel Audi onderdeel zo veranderd is zonder dat je dat kan zien aan het artikelnummer. Kijk anders even op https://7zap.com/nl/ om het juiste onderdeelnummer te vinden. Waarschijnlijk heb je de oude unit niet meer, maar daar had ook het juiste onderdeelnummer op gestaan. Ben vrijwel zeker dat het anders is.

    Overigens klopt het wel dat een nieuwe en oude unit niet altijd fraai is. Ik had bij mijn Audi cabriolet (1993) het mistlicht kapot en vervangen door een nieuwe unit. Het glas was niet verkleurd, maar de binnenkant van de unit wel en dat zie je wel. Maar units waren met net even te duur om ze allebei te vervangen.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •