Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 60 van de 89

Onderwerp: ABT Tuning voor een A5 2.0 TFSI

  1. #41

    Standaard Re: ABT Tuning voor een A5 2.0 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LangeNeef Bekijk Berichten
    Was die Multitronic nou wel te tunen via ABT?
    Ja hoor. Ik rij er mee.
    A5 Coupé 2.0 TFSI Multitronic Proline Yellowstone - verkocht

  2. #42
    LangeNeef's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Posts
    788
    Kudos
    58
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard Re: ABT Tuning voor een A5 2.0 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 3F3F Bekijk Berichten
    Ja hoor. Ik rij er mee.
    Hoe is jouw beleving van de ABT-tuning met multitronic? Heb je eerst een tijdje gereden zonder tuning of direct bij aflevering de tuning laten doen?
    Audi A5 Coupe S Edition 2.0 TFSI ABT

  3. #43

    Standaard Re: ABT Tuning voor een A5 2.0 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LangeNeef Bekijk Berichten
    Hoe is jouw beleving van de ABT-tuning met multitronic? Heb je eerst een tijdje gereden zonder tuning of direct bij aflevering de tuning laten doen?
    Laten doen na een km of 3000. Verschil is zeker merkbaar, maar zoals met alle snelle auto's uiteindelijk nooit zo spectaculair als je vooraf denkt. De stijging in de koppelkromme zit vooral in het gebied tussen 3500 en 5000 toeren. Als je in CVT stand rijdt merk je dus weinig verschil, omdat de motor dan amper boven de 2000 toeren uit komt. Maar zet je de bak in sport en je geeft gas dan herken je heel de auto niet meer terug. Nog meer vermogen dan dit heb je overigens echt niet nodig, want dan rijd je permanent op de traction control. Tenzij je quattro neemt natuurlijk, maar die is er alleen met 211 pk versie van de 2 liter en is dus onevenredig veel duurder. De 180 pk versie van de 2 liter + tuning geeft met afstand de beste prijs/prestatie van alle A5's naar mijn mening. Ik ben d'r in ieder geval heel content mee.
    A5 Coupé 2.0 TFSI Multitronic Proline Yellowstone - verkocht

  4. #44

    Standaard Re: ABT Tuning voor een A5 2.0 TFSI

    3F3F, waar heb jij die ABT tuning laten doen?

    Mijn dealer weigert een A5 180PK Multitronic te tunen, blijkbaar op 'bevel' van d'Ieteren.
    Ik heb al wat mails naar ABT verzonden, maar die antwoorden niet.

    Al bedankt.

  5. #45

    Standaard Re: ABT Tuning voor een A5 2.0 TFSI

    Mijn A5 is getuned bij Pon zelf.

    Mocht je er echt niet uit komen met je dealer probeer dan gewoon een andere. Of ga gewoon naar JD of Hartog, dan ben je nog goedkoper uit ook.
    A5 Coupé 2.0 TFSI Multitronic Proline Yellowstone - verkocht


  6. #46

    Standaard Re: ABT Tuning voor een A5 2.0 TFSI

    Mocht het nog interessant zijn voor andere Audi rijders, bij deze het antwoord van ABT (binnen 1 dag) over de verschillen tussen 95 en 98.

    Mijn vragen :
    I have a few questions that my dealer can't answer sufficiently:

    1. How much is the power loss approx when I use ron 95 and not ron 98?
    2. Are there any other disadvanteges when using ron 95?
    3. Would you advise a premium 95 like Total Excelium or Shell V power in stead of normal 95?
    Unfortunately we are not able to answer your questions 100% detailed since the development of our engine modifications will always been done on 98 Octane gasoline.
    It is not possible to switch the octane in the gasoline during our development to get also secured data for Power measurements with different Octane level.

    De antwoorden van ABT :
    1. As explained we are not able to get you here any specific data but the Power should be in a range of 245 to 260 hp with 95 Octane.
    2. When the car will be run with 95 Octane the software is permanently adjusting the knocking behaviour of the car, since the car has a higher tendency of knocking with lower quality of gasoline.
    This means the software can adjust this but surly if you only run the car with 95 Octane it would not be perfect for the engine
    3. Unfortunately we do not have any information what the mixture is of the mentioned gasoline is and therefore also not able to give you any feedback on this. This is only possible with analyzing the fuel.


    Iemand nog ervaring met octaanboosters icm 95 ipv 98 tanken?

  7. #47

    Standaard Re: ABT Tuning voor een A5 2.0 TFSI

    Ik begrijp heel die discussie over 95 versus 98 niet. Je koopt een snelle 50K+ auto. Gooit er nog eens 1 tot 2K voor tuning tegenaan en dan moeilijk doen over 200 euro per jaar meer voor brandstof? Waar gaat dat over!
    A5 Coupé 2.0 TFSI Multitronic Proline Yellowstone - verkocht

  8. Ad
  9. #48
    LangeNeef's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Posts
    788
    Kudos
    58
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard Re: ABT Tuning voor een A5 2.0 TFSI

    Ik snap de discussie ook niet. ABT doet er zelfs stickers bij dat je 98 'moet' tanken. Ze geven zelf aan dat de auto optimaal presteert op 98 octaan en dat de software hierop is afgestemd. Dan ga je toch geen 95 tanken?
    Audi A5 Coupe S Edition 2.0 TFSI ABT

  10. #49
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.304
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard Re: ABT Tuning voor een A5 2.0 TFSI

    dit gaat over de allom bekende en wijdverbreide hollandse zuinigeid

  11. #50

    Standaard Re: ABT Tuning voor een A5 2.0 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 3F3F Bekijk Berichten
    Ik begrijp heel die discussie over 95 versus 98 niet. Je koopt een snelle 50K+ auto. Gooit er nog eens 1 tot 2K voor tuning tegenaan en dan moeilijk doen over 200 euro per jaar meer voor brandstof? Waar gaat dat over!
    Bedankt voor de reacties mensen!
    Dit heeft niets met zuinigheid te maken. Anders neem ik inderdaad niet zo'n auto. De pomp waar ik zakelijk MOET tanken heeft geen 98. Dat is simpelweg het probleem. Vandaar dat ik dus moet zoeken naar een alternatief en hier advies vraag.
    Laatst gewijzigd door Dennis-@udi; 01-02-11 om 21:04.

  12. #51

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: ABT Tuning voor een A5 2.0 TFSI

    Er zijn al hele discussie over de (al dan niet) verschillen tussen 91, 95, 98 en nu ook 100 en 102 octaan benzine. Hoe hoger het octaan gehalte, hoe efficienter (in theorie) de motor zou moeten lopen. bij low performance motoren maakt het niet veel uit, bij high performance motoren kan dit echter flink schelen. Je kunt het beste gewoon zelf eens kijken wat je ervaringen zijn door paar tanks vol met 95 en later met 98 te tanken.

    Mijn eigen ervaring is dat ik met BP Ultimate gemiddeld circa 40-60 kilometer verder kom met 1 tank, en dat is simpel meetbaar en voor mij voldoende reden om voor hoger octaangehaalte te gaan (nog los van de prijs, maar heb een hekel aan tanken.........als ik een 100 liter tank had kunnen bestellen bij Audi had ik dat gedaan :-)).

    En let op: het getoonde octaan gehalte is NIET altijd hetgeen er op staat. Voldoende onderzoek naar gedaan, en dan kom je er dus achter dat:
    - BP Ultimate 98 gelijk is aan Aral Ultimate (en dus 100 octaan, en misschien nu zelfs wel 102 octaan is)!
    - Shell vPower 95 een octaangehalte heeft van 97
    Dit heeft te maken dat (in ieder geval in NL) niet anders dan met 95 en 98 octaan geadverteerd mag worden (blijkbaar zijn dat "gestandaardiseerde" waarden, maar kan me de thread van toen niet meer goed herinneren die hier over ging), en dan afwijkende waarden zoals 97, 100 en 102 dus ook niet zichtbaar zijn.

    Zelf tank ik zoveel mogelijk BP Ultimate en zoals gezegd merkbaar aan hoe ver ik kom met 1 tank.

    Begrijp uit het verhaal van Dennis dat ie bij Sh... moet tanken, en daar is (officieel) nu geen 98 (meer) beschkbaar, maar alleen Ecofuel (95) en vPower (95, maar dus eigenlijk 97!).

    Zou dus nog even dubbelchecken bij Shell (of elders) en dan vPower tanken. Hopelijk voor je komt in NL ook een keer vPower Racing beschikbaar, dat is in Duitsland vrij gebruikelijk en 100 octaan. Nu zijn we hiervoor aangewezen op BP Ultimate (eigenlijk dus Aral Ultimate :-)).
    Laatst gewijzigd door HAWKiS5; 03-02-11 om 22:23. Reden: typo
    RS5

  13. #52

    Standaard Re: ABT Tuning voor een A5 2.0 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HAWKiS5 Bekijk Berichten
    Begrijp uit het verhaal van Dennis dat ie bij Sh... moet tanken, en daar is (officieel) nu geen 98 (meer) beschkbaar, maar alleen Ecofuel (95) en vPower (95, maar dus eigenlijk 97!).
    Bedankt voor je nette en duidelijke reactie. Ik ga het inderdaad eens uittesten. Voor vrijdag staat de tuning op het programma.
    Ik moet overigens geen Sh.. tanken, maar Total. Dus de 95 variant is Excellium.

  14. #53
    e.v.diermen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2004
    Leeftijd
    50
    Posts
    537
    Kudos
    22
    Auto
    Audi S5

    Standaard Re: ABT Tuning voor een A5 2.0 TFSI

    Ik heb in de Audi brochures gelezen dat je voor de 2.0TFSI juist RON 95 moet tanken.
    Aangezien ik hem ook laat tunen, ga ik dus ook maar overstappen naar 98.
    Ik lees hierboven dat enkel BP Ultimate nog octaangetal 98 is?

  15. #54
    LangeNeef's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Posts
    788
    Kudos
    58
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard Re: ABT Tuning voor een A5 2.0 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door e.v.diermen Bekijk Berichten
    Ik heb in de Audi brochures gelezen dat je voor de 2.0TFSI juist RON 95 moet tanken.
    Aangezien ik hem ook laat tunen, ga ik dus ook maar overstappen naar 98.
    Ik lees hierboven dat enkel BP Ultimate nog octaangetal 98 is?

    In Nederland wel volgens mij. In Duitsland kun je bijv. V-Power Racing (100 octaan) tanken. Ik ben in het verleden ook overgestapt van Shell V-power (97) naar BP Ultimate (98).
    Audi A5 Coupe S Edition 2.0 TFSI ABT

  16. #55
    penacho's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Posts
    58
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: ABT Tuning voor een A5 2.0 TFSI

    Gulf heeft ook nog Super Ongelood 98. Om praktische redenen heb ik dat het afgelopen jaar meestal getankt. Toevallig vorige keer weer eens een keertje BP Ultimate 98 en merkte na een halve tank gereden te hebben dat mijn A5 op BP net iets zuiniger rijdt dan op Gulf.
    A5 SB 2.0 TFSI ABT - VAGCOM

  17. #56

    Standaard Re: ABT Tuning voor een A5 2.0 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LangeNeef Bekijk Berichten
    In Nederland wel volgens mij. In Duitsland kun je bijv. V-Power Racing (100 octaan) tanken. Ik ben in het verleden ook overgestapt van Shell V-power (97) naar BP Ultimate (98).
    Tankte vorige week in Zwitserland, Aral Ultimate RON 102 (Aral is eigendom van BP), reed perfect.

    Peet
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  18. #57

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: ABT Tuning voor een A5 2.0 TFSI

    Zeker bij hi-performance motoren kan een hoger octaan gehalte, bij gelijkblijvend rijgedrag, er voor zorgen dat je (iets) zuiniger rijdt.

    Zoals al op vele plekken geschreven is Shell V-Power in NL 97 octaan, en BP Ultimate (meer dan) 99 octaan.

    In Duitsland en Zwitserland u idd Aral (=BP!) Ultimate 102 octaan.

    Lees hier meer:

    Octaan

    Kwaliteit
    Laatst gewijzigd door HAWKiS5; 19-03-11 om 07:34.
    RS5

  19. #58

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Leeftijd
    39
    Posts
    205
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: ABT Tuning voor een A5 2.0 TFSI

    BP ultimate in Nederland is overigens duidelijk minder mooie brandstof dan de aral ultimate en de shell vpower racing uit duitsland.
    Echter in Nederland is BP ultimate 98 het beste wat je kunt krijgen (laten we zeggen het minst slecht).

    De klopvastheid van de huidige brandstoffen is minder goed dan een aantal jaar geleden.

    Kun je geen 98 tanken, dan kun je evt euro 95 mixen met E85 brandstof. E85 heeft een octaan getal tussen 104 en 107. Op 40 liter euro95 tank je dan een liter of 8 E85erbij, daarbij kom je ook op de klopvastheid van 98..

    De laatste jaren zijn we hier bij JDengineering flink mee aan het testen, het mooie van een betrouwbare dyno is dat je direct na het bijmengen van E85 een nieuwe test kunt doen om het resultaat te bekijken. Voor de echte high performance motoren (zoals bv de 1.8T in mijn ibiza die op 400+ pk's staat, is het echt een must.

    http://www.biotanken.nl/website/


    Vandaag weer een mooi vergelijk tussen ABT en JD op een 310.


    stage 1 jd leon cupra TFSI euro 95 brandstof:


    JD stage 1 (zelfde software) euro95+e85


    Vergelijk vpower vs 95+e85
    Laatst gewijzigd door Race Eend; 19-03-11 om 21:01.

  20. #59

    Standaard Re: ABT Tuning voor een A5 2.0 TFSI

    Hoelang ben je je auto kwijt als je hem laat tunen bij de dealer of ABT? Kan dit in een dag?

  21. #60

    Standaard Re: ABT Tuning voor een A5 2.0 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door auditfsi Bekijk Berichten
    Hoelang ben je je auto kwijt als je hem laat tunen bij de dealer of ABT? Kan dit in een dag?
    Kon er op wachten, bij mij duurde het 1 uur en 45 minuten, zie dit verslag:

    http://www.audiforum.nl/forum/showro...tml#post830219

    Peet
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •