Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 40 van de 40

Onderwerp: auto met multitronic bolt achteruit

  1. #21

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: auto met multitronic bolt achteruit

    Imo liever dat hij achteruitrolt, dan dat hij in D zijn koppeling naar de zak helpt.
    En die P stand, blijkt maar een pin te zijn die op de versnellingsbak gezet wordt,
    dus daar zou ik ook van afblijven als je op een helling staat.

    Ik zie niet in waarom je niet gewoon de rem zou blijven indrukken, doe je toch ook al aan de stoplichten en in file?
    En als je echt wilt stilstaan, gewoon de handrem gebruiken.
    De handrem is daar trouwens ook voor gemaakt,
    ze hebben zelfs speciaal het voor het gemak gezorgd dat de auto bij gas geven, de handrem automatisch lost.
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

  2. #22
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: auto met multitronic bolt achteruit

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caran Bekijk Berichten
    Zijn er ondertussen nog mensen met dit probleem ?

    Om nog even samen te vatten :
    Mijn wagen bolt (soms) gewoon achteruit wanneer ik op een helling sta in "D" of "S" en ik los de rem. Soms houdt de wagen een second zijn positie, maar soms bolt hij ook onmiddellijk achteruit.

    Volgens de invoerder in België is dit de nieuwe multitronic en is dit dus zo voor alle wagens met een "nieuwe" multitronic. Ik heb mijn A5 cabrio (180PK benzine) van 1/3/11.

    Wanneer ik op een helling tussen 2 wagens wil parkeren, dan moet ik volgens hun gebruik maken van de elektronische handrem. Ook in andere situaties dat de wagen zou wegbollen moet ik telkens de handrem gebruiken. Dit lijkt mij een zéér eigenaardig antwoord. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat een automaat met die bedoelingen kan ontworpen zijn. Dan is het bijna beter om een handgeschakelde wagen te kopen.

    Graag jullie meningen hierover. ;-)

    Groetjes,
    Caran
    Net als anderen zie ook ik hier het probleem niet. De 'kruip' van een automaat is niet bedoeld om een auto op z'n plek te houden; integendeel zelfs. De koppelomvormer bij een gewone automaat zal relatief heel heet worden en harder slijten. Bij een multitronic zou het betekenen dat je constant slip (met weerstand!) hebt in je rollen. Met een handbak doe je dat toch ook niet? Het is vergelijkbaar met op een helling blijven staan op de koppeling, vlak voor het punt van wegrijden. Je brandt er dan zo doorheen - het is er gewoon niet voor bedoeld.

    De natuurlijke kruipfunctie van een automaat kan je 'mis'bruiken om makkelijk weg te komen (deed ik in de A6 ook vaker), maar het is niet de bedoeling om 'm als hill-hold-assist te gebruiken. Het is in mijn optiek perfect normaal dat een auto vroeg of laat achteruit gaat rijden als je in D of S zit, op een helling; just plain and simple physics, meer niet. Zoals eerder gevraagd: hoe schuin is zo'n helling dan wel niet?

    Je vorige auto was op geen enkel punt te vergelijken met je huidige, qua automaat. Wat voor A4 Cabrio had je eigenlijk? Als dat een quattro was, dan had je een tiptronic, en die is met z'n gewone koppelomvormer met extra lock-up-koppeling veel sterker onderin dan een multitronic. Niet elke automaat heeft dezelfde kruipende werking...

    Daarnaast, waarom zou je gebruik moeten maken van de handrem bij het inparkeren op een helling? Bij een handbak moet dat op een gegeven moment ook wel, maar tot dat punt gebruik je gewoon de voetrem: je houdt 'm vast, tot de koppeling door de helling EN de rem heen wil gaan grijpen. Laat je de rem los, dan gaat de auto rijden. Zo ook hiermee: hou gewoon je voet op de rem, geef voorzichtig gas tot je voelt dat de auto wil gaan rijden in de richting die jij wil, en laat je rem los. Et voila, no problemo. Left foot braking - moet kunnen. Wil je dat niet? Dan doe je precies hetzelfde trucje, maar dan met de schakelaar op je tunnelbak: juist. De (elektronische) handrem.

    Om af te sluiten: ik zie het probleem niet. Het is logisch te verklaren (en te verwachten) gedrag. Wil je het zeker weten? Rij even in een paar andere A5's, met dezelfde en andere motoren... ben je zo van je vraagstuk af.

  3. #23

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Leeftijd
    52
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: auto met multitronic bolt achteruit

    :-)

    Ik heb het al op minder schuine tot heel schuine hellingen voor gehad. Geen probleem voor mij om de rem in te houden aan de stoplichten, deed ik vroeger ook steeds want anders kroop de wagen toch langzaam verder. Hopelijk staat de wagen achter mij echter niet te dichtbij. :-)

    Mijn vorige wagen had ook een multitronic en die werkte zoals het hoorde, nooit problemen mee gehad en mijn handrem NOOIT gebruikt. Die wagen bolde nooit achteruit. Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van een automaat die helemaal naar beneden bolt wanneer de wagen in D staat ... en in de familie rijden veel mensen met een automaat (BMW, Jaguar, ...).

    Het leuke is parkeren op een helling tussen 2 wagens. Zonder de handrem te gebruiken is dit gewoon onmogelijk. Van zodra je de rem lost bolt de wagen achteruit (onmiddellijk). Als er een meter ruimte is, is er geen probleem ... als je echter weinig plaats hebt ... zit je tegen de wagen achter jou. Zelf geloof ik nooit dat de ontwerpers de intentie hadden om de handrem te laten gebruiken ter vervanging van de ontkoppeling. Dan zouden ze wel standaard een hill-hold-assist geplaatst hebben om te vermijden dat het klachten regent ... of er op zijn minst voor gezorgd hebben dat de wagen 5 seconden zijn positie houdt.

    Ik volg de redenering wel ivm het doorbranden van de automaat, maar dit even oplossen door telkens de handrem te moeten gebruiken, lijkt mij wel een goedkope grap voor een merk als AUDI.

    Komt nog bij dat je bij een ontkoppeling de wagen "in evenwicht" kunt houden. Als je de handrem gebruikt bij de multitronic en je rijdt verder, dan springt die idd vanzelf los, maar dit werkt wel niet zo soepel als een ontkoppeling ... dus als je weinig ruimte hebt ... PATS. Het feit dat ik nog niemand ben tegengekomen met hetzelfde probleem doet mij vermoeden dat het antwoord van AUDI niet helemaal correct is ... .

    Allemaal fijn om te horen dat dit allemaal heel normaal is ... tot je zelf met het probleem opgezadeld zit. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat iemand het leuk zouden vinden om telkens de handrem te moeten gebruiken. Dan is het leuke van een automaat er bij mij snel af. Ik veronderstel dat de mensen die dit probleem "wegcijferen" AUDI-dealers zijn ?

    Als ik dit vooraf had geweten, had ik deze wagen nooit gekocht. Ik zou graag meningen horen van mensen die dit "probleem" ook hebben, want ik ga er een zaak van maken bij het ministerie van economische zaken.

    Groetjes,
    Caran

  4. #24
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: auto met multitronic bolt achteruit

    Zo hee, bij het ministerie van economische zaken nog wel? Met alle respect - die zien je aankomen en lachen je vierkant uit. Je zal denk ik gewoon je voet op de rem moeten houden, en wat gas bij moeten geven voor je 'm loslaat.

  5. #25
    SkyBuMp's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Posts
    2.404
    Kudos
    47
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: auto met multitronic bolt achteruit

    Gewoon zoals eeder gemeld waarschijnlijk iets mis, na laten kijken bij een andere dealer!

    In de handleiding van mijn wagen en ook in die van fred (A5), staat gewoon dat wagens met MT automaat hil hold hebben. Waarschijnlijk is er bij jou iets niet in de haak waardoor het niet correct werkt.
    A6 Avant 2.0TDI S-line - 06-2010


  6. #26
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: auto met multitronic bolt achteruit

    Heb je al in een andere auto met dezelfde bak/motor gereden? Moet te vinden zijn met zo'n jong ding.

  7. #27

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2008
    Posts
    2.458
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Wink Re: auto met multitronic bolt achteruit

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caran Bekijk Berichten
    ..., want ik ga er een zaak van maken bij het ministerie van economische zaken.

    En die hebben op dit moment waarschijnlijk niks beters te doen op dit moment en gaan zich nu ook maar bezighouden met auto-onderhoud en autotechniek
    Zoals Muiz al zegt, probeer eens een zelfde auto ook. Succes met je probleem, maar zou er mee langs een specialist gaan of je dealer.
    Laatst gewijzigd door saso; 02-11-11 om 12:29.

  8. Ad
  9. #28

    Standaard Re: auto met multitronic bolt achteruit

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muizenissen Bekijk Berichten
    De 'kruip' van een automaat is niet bedoeld om een auto op z'n plek te houden; integendeel zelfs. De koppelomvormer bij een gewone automaat zal relatief heel heet worden en harder slijten. Bij een multitronic zou het betekenen dat je constant slip (met weerstand!) hebt in je rollen. Met een handbak doe je dat toch ook niet? Het is vergelijkbaar met op een helling blijven staan op de koppeling, vlak voor het punt van wegrijden. Je brandt er dan zo doorheen - het is er gewoon niet voor bedoeld.
    waarom zal een koppelomvormer harder slijten en heet worden wanneer je de auto stil laat staan op een helling? volgens mij is het voor de automaat niet boeiend of de remmen gebruikt worden, of een steile helling om de wielen stil te houden. Vervolgens is de weerstand te groot om te gaan rollen. Punt lijkt mij dat een helling net zo erg is als stilstaan voor een stoplicht in D.

    Het enige wat kan uitmaken is dat de bak 'vrij' gezet wordt bij het indrukken van de rem. Dat is bij een tiptronic sowieso niet het geval, en ik dacht bij de multitronic ook niet. Bij een eerdere DSG kan het weer wel uitmaken, omdat deze een koppeling hebben ipv een koppelomvormer.. Maar daar hadden we het niet over..

  10. #29

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Leeftijd
    52
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: auto met multitronic bolt achteruit

    Ik ben ondertussen bij 2 dealers geweest. Zij hebben de elektronica uitgelezen en geen fout gevonden. Zij hebben dan advies gevraagd aan de invoerder en dit antwoord gekregen :

    "Verklaring van klant / werkplaatsconstaterinVerklaring werkplaatsconstatering
    De wagen rolt ondanks een ingeschakelde rijstand weg op een flauwe helling bij het tijdelijk stoppen
    of bij het wegrijden vanuit de parkeerstand.
    Technische achtergrond
    Houd er rekening mee dat bij de multitronic-versnellingsbak, in tegenstelling tot een normale
    automatische versnellingsbak, de krachtsoverdracht niet plaatsvindt via een koppelomvormer, maar
    via een lamellenkoppeling. Daarom is het "kruipgedrag" van de wagen bij stationair toerental bij het
    tijdelijk stoppen met ingeschakelden keuzehendelstand D, S resp. R iets minder aanwezig.
    Serietoepassing
    Maatregel
    Bij het wegrijden vanuit de parkeerstand: De wagen is uitgerust met een elektromechanische
    parkeerrem met wegrijhulp. In principe dient de parkeerrem voor het beveiligen van de wagen tegen
    het ongewild wegrollen en vervangt hierbij de handrem.
    De geïntegreerde wegrijhulp van de parkeerrem ondersteunt de bestuurder bij het rijden door het
    automatisch lossen van de parkeerrem. De remkracht van de parkeerrem wordt pas opgeheven als
    voldoende aandrijfkracht bij de wielen is opgebouwd.
    Om veiligheidsredenen functioneert het automatisch lossen van de parkeerrem alleen als de
    veiligheidsgordel van de bestuurder in het gordelslot is vastgegespt.
    Tijdelijk stoppen: De wagen is tevens met een wegrij-ondersteung op de bedrijfsrem uitgerust
    waarmee op hellingen gemakkelijker kan worden weggereden. Het systeem wordt geactiveerd door
    het rempedaal enkele seconden in te trappen. Na het loslaten van het rempedaal wordt de remkracht
    gedurende een kort moment (1-2 seconden) constant gehouden. Hierdoor wordt kortstondig het
    terugrollen van de wagen voorkomen.
    Indien de wegrij-ondersteuning niet voldoende is, moet de wegrijhulp worden gebruikt!
    Klantinformatie
    Wijs de klant a.u.b. op deze gang van zaken."

    Zij spreken hier dus niet over een wijziging tov eerdere multitronics, waardoor ik goed kan vergelijken met mijn vorige wagen. Zelf heb ik nog niet met een andere nieuwe wagen met zelfde motor gereden, maar bij de dealer zouden ze dit wel gedaan hebben, met hetzelfde resultaat.

    Als de "nieuwe" multitronic idd anders is dan de "oude", dan lijkt het mij toch vreemd dat in geen enkele brochure vermeld staat dat de wagen achteruit bolt ... wat mijn inziens zelfs verplicht is aangezien dit afwijkt van het normale. En waarom zouden ze een slechtere versie ontwerpen als de vorige mijn inziens perfect was ?

    Ik denk dat de dealer mijn probleem wel begrijpt, maar zij kunnen niets vervangen onder garantie zonder toestemming van de invoerder, anders worden zij door AUDI niet terugbetaald.

    Wat het ministerie van economische zaken betreft ... .:-) In België werkt dit wel echt hoor. Elke klacht die binnenkomt wordt ernstig behandeld. Het is al meermaals voorgevallen dat (door het ministerie van economische zaken) een bepaald type van een merk wordt teruggeroepen naar de dealers omdat zij een bepaalde fout vertonen. Zij verdiepen zich uiteraard niet zelf in de automechanica, maar doen beroep op deskundigen ter zake.

    Ik zou echter graag weten of er idd nog mensen zijn met dit probleem of dat ik de enige ben. Het bepaalt de manier waarop ik de zaak moet aanpakken.

    Groetjes,
    Caran

  11. #30

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: auto met multitronic bolt achteruit

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caran Bekijk Berichten
    Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van een automaat die helemaal naar beneden bolt wanneer de wagen in D staat ... en in de familie rijden veel mensen met een automaat (BMW, Jaguar, ...).
    Jaguar zelf nog gehad, die bolde ook achteruit na een korte tijd.
    En vorige zomer met het recentste model van BMW 7 gereden, en deze heeft mij eventjes laten verschieten op een helling.
    Die valt ook zomaar achteruit.

    Maar als het op een flauwe helling al gebeurt, klinkt er inderdaad iets niet juist.
    Maar ik heb dan ook geen ervaring met multitronic.
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

  12. #31

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    376
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5

    Standaard

    In mijn handleiding staat ook dat de remmen slechts een paar seconden worden aangezet. Dus bij een helling rekening mee houden; hill assist is alleen voor het moment tussen de rem vasthouden en gasgeven. Was bij mijn A3 dsg idem


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  13. #32

    Standaard Re: auto met multitronic bolt achteruit

    Ik weet het niet zeker maar volgens mij zijn er twee opties, de eerste is hill hold assist. Deze houd de remdruk twee seconden op pijl om je voet van de rem naar het gas te verplaatsen. Met deze optie zal je auto dus uiteindelijk gaan riollen. Met de andere optie (ik weet niet hoe die heet) kun je bijv voor een stoplicht je voet van de rem afhalen. Je auto begint dan niet te kruipen. De auto gaat pas rijden als je op het gas gaat. Ook blijft hij dan op een heuvel dus gewoon staan. Ik denk dat daar een beetje het verschil in zit. Maar ik kan er ook naast zitten natuurlijk!
    Gr Davitamontje A1 1.4 PLB S-Tronic xenon

  14. #33
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.308
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard Re: auto met multitronic bolt achteruit

    je haalt de opties een beetje door elkaar
    het is Hill Hold en Hold Assist.
    UH2 Audi Hold Assist is een optie die je extra erbij kunt nemen.
    Hill Hold, waarmee de remdruk kortstondig wordt aangeheouden, zou standaard moeten zijn.

  15. #34

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Leeftijd
    52
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: auto met multitronic bolt achteruit

    "Audi Hold Assist" : Jammer genoeg kan deze achteraf blijkbaar niet meer bijgeplaatst worden ...

  16. #35
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.308
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard Re: auto met multitronic bolt achteruit

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caran Bekijk Berichten
    "Audi Hold Assist" : Jammer genoeg kan deze achteraf blijkbaar niet meer bijgeplaatst worden ...
    alles kan natuurlijk, maar dat wordt een kostbare zaak, want je moet bijv. ook een andere ESP-unit.
    maar als bonus kun je dan wèl TPMS gratis instellen

  17. #36

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Leeftijd
    52
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: auto met multitronic bolt achteruit

    Wat is TPMS ? :-)

  18. #37
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: auto met multitronic bolt achteruit

    tyre pressure monitor system?

  19. #38
    Rios's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Posts
    1.341
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: auto met multitronic bolt achteruit

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muizenissen Bekijk Berichten
    tyre pressure monitor system?
    tyre pressure meassuring system (banden spanning meet systeem)

    Dat is hem.

  20. #39
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.281
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: auto met multitronic bolt achteruit

    Je vorige MT was gewoon kapot! En dat loop je nu af te reageren op een goede MT

  21. #40

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Leeftijd
    52
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: auto met multitronic bolt achteruit

    @ Sander : lol

    Verwittiging dat mijn bandendruk gedaald is heb ik nu ook. Was een kleine optie die mij wel nuttig leek. :-)

    Aan mijn automaat zal dan wel niets te doen zijn ... als het bij andere merken ook voorkomt ... .

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •