Net als anderen zie ook ik hier het probleem niet. De 'kruip' van een automaat is niet bedoeld om een auto op z'n plek te houden; integendeel zelfs. De koppelomvormer bij een gewone automaat zal relatief heel heet worden en harder slijten. Bij een multitronic zou het betekenen dat je constant slip (met weerstand!) hebt in je rollen. Met een handbak doe je dat toch ook niet? Het is vergelijkbaar met op een helling blijven staan op de koppeling, vlak voor het punt van wegrijden. Je brandt er dan zo doorheen - het is er gewoon niet voor bedoeld.
De natuurlijke kruipfunctie van een automaat kan je 'mis'bruiken om makkelijk weg te komen (deed ik in de A6 ook vaker), maar het is niet de bedoeling om 'm als hill-hold-assist te gebruiken. Het is in mijn optiek perfect normaal dat een auto vroeg of laat achteruit gaat rijden als je in D of S zit, op een helling; just plain and simple physics, meer niet. Zoals eerder gevraagd: hoe schuin is zo'n helling dan wel niet?
Je vorige auto was op geen enkel punt te vergelijken met je huidige, qua automaat. Wat voor A4 Cabrio had je eigenlijk? Als dat een quattro was, dan had je een tiptronic, en die is met z'n gewone koppelomvormer met extra lock-up-koppeling veel sterker onderin dan een multitronic. Niet elke automaat heeft dezelfde kruipende werking...
Daarnaast, waarom zou je gebruik moeten maken van de handrem bij het inparkeren op een helling? Bij een handbak moet dat op een gegeven moment ook wel, maar tot dat punt gebruik je gewoon de voetrem: je houdt 'm vast, tot de koppeling door de helling EN de rem heen wil gaan grijpen. Laat je de rem los, dan gaat de auto rijden. Zo ook hiermee: hou gewoon je voet op de rem, geef voorzichtig gas tot je voelt dat de auto wil gaan rijden in de richting die jij wil, en laat je rem los. Et voila, no problemo. Left foot braking - moet kunnen. Wil je dat niet? Dan doe je precies hetzelfde trucje, maar dan met de schakelaar op je tunnelbak: juist. De (elektronische) handrem.
Om af te sluiten: ik zie het probleem niet. Het is logisch te verklaren (en te verwachten) gedrag. Wil je het zeker weten? Rij even in een paar andere A5's, met dezelfde en andere motoren... ben je zo van je vraagstuk af.