Pagina 5 van 20 EersteEerste 12345678915 ... LaatsteLaatste
Resultaten 81 tot 100 van de 383

Onderwerp: Multitronic problemen A5 2012

  1. #81

    Standaard Re: Multitronic problemen A5 2012

    Ben erg benieuwd naar het verloop van het verhaal.Vind het daarin tegen wel erg raar dat ze een gesprek willen aangaan daar jij volgens mij niet de enige bent met dit probleem .Wel erg mooi dat je een leasemaatschappij achter je hebt staan ,die mazzel heb je als particulier niet en kan je toch minder druk uit oefenen.
    Hoop voor je dat er een oplossing komt voor dit probleem ,en misschien een beetje hoop op dat ze je misschien meer vertellen over het stuurhuisprobleem .

    ps:zou je een ander merk overwegen ?
    Laatst gewijzigd door A5 SPORTBACK; 13-02-13 om 18:53.

  2. #82
    fokkert's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2008
    Leeftijd
    36
    Posts
    2.085
    Kudos
    1063
    Auto
    Audi RS6
    Land
    Land

    Standaard Multitronic problemen A5 2012

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leon Bekijk Berichten
    Ik had die geweigerd als ik je broer was..
    Heb hem het verhaal daarnet ook uitgelegd. Maar die jongen volgt niet op het AF. Dus wie niet horen wil moet maar voelen. Maar ik ga hem toch nog proberen overtuigen om het niet te laten doen ze. En ik word iedere dag blijer dat ik voor een dieseltje heb gekozen.
    A5 Sportback 2.0TDI MT S-Line MY2013. JD TUNED: 218.5PK - 441NM
    A6 Avant 4G Competition BiTdi MY2015
    RS6 Avant 4G Performance MY2017

  3. #83

    Standaard Re: Multitronic problemen A5 2012

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander Bekijk Berichten
    En de eigenaar van Audiforumnl naar BMW laten overstappen is op zijn zachtst gezegd niet slim...
    Snap ik, maar weten zij dat ook?
    A5 Coupé 2.0 TFSI Multitronic Proline Yellowstone - verkocht

  4. #84
    fokkert's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2008
    Leeftijd
    36
    Posts
    2.085
    Kudos
    1063
    Auto
    Audi RS6
    Land
    Land

    Standaard Re: Multitronic problemen A5 2012

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A5 SPORTBACK Bekijk Berichten

    ps:zou je een ander merk overwegen ?

    Ik zou voor een Dacia gaan dan.
    A5 Sportback 2.0TDI MT S-Line MY2013. JD TUNED: 218.5PK - 441NM
    A6 Avant 4G Competition BiTdi MY2015
    RS6 Avant 4G Performance MY2017

  5. #85
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: Multitronic problemen A5 2012

    10 VW up's voor de prijs van een A5....


  6. #86

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    166
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Multitronic problemen A5 2012

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fokkert Bekijk Berichten
    Ik zou voor een Dacia gaan dan.
    2 of 3?

  7. #87

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    120
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: Multitronic problemen A5 2012

    Sander, als je snel bent; de url daciaforum.nl is nog vrij!

  8. Ad
  9. #88

    Standaard Re: Multitronic problemen A5 2012

    En, wat is de uitkomst van het gesprek? Of kunnen we je vanaf nu alleen nog maar benaderen op het Citroën forum?

  10. #89
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: Multitronic problemen A5 2012

    Gesprek is net afgerond, ben nu net thuis.

    De overtoon van het gesprek is de emotie geweest die heeft gespeeld. Audi heeft toegegeven de communicatiegang niet goed te hebben doorlopen en wilde dit middels het gesprek lijmen. Fijn om het gevoel te krijgen dat je dan serieus genomen wordt. Heb ze er wel op gewezen dat ik niet de enige ben en dat een proactievere houding vanuit hun kant in de communicatiegang erg gewaardeerd wordt. Ze hebben dit opgepakt en gaan kijken of ze er iets mee kunnen doen.

    Strekking van het verhaal;
    Problemen (MT en stuurinrichting) worden erkend, echter kan er niet meer gedaan worden dan dat er nu gedaan wordt. De problematiek is tot op het hoogste niveau bij fabriek geëscaleerd en noch importeur noch dealer kunnen mij/ons op dit moment niet meer informatie verschaffen dan dat ze hebben. Klinkt lullig, maar zo is het nu eenmaal. Word je er blij van? Nee. Maar de wetenschap dat eraan gewerkt wordt geeft een beter gevoel.

    (motor)temperatuur, banden, wegdek en snelheid zijn allemaal factoren die meespelen in het proces (bij zowel MT als stuurhuis). Het probleem met de MT lijkt zich overigens alleen te manifesteren op de (1.8)TFSI motoren en niet bij de diesels.

    De afgevaardigden van Audi Nederland hebben op politieke wijze hun schaamte geuit omtrent deze situatie en zouden dit probleem ook het het liefst morgen opgelost hebben.

    Voor nu is het wachten. Ik word wekelijks op de hoogte gehouden van de voortgang (donderdag) of bij nieuws direct. Zodra ik iets hoor, horen jullie het

  11. #90
    fokkert's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2008
    Leeftijd
    36
    Posts
    2.085
    Kudos
    1063
    Auto
    Audi RS6
    Land
    Land

    Standaard Multitronic problemen A5 2012

    Goed om weten Sander. Ze kunnen natuurlijk niet meer doen dan hun best. Maar van het kastje naar de muur gestuurd worden is idd geen acceptabel gedrag.
    A5 Sportback 2.0TDI MT S-Line MY2013. JD TUNED: 218.5PK - 441NM
    A6 Avant 4G Competition BiTdi MY2015
    RS6 Avant 4G Performance MY2017

  12. #91

    Standaard Re: Multitronic problemen A5 2012

    Sander klinkt als een goed gesprek. Lijkt me niet fijn om van de andere kant zo'n gesprek te moeten voeren als je weet dat echte oplossing nog niet geboden kunnen worden. Zou niet goed zijn als ze maar lukraak allerlei dingen proberen zonder een test traject.

    Ik neem aan dat je auto nu voorlopig bij Pon blijft ... of gaat hij onderweg naar D?
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  13. #92

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Posts
    23
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Multitronic problemen A5 2012

    Sander bedankt.

    Dan heeft het op dit moment dus geen nut om met mijn A5 1.8 TFSI MT (met hetzelfde ongewenste MT rijgedrag) naar mijn AUDI dealer te gaan.
    Hij heeft de oplossing dus ook nog niet en heb geen zin om de auto in de garage achter te laten. Dan nog maar even doorrijden als een zondagsrijder.

    Zal hen wel informeren dat mijn MT niet naar behoren funktioneert, zodat men het wel weet.

    Wordt vervolgd dus.

  14. #93

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    120
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: Multitronic problemen A5 2012

    @Sander: thanks. De mea culpa vanuit Pon is politiek, echter beter dan een arrogante houding. Uit dit gesprek blijkt ook wel dat de problemen zeer groot zijn en dat ze er enorm mee in hun maag zitten. Heb ook niet het idee dat dit enkel een kostenbesparing gerelateerd probleem is, maar een probleem dat door de testfases heen geglipt is.

    Ik moest vandaag naar de dealer voor een epc(electronic power control; lees: motormanagement) melding, niet te verwarren met esp of esc. Oorzaak, foutmeldingen in het start/stop systeem. Hele rare melding, die niet tot deze storing zou mogen leiden. Start/stop.. Energiebesparing, motor managment... stuurhuis... Mt bak... Een verband iemand?

    Overigens nog even naar de statusupdate mvt het stuurhuis gevraagd; hebben n schrijven ontvangen van pon/audi, met beschijving van het probleem, dat men er aan werkt en nog geen oplossing heeft. Er is bij de betreffende dealer ook zelf onderzoek verricht; het stuurhuis van de vorige a5 is (nagenoeg) identiek aan de fl a5. Echter, de software is compleet verschillend weggeschreven. Het is bit-voor-bit niet te vergelijken. Men moet dus afwachten. Het idee bij de dealer is ook dat het niet in de mechanische hadware it, maar in de electronische hardware in combi met de hardware. Ik deel die mening.
    Nu nog de oplossing!

  15. #94

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Posts
    93
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Multitronic problemen A5 2012

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander Bekijk Berichten
    Gesprek is net afgerond, ben nu net thuis.

    De overtoon van het gesprek is de emotie geweest die heeft gespeeld. Audi heeft toegegeven de communicatiegang niet goed te hebben doorlopen en wilde dit middels het gesprek lijmen. Fijn om het gevoel te krijgen dat je dan serieus genomen wordt. Heb ze er wel op gewezen dat ik niet de enige ben en dat een proactievere houding vanuit hun kant in de communicatiegang erg gewaardeerd wordt. Ze hebben dit opgepakt en gaan kijken of ze er iets mee kunnen doen.

    Strekking van het verhaal;
    Problemen (MT en stuurinrichting) worden erkend, echter kan er niet meer gedaan worden dan dat er nu gedaan wordt. De problematiek is tot op het hoogste niveau bij fabriek geëscaleerd en noch importeur noch dealer kunnen mij/ons op dit moment niet meer informatie verschaffen dan dat ze hebben. Klinkt lullig, maar zo is het nu eenmaal. Word je er blij van? Nee. Maar de wetenschap dat eraan gewerkt wordt geeft een beter gevoel.

    (motor)temperatuur, banden, wegdek en snelheid zijn allemaal factoren die meespelen in het proces (bij zowel MT als stuurhuis). Het probleem met de MT lijkt zich overigens alleen te manifesteren op de (1.8)TFSI motoren en niet bij de diesels.

    De afgevaardigden van Audi Nederland hebben op politieke wijze hun schaamte geuit omtrent deze situatie en zouden dit probleem ook het het liefst morgen opgelost hebben.

    Voor nu is het wachten. Ik word wekelijks op de hoogte gehouden van de voortgang (donderdag) of bij nieuws direct. Zodra ik iets hoor, horen jullie het
    Sander, bedankt voor de update. Goed te horen dat het iig serieus/op het hoogste niveau wordt behandeld.

  16. #95
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: Multitronic problemen A5 2012

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MariusV Bekijk Berichten
    Overigens nog even naar de statusupdate mvt het stuurhuis gevraagd; hebben n schrijven ontvangen van pon/audi, met beschijving van het probleem, dat men er aan werkt en nog geen oplossing heeft. Er is bij de betreffende dealer ook zelf onderzoek verricht; het stuurhuis van de vorige a5 is (nagenoeg) identiek aan de fl a5. Echter, de software is compleet verschillend weggeschreven. Het is bit-voor-bit niet te vergelijken. Men moet dus afwachten. Het idee bij de dealer is ook dat het niet in de mechanische hadware it, maar in de electronische hardware in combi met de hardware. Ik deel die mening.
    Nu nog de oplossing!
    Uhmm de prefacelift had een compleet andere stuurinrichting. Mechanisch en optioneel de snelheidsafhankelijke servotronic. De facelift heeft een geheel nieuw ontwikkeld stuurhuis, staat ook in alle folders vermeld. Verhaal van je dealer met een oog werpen op optische verschillen is in mijn ogen een hele rare...

    Google maar eens op "elektromechanische stuurbekrachtiging audi"

  17. #96
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.304
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard Re: Multitronic problemen A5 2012

    en zo ziet het er uit:

  18. #97

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    376
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5

    Standaard Multitronic problemen A5 2012

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MariusV Bekijk Berichten
    Start/stop.. Energiebesparing, motor managment... stuurhuis... Mt bak... Een verband iemand?
    Ik zeg de energievoorziening /accu. Mn verdacht door invloeden mbt het weer.

    Mijn garage zegt dat dit niet kan ivm 'slim' energiemanagement. Datzelfde systeem gaf een aantal jaar geleden ook aan dat mijn accu goed was, het tegendeel bleek later...

  19. #98

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    120
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: Multitronic problemen A5 2012

    @Sander: voor zover mij bekend is het inderdaad elektro Hydraulisch vs elektro magnetisch. Volgens de betreffende medewerker is het stuurhuis toch in grote lijnen hetzelfde en gaat het vooral om het regelapparaat en de aansturing. Mijn technische kennis reikt niet ver genoeg om dit te beamen of weerleggen.

    Ik had vandaag toen ik naar de zaak reed wéér die knik in het stuur, nu echter zo erg dat ik even geen controle meer had. Kon niet meer rechtdoor, alleen uit het midden sturen. Lastig op een rechte weg. Auto stil gezet, contact uit/aan, toen was de knik weg, maar het sturen voelt weer anders. Ook heb ik het idee dat ik na de EPC melding minder vermogen heb (vanwege de eerdere noodloop?)

    Ga zo maar weer bellen. Dit bewijst iig dat het niet het stuurhuis is. Ik word momenteel echt moedeloos van deze auto..


    Aanvulling: Als ik zo kijk naar die weergave van het stuurhuis: bij de electric motor staat niets over het elektromagnetische gedeelte ervan. Hoe gaat dit in zijn werking? Naast die elektromagnetische unit lijken de Control unit/Regelapparaat en bekrachtigingssensor veroorzakers. Dan zou het er op neerkomen dat ze een compleet nieuw stuurhuis moeten ontwerpen.
    Laatst gewijzigd door MariusV; 15-02-13 om 12:05.

  20. #99

    Standaard Re: Multitronic problemen A5 2012

    als ik zo naar dat schema/opbouw kijk dan en een beetje vanaf de koudegrond simpelmans redeneer:

    Aan de stuurkolom zit een momentmeter, de stuurklom zit vervolgens vast in de tandheugel overbrenging naar de stuurstangen van de wielen.

    De momentmeter meet of en met hoeveel kracht aan het stuur gedraaid wordt door de bestuurder en zal via de regelunit de e-motor inschakelen voor ondersteuning, de bekrachtiging dus.

    Stuurkolom en stuurstangen zitten dus vast met elkaar verbonden. Dat wil zeggen dat mogelijk de momentmeter ook de bewegingen die de wielen veroorzaken ook detecteert en zal dan de e-motor ook (onbedoeld) in werking zetten.

    Nu zal via de wielen, door het principe van de tandheugel en overbrengingsverhouding veel kracht nodig zijn om de stuurkolom te verdraaien, maar het kan zijn dat het regelsysteem toch reageert op de kleine bewegingen in de stuurkolom en daardoor het systeen neurveus maakt met als gevolg het vage stuurgevoel en verminderde koersstabiliteit.

  21. #100
    marcogeleijns's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Leeftijd
    38
    Posts
    143
    Kudos
    7
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Multitronic problemen A5 2012

    Een van de (favoriete) monteurs bij mijn dealer gaf aan dat de veerpoot-ophanging naar voren-achteren is geplaatst t.o.v. het pre-facelift model.

    Wat mij opvalt is dat als ik de auto met de wielen schuin stilzet het stuur 'flauwvalt' richting de nul-positie.
    Dat lijkt erop dat bij draaiende motor, zonder dat je stuurt, de bekrachtiging continue werkt.

    Zou het kunnen dat er continu met bijv 1nm trekkracht zowel links als rechts aan de stuurstang wordt getrokken door de bekrachtigings-motor?

Pagina 5 van 20 EersteEerste 12345678915 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •