Is het een constant fluitend geluid?
Of opbouwend naarmate je je gaspedaal intrapt?
Beste medeforummers,
Vandaag mijn audi (a5 sportback, 2.0tdi, 105kw, bj2010) bij de dealer gebracht voor onderhoud 60.000 km onderhoud.
Ik hoor ook sinds een tijd een fluitend/hoog ratelend geluid tussen 1800 - 2400 toeren als ik op de snelweg rijdt, lijkt van rechtsvoor te komen. Auto rijdt verder prima.
Monteur heeft meegereden en geluisterd en het leek hem de wiellager rechts; ik vond het raar, omdat het geluid weg is boven de 2400 toeren, maar goed.
Ze hebben dus de wiellager rechtsvoor vervangen (200 euro, wel onder verlengde garantie gelukkig ) , maar op de snelweg terug hoorde ik exact hetzelfde geluid weer. Onveranderd dus.
Ik ga de dealer weer een mail schrijven, dat ze weer kunnen kijken bij de bandenwissel binnenkort.
Maar heeft een van jullie enig idee wat dit kan zijn; de turbo? is dit normaal? Anders?
Alvast bedankt voor het meedenken!!
Groet,
Fatih
Het begint echt precies na 1800 toeren en als ik gaspedaal op zelfde niveau houdt blijft het geluid ook constant, als ik hem verder intrap wordt het geluid ook duidelijker hoorbaar = opbouwend dus denk ik.
PM: na 2400 toeren hoor ik het helemaal niet meer, ook al trap ik het gaspedaal in 1x helemaal verder in.
Klinkt bekend, ook andere wiellager laten vervangen, is het probleem waarschijnlijk opgelost. Je kunt kennelijk niet op voorhand zeggen van welke het geluid af komt. Het vervangen van beide wiellagers voor is pas bij de mijne ook gebeurd (ik had het geluid al sinds aflevering)
Geloofde het eerst ook niet, maar het was het wel degelijk.
Dank voor je reactie. Ik heb de dealer reeds een mail gestuurd. Ik heb het ook al sinds het begin en kon het vandaag daarom ook niet geloven dat het een wiellager kon zijn, zo snel al? Maar goed, ik wacht dan op de reactie van de dealer.
Ik begrijp dat jullie dus NIET denken aan de turbo? Want waarom alleen dat geluid tussen die toerentallen?
Ik ben wel benieuwd of het in alle versnellingen hoorbaar is en ook even hard?
Het lijkt me dat als het de wiellagers zijn, het geluid ook snelheidsafhankelijk zou veranderen.
Als je de turbo verdenkt, dan zou het geluid weg moeten vallen als je je gas los laat bijvoorbeeld. Ik zou er nog wat mee testen om meer duidelijkheid te krijgen.
Ik heb hier ook last van; geen fluitend maar een zuigend geluid bij vollast, lage toeren (tussen de 1000-2000 toeren), goed merkbaar in hogere versnellingen klinkt als een neusfluit. Is niet het typische fluiten van een turbo (logisch ook, die komt er pas bij ca 2000 toeren in. Herken je je verhaal hierin?
Heb er al naar laten kijken, kunnen het niet vinden.
Dank voor je reactie, ik zal ze maar weer een mail scrhrijven. Het vreemde vind ik, dat de monteur (die de laatste keer heeft meegereden) zei dat hij dacht dat het geluid vanuit de motor kwam.
Ik ga volgende keer maar ook vragen of ze wel een proefrit maken na de reparatie; zij zouden toch ook moeten horen dat het geluid niet weg is?
Zou inderdaad ook nog kunnen Rob. Het vervelende is dus dat ze de auto innemen om 9 uur en om 16:30 staat de auto klaar. Dan rijd ik er mee naar huis, maar het geluid is er nog. Terugrijden lukt niet meer, want zijn dat heeft voor die dag geen zin meer. Volgende keer misschien toch vragen dat ze de auto daar houden totdat het geluid echt weg is? PM:overigens zijn de medewerkers van de dealer uitermate vriendelijk altijd, daarover geen klacht in ieder geval!!
hmm dan hadden ze dat wel opgemerk als het slang of lek geweest was,zoiets herken je als garagist natuurlijk meteen,dus missch toch wat de andere denken dat het is,
en als je dan in zn 4 doortrekt tot aan de 80/90?hoor je het dan ook omdat je zegt alleen in hogere versnellingen in 6 en 7.