Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 36

Onderwerp: Fluitend geluid 2.0 TDI tussen 1800 - 2400 toeren

  1. #1
    fcimen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    557
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Fluitend geluid 2.0 TDI tussen 1800 - 2400 toeren

    Beste medeforummers,

    Vandaag mijn audi (a5 sportback, 2.0tdi, 105kw, bj2010) bij de dealer gebracht voor onderhoud 60.000 km onderhoud.
    Ik hoor ook sinds een tijd een fluitend/hoog ratelend geluid tussen 1800 - 2400 toeren als ik op de snelweg rijdt, lijkt van rechtsvoor te komen. Auto rijdt verder prima.

    Monteur heeft meegereden en geluisterd en het leek hem de wiellager rechts; ik vond het raar, omdat het geluid weg is boven de 2400 toeren, maar goed.

    Ze hebben dus de wiellager rechtsvoor vervangen (200 euro, wel onder verlengde garantie gelukkig ) , maar op de snelweg terug hoorde ik exact hetzelfde geluid weer. Onveranderd dus.

    Ik ga de dealer weer een mail schrijven, dat ze weer kunnen kijken bij de bandenwissel binnenkort.
    Maar heeft een van jullie enig idee wat dit kan zijn; de turbo? is dit normaal? Anders?

    Alvast bedankt voor het meedenken!!

    Groet,
    Fatih
    Audi A5 Sportback, 2.0 TDI, 105kw, FWD, bj 2010

  2. #2
    jarnoklein's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    31
    Posts
    400
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Fluitend geluid 2.0 TDI tussen 1800 - 2400 toeren

    Is het een constant fluitend geluid?
    Of opbouwend naarmate je je gaspedaal intrapt?

  3. #3
    fcimen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    557
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Fluitend geluid 2.0 TDI tussen 1800 - 2400 toeren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jarnoklein Bekijk Berichten
    Is het een constant fluitend geluid?
    Of opbouwend naarmate je je gaspedaal intrapt?
    Het begint echt precies na 1800 toeren en als ik gaspedaal op zelfde niveau houdt blijft het geluid ook constant, als ik hem verder intrap wordt het geluid ook duidelijker hoorbaar = opbouwend dus denk ik.
    PM: na 2400 toeren hoor ik het helemaal niet meer, ook al trap ik het gaspedaal in 1x helemaal verder in.
    Laatst gewijzigd door fcimen; 04-03-13 om 21:27.
    Audi A5 Sportback, 2.0 TDI, 105kw, FWD, bj 2010

  4. #4
    MarcIO's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    49
    Posts
    37
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard re: Fluitend geluid 2.0 TDI tussen 1800 - 2400 toeren

    Klinkt bekend, ook andere wiellager laten vervangen, is het probleem waarschijnlijk opgelost. Je kunt kennelijk niet op voorhand zeggen van welke het geluid af komt. Het vervangen van beide wiellagers voor is pas bij de mijne ook gebeurd (ik had het geluid al sinds aflevering)
    Geloofde het eerst ook niet, maar het was het wel degelijk.
    A5 Sportback, 1.8 TFSI (2012:facelift), Multitronic, Proline, Sportstoelen, Schuifdak, MMI 3G DVD/SDHC, Hold assist, Velgen CD7, Monsoongrijs.

  5. #5
    fcimen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    557
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Fluitend geluid 2.0 TDI tussen 1800 - 2400 toeren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarcIO Bekijk Berichten
    Klinkt bekend, ook andere wiellager laten vervangen, is het probleem waarschijnlijk opgelost. Je kunt kennelijk niet op voorhand zeggen van welke het geluid af komt. Het vervangen van beide wiellagers voor is pas bij de mijne ook gebeurd (ik had het geluid al sinds aflevering)
    Geloofde het eerst ook niet, maar het was het wel degelijk.
    Dank voor je reactie. Ik heb de dealer reeds een mail gestuurd. Ik heb het ook al sinds het begin en kon het vandaag daarom ook niet geloven dat het een wiellager kon zijn, zo snel al? Maar goed, ik wacht dan op de reactie van de dealer.

    Ik begrijp dat jullie dus NIET denken aan de turbo? Want waarom alleen dat geluid tussen die toerentallen?
    Audi A5 Sportback, 2.0 TDI, 105kw, FWD, bj 2010


  6. #6
    MrEdge's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    140
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: Fluitend geluid 2.0 TDI tussen 1800 - 2400 toeren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fcimen Bekijk Berichten
    Dank voor je reactie. Ik heb de dealer reeds een mail gestuurd. Ik heb het ook al sinds het begin en kon het vandaag daarom ook niet geloven dat het een wiellager kon zijn, zo snel al? Maar goed, ik wacht dan op de reactie van de dealer.

    Ik begrijp dat jullie dus NIET denken aan de turbo? Want waarom alleen dat geluid tussen die toerentallen?
    Ik ben wel benieuwd of het in alle versnellingen hoorbaar is en ook even hard?
    Het lijkt me dat als het de wiellagers zijn, het geluid ook snelheidsafhankelijk zou veranderen.
    Als je de turbo verdenkt, dan zou het geluid weg moeten vallen als je je gas los laat bijvoorbeeld. Ik zou er nog wat mee testen om meer duidelijkheid te krijgen.

  7. #7
    fcimen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    557
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Fluitend geluid 2.0 TDI tussen 1800 - 2400 toeren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrEdge Bekijk Berichten
    Als je de turbo verdenkt, dan zou het geluid weg moeten vallen als je je gas los laat bijvoorbeeld. Ik zou er nog wat mee testen om meer duidelijkheid te krijgen.
    Dit zal ik nog eens gaan testen inderdaad.
    Laatst gewijzigd door fcimen; 05-03-13 om 12:23.
    Audi A5 Sportback, 2.0 TDI, 105kw, FWD, bj 2010

  8. Ad
  9. #8
    fcimen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    557
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Fluitend geluid 2.0 TDI tussen 1800 - 2400 toeren

    Het geluid valt weg als ik gaspedaal loslaat, constant rijden op bv 2000 toeren blijft het geluid ook constant. Als ik dan doortrap naar boven de 2400 toeren, verdwijnt het geluid ook.
    Audi A5 Sportback, 2.0 TDI, 105kw, FWD, bj 2010

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    120
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: Fluitend geluid 2.0 TDI tussen 1800 - 2400 toeren

    Ik heb hier ook last van; geen fluitend maar een zuigend geluid bij vollast, lage toeren (tussen de 1000-2000 toeren), goed merkbaar in hogere versnellingen klinkt als een neusfluit. Is niet het typische fluiten van een turbo (logisch ook, die komt er pas bij ca 2000 toeren in. Herken je je verhaal hierin?

    Heb er al naar laten kijken, kunnen het niet vinden.

  11. #10
    fcimen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    557
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Fluitend geluid 2.0 TDI tussen 1800 - 2400 toeren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MariusV Bekijk Berichten
    Ik heb hier ook last van; geen fluitend maar een zuigend geluid bij vollast, lage toeren (tussen de 1000-2000 toeren), goed merkbaar in hogere versnellingen klinkt als een neusfluit. Is niet het typische fluiten van een turbo (logisch ook, die komt er pas bij ca 2000 toeren in. Herken je je verhaal hierin?

    Heb er al naar laten kijken, kunnen het niet vinden.
    Ik denk dat die van mij iets anders is Marius: fluit, ja / hogere versnelling, ja maar echt exact na 1800 toeren beginnend.

    Het zou best kunnen zijn dat de linker wiellager ook vervangen moet worden. Ik heb nog geen reactie van de dealer. Ik wacht dus nog af.
    Audi A5 Sportback, 2.0 TDI, 105kw, FWD, bj 2010

  12. #11
    MrEdge's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    140
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: Fluitend geluid 2.0 TDI tussen 1800 - 2400 toeren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fcimen Bekijk Berichten
    Het geluid valt weg als ik gaspedaal loslaat, constant rijden op bv 2000 toeren blijft het geluid ook constant. Als ik dan doortrap naar boven de 2400 toeren, verdwijnt het geluid ook.
    Heb je het ook in verschillende versnellingen geprobeerd? Als het fenomeen in elke versnelling op dezelfde manier waarneembaar is dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat het om het wiellager gaat. Eerder iets in de versnellingsbak of toch de turbo.

  13. #12
    fcimen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    557
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Fluitend geluid 2.0 TDI tussen 1800 - 2400 toeren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrEdge Bekijk Berichten
    Heb je het ook in verschillende versnellingen geprobeerd? Als het fenomeen in elke versnelling op dezelfde manier waarneembaar is dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat het om het wiellager gaat. Eerder iets in de versnellingsbak of toch de turbo.
    Ik heb het eigenlijk alleen in D-stand geprobeerd. Zal vandaag eens proberen dmv zelf schakelen. Dank voor je advies!
    PM: nog steeds geen reactie van dealer helaas.....
    Audi A5 Sportback, 2.0 TDI, 105kw, FWD, bj 2010

  14. #13
    fcimen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    557
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Fluitend geluid 2.0 TDI tussen 1800 - 2400 toeren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrEdge Bekijk Berichten
    Heb je het ook in verschillende versnellingen geprobeerd? Als het fenomeen in elke versnelling op dezelfde manier waarneembaar is dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat het om het wiellager gaat. Eerder iets in de versnellingsbak of toch de turbo.
    Ik heb het geprobeerd in de verschillende versnellingen; in de lagere versnellingen hoor ik het niet. Pas in de 6e en 7e versnellingen (ongeveer na 80km/uur) begint het geluid. Toch wiellager? Aangezien rechter is vervangen, nu geluid van de linker?
    Audi A5 Sportback, 2.0 TDI, 105kw, FWD, bj 2010

  15. #14
    MrEdge's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    140
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: Fluitend geluid 2.0 TDI tussen 1800 - 2400 toeren

    Met deze gerichte onderzoeksinfo kun je in ieder geval naar je dealer stappen. Wiellager klinkt aannemelijk.

  16. #15
    fcimen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    557
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Fluitend geluid 2.0 TDI tussen 1800 - 2400 toeren

    Afdekplaat van koppelinghuis is vervangen. Nog steeds idem geluid....Enig idee nog? Begin me er behoorlijk aan te ergeren.
    Laatst gewijzigd door fcimen; 22-03-13 om 23:21.
    Audi A5 Sportback, 2.0 TDI, 105kw, FWD, bj 2010

  17. #16
    MarcIO's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    49
    Posts
    37
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard re: Fluitend geluid 2.0 TDI tussen 1800 - 2400 toeren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarcIO Bekijk Berichten
    Klinkt bekend, ook andere wiellager laten vervangen, is het probleem waarschijnlijk opgelost. Je kunt kennelijk niet op voorhand zeggen van welke het geluid af komt. Het vervangen van beide wiellagers voor is pas bij de mijne ook gebeurd (ik had het geluid al sinds aflevering)
    Geloofde het eerst ook niet, maar het was het wel degelijk.
    Laat ze de andere lager eens vervangen.......ze hoeven het wiel toch niet opnieuw uit te vinden?
    A5 Sportback, 1.8 TFSI (2012:facelift), Multitronic, Proline, Sportstoelen, Schuifdak, MMI 3G DVD/SDHC, Hold assist, Velgen CD7, Monsoongrijs.

  18. #17
    fcimen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    557
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Fluitend geluid 2.0 TDI tussen 1800 - 2400 toeren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarcIO Bekijk Berichten
    Laat ze de andere lager eens vervangen.......ze hoeven het wiel toch niet opnieuw uit te vinden?
    Dank voor je reactie, ik zal ze maar weer een mail scrhrijven. Het vreemde vind ik, dat de monteur (die de laatste keer heeft meegereden) zei dat hij dacht dat het geluid vanuit de motor kwam.
    Ik ga volgende keer maar ook vragen of ze wel een proefrit maken na de reparatie; zij zouden toch ook moeten horen dat het geluid niet weg is?
    Audi A5 Sportback, 2.0 TDI, 105kw, FWD, bj 2010

  19. #18
    rob40's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    377
    Kudos
    19
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Fluitend geluid 2.0 TDI tussen 1800 - 2400 toeren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fcimen Bekijk Berichten
    Dank voor je reactie, ik zal ze maar weer een mail scrhrijven. Het vreemde vind ik, dat de monteur (die de laatste keer heeft meegereden) zei dat hij dacht dat het geluid vanuit de motor kwam.
    Ik ga volgende keer maar ook vragen of ze wel een proefrit maken na de reparatie; zij zouden toch ook moeten horen dat het geluid niet weg is?
    kan dit niks te maken hebben met bv de slang naar de intercooler toe dat er ergens een lek is,of een scheur in de int cooler zelf,heb dit ook eens aan de hand gehad en ook een fluitend en zuigend geluid toerental afhankelijk.
    a4 avant b7 2.0tdi brf red district

  20. #19
    fcimen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    557
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Fluitend geluid 2.0 TDI tussen 1800 - 2400 toeren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rob40 Bekijk Berichten
    kan dit niks te maken hebben met bv de slang naar de intercooler toe dat er ergens een lek is,of een scheur in de int cooler zelf,heb dit ook eens aan de hand gehad en ook een fluitend en zuigend geluid toerental afhankelijk.
    Zou inderdaad ook nog kunnen Rob. Het vervelende is dus dat ze de auto innemen om 9 uur en om 16:30 staat de auto klaar. Dan rijd ik er mee naar huis, maar het geluid is er nog. Terugrijden lukt niet meer, want zijn dat heeft voor die dag geen zin meer. Volgende keer misschien toch vragen dat ze de auto daar houden totdat het geluid echt weg is? PM:overigens zijn de medewerkers van de dealer uitermate vriendelijk altijd, daarover geen klacht in ieder geval!!
    Audi A5 Sportback, 2.0 TDI, 105kw, FWD, bj 2010

  21. #20
    rob40's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    377
    Kudos
    19
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Fluitend geluid 2.0 TDI tussen 1800 - 2400 toeren

    hmm dan hadden ze dat wel opgemerk als het slang of lek geweest was,zoiets herken je als garagist natuurlijk meteen,dus missch toch wat de andere denken dat het is,
    en als je dan in zn 4 doortrekt tot aan de 80/90?hoor je het dan ook omdat je zegt alleen in hogere versnellingen in 6 en 7.
    a4 avant b7 2.0tdi brf red district

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •