Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: Trillingen in stuur vanaf 90 km/u

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    99
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Trillingen in stuur vanaf 90 km/u

    Hallo,

    Ik heb nu al meer dan een jaar mijn wagen een Audi A5 2.7 TDI bouwjaar 2009 (niet nieuw gekocht) .

    Ik voel nu al een tijdje lichte trillingen in het stuur als ik aan het rijden ben, (ik denk al een kleine maand)
    het stuur begint lichtjes te trillen bij/vanaf 90km/h en bij 120-140 wordt het iets erger.

    De wagen staat nu op men zomer wielen en heb vorige week zaterdag tegen een kleinere drempel gebotst maar ik heb de trillingen al iets langer,
    Ik dacht eerst dat de velg scheef was (een ei in de velg of in de band(maar dit zou je toch wel goed voelen en je stuur zou meer scheef trekken)
    Dus ik ben gisteren langs gegaan bij mijn bandenverdeler en heb de wielen laten nakijken of ze nog recht zijn + uitbalanceren. alles was nog goed.

    Mijn vraag is nu echter, wat zou het probleem kunnen zijn?

  2. #2

    Standaard re: Trillingen in stuur vanaf 90 km/u

    Ik heb ook heel lang trillingen in mn stuur gehad, heb ook een a5 coupe 2.7, balanceren hielp niet andere banden op gezet en probleem bleef, na een half jaar ermee gereden te hebben hoorde ik een vaag slijtend geluid als ik over drempels reed, AUDI dealer heeft toen mijn fusee kogels vervangen. Geluid was weg en trillingen ook! Had nooit gedacht dat dit ook een oplossing voor het getril in mn stuur kon zijn

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    99
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Trillingen in stuur vanaf 90 km/u

    Vandaag naar een garage gegaan na het werk, deze opteerden om eens andere wielen op te leggen vooraan en eens te gaan rijden, zo gezegd zo gedaan probleem was opgelost.

    Daarna de wielen terug uit gebalanceerd (nogmaals) en er was weer wat verschil, morgen eens goed testen op de autosnelweg en indien het probleem niet opgelost is de velgen eens wisselen met deze achteraan, omdat ze dan gelijk zouden slijten. indien dit niet werkt eens kijken met andere banden op de velg.

  4. #4

    Standaard re: Trillingen in stuur vanaf 90 km/u

    welk merk banden zitten er trouwens onder? zelf heb ik continental sportcontact 5 eronder, rijdt fijn enige nadeel slijt heel hard! en achterbanden cuppen altijd

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    99
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Trillingen in stuur vanaf 90 km/u

    Het schudden in het stuur is weg, maar de hele wagen schudt nu, de banden liggen nu achteraan.. dus er is toch wel iets die niet klopt..
    Ik vertrek zaterdag naar nederland en dan binnen een 4-5tal weken naar het zuiden van frankrijk. Heb geen zin om te vertrekken zonder dat dit opgelost is, desnoods rijdt ik er naartoe op men winterwielen >.>

    K'heb eigenlijk al altijd Dunlop SP sport maxx banden opgelegd. Ben er best tevreden over maar als de weg nat ligt dan zou de wagen durven uitbreken als je vroeg op het gas gaat in een bocht (niet dat ik supersnel de bocht neem,zelf bij lage snelheden)

    Nu ga ik denk ik voor de pirelli P-Zero's of eens die hankook V12's uit testen. die sportcontact 5 hebben ook mijn interesse opgewekt, zal nog moeten zien.

    bandenmaat is 255/30/20" op men 20" BBS CH-R velgen, en ik heb graag een velg die getrokken is. op mijn winterwielen is dit 225/35/19 dacht ik.
    Laatst gewijzigd door quattrings; 13-06-13 om 16:59.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    99
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Trillingen in stuur vanaf 90 km/u

    Net terug van bij de bandenboer.. de ene band is het begin van een karkasbreuk, dus nu 2 nieuwe banden leggen en daarna zien we wel, indien dit toch niet het geval is dan monteren ze de oude banden er terug op en liggen de nieuwe aan de kant voor mij

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    99
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Trillingen in stuur vanaf 90 km/u

    Even een kleine update!

    Heb nu al een tijdje 4 nieuwe banden erop zitten Vredestein ULTRAC SESSANTA FSL super band! beter dan die dunlop's vind ik persoonlijk.
    De trillingen in het stuur zijn volledig weg over de gehele auto geen trillingen meer die ik voordien had!

    Maar toch vind ik persoonlijk dat er nog een achterliggend probleem is, precies alsof ik een "ei" heb op de band, maar het zijn 4 nieuwe dus dat heb ik niet, de velgen zijn ook nog recht, zijn zeker niet scheef want ze zijn praktisch schadeloos.

    Nu dacht ik aan een wiellager die kapot is maar ook dit ben ik niet zeker, hoe weet ik dat men wiellager kapot is? wat zou het wel kunnen zijn, het is een lichte trilling , Ik kan het precies niet uitleggen en het maakt ook geen raar geluid ofzo.


    Ik rij dag in en dag uit met die wagen , dus als enige chauffeur ondervind je zelf dat ier iets niet klopt met uw wagen, niet? Andere mensen die meegaan met de wagen ondervinden er niets van maarja zoals ik al zei , je weet zelf al snel als uw wagen een defect geeft.
    Laatst gewijzigd door quattrings; 07-07-13 om 21:02.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Leeftijd
    53
    Posts
    36
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: Trillingen in stuur vanaf 90 km/u

    Eens je denkt dat er een probleem is ga je hierop focussen en merk je de kleinste trilling ... enfin, dat is bij mij toch vaak zo.
    Dus misschien is er wel helemaal niets aan de hand?
    Wel leuk dat je zelf feedback geeft op je verhaal, komt ooit wel eens iemand van pas!

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    99
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Trillingen in stuur vanaf 90 km/u

    Inderdaad, dit is zo eenmaal je iets ontdekt hebt aan je wagen die niet pluis is , dan ga je er meer en meer op focusen.. misschien is er wel helemaal niets meer, maar ik wil toch zeker zijn van mijn stuk vooraleer ik naar het zuiden van frankrijk vertrek.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    44
    Posts
    35
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard re: Trillingen in stuur vanaf 90 km/u

    Alleszins is deze auto heel gevoelig voor onbalans in de wielen, die geeft de minste trilling hard door (hoezo weinig stuurgevoel in een Audi? ).
    Op internationale fora is daar veel tumult rond geweest, bijna iedereen had er last van. Er zouden ook ander type van draagarmen ontwikkelt zijn om minder trillingen door te geven, maar heb er zelf nooit op aangedrongen om die te vervangen. En ik denk dat je met zo'n modificatie ook een beetje scherpte in de besturing gaat missen en dat wou ik zeker niet riskeren.

    Ik had er vrij snel last van met m'n 18' set, maar die heb ik verkocht.
    Nadien met een andere set, 19' Michelin's Pilot PS2 (AO), quasi nooit problemen gehad... behalve toen ik op een minder effe ondergrond geparkeerd stond, was er toch een lichte deformatie van de band ontstaan (wat later weer verdwenen was). Dusja, het is al voldoende om na een ritje je auto ergens te parkeren, paar uur later weer te vertrekken en plots met een lichte deformatie in de band die trillingen te voelen bij 110-120km/u. Zeer gekend fenomeen en niks om u zorgen om te maken. Als het niet te ernstig is, kan het weer verdwijnen. Of is sneller rijden ook geen optie?
    Audi A6 Avant 2.0TDI Multitronic
    Audi A5 3.0TDI Quattro

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    99
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Trillingen in stuur vanaf 90 km/u

    Sneller rijden is altijd een optie bij mij :-) maar het probleem is dat het altijd te snel is en nooit snel genoeg kan gaan ;-) ik maak me er allesinds niet meer druk in :-)

  13. #12
    Wouty's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Posts
    26
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: Trillingen in stuur vanaf 90 km/u

    18 inch conti sport contact. Trillingen..whaa, 2 keer terug naar dealer, zeggen ze dat de sportcontacts altijd even trillen. Als banden warm zijn is het inderdaad minder, maar blijft raar. Dit is mijn 4e setje en die trillen ineens. Banden zijn nu te pletter gebalanceerd, maar volgens mij is het een gebalanceerd ei. Maar het kunnen ook de fusee kogels zijn dus. Nou, dan nog maar wat harder door de bocht. En dat cuppen kijk ik even na.
    ---------------------------------------------------
    And the wise men said: "salami met worst"

  14. #13

    Standaard re: Trillingen in stuur vanaf 90 km/u

    Ik heb dit probleem ook heel lang gehad met mijn (inmiddels verkochte) A5 uit augustus 2009. Volgens mij is er ook een ander uitgebreid topic over op dit forum (ik kan dat alleen zo snel niet vinden). Ik heb er een hoop ellende mee gehad voordat het probleem is opgelost.

    Bij mij was de oplossing om in plaats van de standaard Conti Sport Contact banden, Michelin Pilot Sport banden te monteren. Daarna heb ik geen trillingsproblemen meer gehad. Alleen jammer dat de dealer daar pas na ruim 2 jaar achter kwam (nadat ik het nota bene zelf had voorgesteld) en daarvoor steeds de schuld bij mij probeerde te leggen en het probleem lange tijd niet heeft erkend (trillen zou normaal zijn en horen bij een sportieve auto als een A5)...
    Laatst gewijzigd door Nels; 09-08-13 om 09:39.

  15. #14

    Standaard re: Trillingen in stuur vanaf 90 km/u

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nels Bekijk Berichten
    Ik heb dit probleem ook heel lang gehad met mijn (inmiddels verkochte) A5 uit augustus 2009. Volgens mij is er ook een ander uitgebreid topic over op dit forum (ik kan dat alleen zo snel niet vinden). Ik heb er een hoop ellende mee gehad voordat het probleem is opgelost.

    Bij mij was de oplossing om in plaats van de standaard Conti Sport Contact banden, Michelin Pilot Sport banden te monteren. Daarna heb ik geen trillingsproblemen meer gehad. Alleen jammer dat de dealer daar pas na ruim 2 jaar achter kwam (nadat ik het nota bene zelf had voorgesteld) en daarvoor steeds de schuld bij mij probeerde te leggen en het probleem lange tijd niet heeft erkend (trillen zou normaal zijn en horen bij een sportieve auto als een A5)...

    Inderdaad Michelins zijn vaak de oplossing, Hier inmiddels 48 pagina's > http://www.audiforum.nl/forum/b8-200...-probleem.html

    Peeet
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  16. #15
    Der Bastler's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2012
    Posts
    692
    Kudos
    258
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard re: Trillingen in stuur vanaf 90 km/u

    Pon moet gewoon hun eigen Conti's op het schap laten liggen.
    Scheelt ze ook weer een hoop werk met banden omdrukken als de auto's van Audi AG afkomen.
    Gewoon rommel!!! De discussies op het forum zijn het bewijs.

  17. #16

    Standaard re: Trillingen in stuur vanaf 90 km/u

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Der Bastler Bekijk Berichten
    Pon moet gewoon hun eigen Conti's op het schap laten liggen.
    Scheelt ze ook weer een hoop werk met banden omdrukken als de auto's van Audi AG afkomen.
    Gewoon rommel!!! De discussies op het forum zijn het bewijs.
    Klopt, de banden zijn echt rommel. Ik heb ook veel problemen gehad, maar de banden erna omgeruild voor michelin sport 3 banden.Hierna geen problemen meer gehad. Ze hebben ook nog eens een betere velgrand bescherming.

    Off topic;Betreft de banden, PON is een heel groot concern, die zelfs CAT( heftrucks,graafmachine's etc, importeur van is).
    Ze halen de michelin/ bridgestone banden eraf, en zetten hun eigen continental banden erop.
    De banden van de fabriek verkopen ze weer in hun eigen bandenzaken.(heel slim dus)
    07-10-12 -Audi A5 2.0 tfsi Proline,Manual, Grijs,19 inch Y-5 arm velgen, Geperforeerd leer met grijs stiksel ,stoelverwarming.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2019
    Leeftijd
    62
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: Trillingen in stuur vanaf 90 km/u

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door quattrings Bekijk Berichten
    Even een kleine update!

    Heb nu al een tijdje 4 nieuwe banden erop zitten Vredestein ULTRAC SESSANTA FSL super band! beter dan die dunlop's vind ik persoonlijk.
    De trillingen in het stuur zijn volledig weg over de gehele auto geen trillingen meer die ik voordien had!

    Maar toch vind ik persoonlijk dat er nog een achterliggend probleem is, precies alsof ik een "ei" heb op de band, maar het zijn 4 nieuwe dus dat heb ik niet, de velgen zijn ook nog recht, zijn zeker niet scheef want ze zijn praktisch schadeloos.

    Nu dacht ik aan een wiellager die kapot is maar ook dit ben ik niet zeker, hoe weet ik dat men wiellager kapot is? wat zou het wel kunnen zijn, het is een lichte trilling , Ik kan het precies niet uitleggen en het maakt ook geen raar geluid ofzo.


    Ik rij dag in en dag uit met die wagen , dus als enige chauffeur ondervind je zelf dat ier iets niet klopt met uw wagen, niet? Andere mensen die meegaan met de wagen ondervinden er niets van maarja zoals ik al zei , je weet zelf al snel als uw wagen een defect geeft.

    beste,

    ik heb nu sedert een 9 tal maanden een A5 SB en stel hetzelfde probleem vast als u. De dealer voelt niks ....🙄🤔
    Banden zijn ool al een paar keer uitgebalanceerd en zelfs gematchd op mijn wagen maar toch heb ik ook dat gevoel van een ei.

    Hoe heeft u dat probleem opgelost ?

  19. #18
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    994
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Trillingen in stuur vanaf 90 km/u

    Mannen,
    Ik wil niemand ongerust maken, maar wellicht aandacht voor het volgende. Ik heb een A5 3.0TDI Cabrio (2010) gehad, welke ik vorig jaar verkocht heb met ca 175k op te klok, zelf ca 15k in een jaar mee gereden. In die tijd heb ik ook het nodige lopen klooien met banden en draagarmen, omdat er een trilling in zat. Uiteindelijk was het met Michelins eronder goed te doen, maar het was nooit weg. En als je er een focus op hebt, dan gaat het sowieso lastig weg voor je gevoel.
    De man waaraan ik de auto verkocht had meldde me een paar weken geleden tijdens een APK keuring een scheur in het lagerhuis van het linkerwiel geconstateerd is en dat daarbij ook gelijk de fuseekogel vervangen moest worden. Ik weet natuurlijk niet of dat een effect op de trilling heeft gehad, maar de garagehouder gaf aan dat dit een wel bekend probleem bij de A5 was, dus wellicht de moeite waard om te checken.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door robby70; 20-04-19 om 21:22.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •