Resultaten 1 tot 19 van de 19

Onderwerp: Sneeuwkettingen of loopvlakkettingen onmogelijk?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    41
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Sneeuwkettingen of loopvlakkettingen onmogelijk?

    Beste liefhebbers,

    Ik heb gisteren mijn nieuwe A5 S line opgehaald bij de dealer. Hier heb ik hele mooie 19 inch velgen onder met winterbanden (maatvoering 25535WR19). De dealer gaf me alleen aan dat ik hiermee niet op wintersport kan, aangezien hier geen sneeuwkettingen of loopvlakkettingen onder passen. Ik kan me dit haast niet voorstellen. Wie kent dit verhaal?

    ik hoor het graag!
    Laatst gewijzigd door Frankfranc; 04-01-20 om 20:02.

  2. #2
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.785
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Sneeuwkettingen of loopvlakkettingen onmogelijk?

    Misschien beter de hele velg- en bandenmaat te vermelden? Dan kan iemand vast gericht wat zeggen.
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    41
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: Sneeuwkettingen of loopvlakkettingen onmogelijk?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Golfer Bekijk Berichten
    Misschien beter de hele velg- en bandenmaat te vermelden? Dan kan iemand vast gericht wat zeggen.
    Je hebt gelijk, ik heb het direct aangepast.

  4. #4

    Standaard Re: Sneeuwkettingen of loopvlakkettingen onmogelijk?

    Originele velgen? Dan passen de Pewag 7mm volgens mij wel. Check even hun website. Origineel zal het advies inderdaad tm 18" gaan. Jouw wielen gaan 5mm verder naar buiten en 7mm verder naar binnen dan de 18". Ik weet alleen niet welke sneeuwkettingen Audi in de werkplaatshandleiding aanraadt voor die 18" velgen. Als dat nou 14mm schakels zijn hef je dat verschil op met de 7mm schakels van Pewag
    Laatst gewijzigd door Nenna; 04-01-20 om 20:42. Reden: Aanvulling

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    41
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: Sneeuwkettingen of loopvlakkettingen onmogelijk?

    Ik ga hier eens naar kijken. Volgens de website zou het moeten passen, maar ik weet niet of de website van Pewag alleen rekening houdt met mijn bandmaat en even mijn wielkas ruimte vergeet.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    41
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: Sneeuwkettingen of loopvlakkettingen onmogelijk?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Originele velgen? Dan passen de Pewag 7mm volgens mij wel. Check even hun website. Origineel zal het advies inderdaad tm 18" gaan. Jouw wielen gaan 5mm verder naar buiten en 7mm verder naar binnen dan de 18". Ik weet alleen niet welke sneeuwkettingen Audi in de werkplaatshandleiding aanraadt voor die 18" velgen. Als dat nou 14mm schakels zijn hef je dat verschil op met de 7mm schakels van Pewag
    In de handleiding staat dat bij 18 inch de schakels niet dikker dan 13,5mm mogen zijn. Dat betekent dat het dus net op 0,5mm niet past......
    Zouden loopvlakkettingen dan wel passen?
    Laatst gewijzigd door Frankfranc; 15-01-20 om 23:17.

  7. #7

    Standaard Re: Sneeuwkettingen of loopvlakkettingen onmogelijk?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frankfranc Bekijk Berichten
    In de handleiding staat dat bij 18 inch de schakels niet dikker dan 13,5mm mogen zijn. Dat betekent dat het dus net op 0,5mm niet past......
    Zouden loopvlakkettingen dan wel passen?
    0.5mm.... Die marge was er vast wel. Loopvlak is vaak wat duurder he.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Sneeuwkettingen of loopvlakkettingen onmogelijk?

    Ik weet niet wat precies het probleem is, ben niet zo technisch maar is het niet zo dat de loopvlak kettingen van RUD / Centrax de juiste oplossing zijn? ik heb ook 19" met dezelfde wielmaat en ging er blind vanuit de RUD 891 het probleem oplost.
    jaren geleden heb ik dat issue ook gehad met een A3 SB met 17" met 215/45R17 eronder.
    de essentie was geloof ik toen dat de ruimte tussen de remmen en de banden te dun was om een ketting OM je wiel te leggen.

    ik heb intussen Via MP die kettingen op de kop getikt maar hoor graag van iemand hoe het zit

  10. #9

    Standaard Re: Sneeuwkettingen of loopvlakkettingen onmogelijk?

    In dit geval is het de vraag of er 0.5mm marge was bij de fabrieksspecificaties m.b.t. sneeuwkettingen of dat Topicstarter dan toch echt over moet op loopvlakkettingen. Verschil in nieuwprijs voor 7mm normale vs loopvlak in deze maat is ~€150-€200.

  11. #10

    Standaard Re: Sneeuwkettingen of loopvlakkettingen onmogelijk?

    Klopt die krengen zijn peperduur maar ik weet niet beter dan dat je daar wel gewoon mee kan rijden (en hoop het ook)...
    Op MP vind je er momenteel veel
    de V891 kettingen zitten in een Volvo tasje maar zijn volgens mij identiek aan de normale RUD Centrax
    en die heb ik van het weekend voor 100 piek op de kop getikt
    dat is dikke prima...

    weet iemand hier meer van?

  12. #11
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.304
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Sneeuwkettingen of loopvlakkettingen onmogelijk?

    Wat nog wel eens het probleem kan zijn met de kettingen is dat de velg+band te dicht bij de ophanging langs gaat, hier zat bij mij slechts 9mm ruimte tussen tijdens gewoon gebruik geen probleem maar een sneeuwketting past niet meer. Bij een goede leverancier kan je altijd even binnen kijken of hij past ikzelf ben uiteindelijk op een konig-k-summit-k33 uitgekomen tot volle tevredenheid. P.S. nog een oude tip die ik ooit kreeg voor ik de eerste keer op wintersport ging. Leg de ketting de eerste paar keer lekker in de woonkamer op de winterband. Zodra je dit met gemak kan doe het dan 2 keer op de auto. Scheelt je veel gevloek en getier op de besneeuwde berg. Oja, leg ook een paar werk handschoenen en een handdoek/natte doekjes bij de kettingen kan je in elk geval met droge knieën en schone handen je weg vervolgen.
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  13. #12

    Standaard Re: Sneeuwkettingen of loopvlakkettingen onmogelijk?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wazzup01 Bekijk Berichten
    Wat nog wel eens het probleem kan zijn met de kettingen is dat de velg+band te dicht bij de ophanging langs gaat, hier zat bij mij slechts 9mm ruimte tussen tijdens gewoon gebruik geen probleem maar een sneeuwketting past niet meer. Bij een goede leverancier kan je altijd even binnen kijken of hij past ikzelf ben uiteindelijk op een konig-k-summit-k33 uitgekomen tot volle tevredenheid. P.S. nog een oude tip die ik ooit kreeg voor ik de eerste keer op wintersport ging. Leg de ketting de eerste paar keer lekker in de woonkamer op de winterband. Zodra je dit met gemak kan doe het dan 2 keer op de auto. Scheelt je veel gevloek en getier op de besneeuwde berg. Oja, leg ook een paar werk handschoenen en een handdoek/natte doekjes bij de kettingen kan je in elk geval met droge knieën en schone handen je weg vervolgen.

    in 20 jaar skiën pas een keer hoeven doen, echt een nachtmerrie in het donker op een berg in de ijzel op je knieën.
    Die RUDs zijn echt de hemel
    die leg je in 10 seconden eromheen


    Andere vraag: ik heb een Quatro. waar leg je die kettingen dan omheen? voor of achter?

  14. #13
    meeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    1.208
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Sneeuwkettingen of loopvlakkettingen onmogelijk?

    @Deerenberg: Volgens instructieboekje alleen voor.

    Nog een opmerking over sneeuwkettingen bij 18" wielen:
    Volgens instructieboekje kan het wel bij 8J (platte schakels) en niet bij 8,5J. (en 245/40 band).
    Maar bij 8,5J moet het wel lukken met Pewags met zeer platte schakels (7 mm). Die heb ik gekocht na adviezen op dit forum. Nog niet hoeven gebruiken, wel montage geprobeerd en dat leek in orde te zijn.

  15. #14

    Cool Re: Sneeuwkettingen of loopvlakkettingen onmogelijk?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door meeuw Bekijk Berichten
    @Deerenberg: Volgens instructieboekje alleen voor.

    Nog een opmerking over sneeuwkettingen bij 18" wielen:
    Volgens instructieboekje kan het wel bij 8J (platte schakels) en niet bij 8,5J. (en 245/40 band).
    Maar bij 8,5J moet het wel lukken met Pewags met zeer platte schakels (7 mm). Die heb ik gekocht na adviezen op dit forum. Nog niet hoeven gebruiken, wel montage geprobeerd en dat leek in orde te zijn.
    Ik heb er 255/35/19 onder liggen ...

  16. #15
    meeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    1.208
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Sneeuwkettingen of loopvlakkettingen onmogelijk?

    Als het bij 245 al op het randje is.........

    Denk trouwens dat de ET-waarde ook een rol speelt. Bij de A5 (bijv. van 2015) varieert dat van circa 25 tot 31. Bij 25 scheelt dat toch weer 6 mm.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2017
    Posts
    44
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Sneeuwkettingen of loopvlakkettingen onmogelijk?

    Iemand ervaring met sneeuwkettingen voor 255 / 40 / 21 inch ? staat al op winterbanden. a6 tfsi e 55
    voor quattro heb je niet snel sneeuwkett nodig, maar toch

  18. #17
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.148
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Sneeuwkettingen of loopvlakkettingen onmogelijk?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frankb9 Bekijk Berichten
    Iemand ervaring met sneeuwkettingen voor 255 / 40 / 21 inch ? staat al op winterbanden. a6 tfsi e 55
    voor quattro heb je niet snel sneeuwkett nodig, maar toch
    Ik heb voor de RS6 loopvlakkettingen op 285/30R21”


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  19. #18
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.148
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Sneeuwkettingen of loopvlakkettingen onmogelijk?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Deerenberg Bekijk Berichten
    in 20 jaar skiën pas een keer hoeven doen, echt een nachtmerrie in het donker op een berg in de ijzel op je knieën.
    Die RUDs zijn echt de hemel
    die leg je in 10 seconden eromheen


    Andere vraag: ik heb een Quatro. waar leg je die kettingen dan omheen? voor of achter?
    De gouden stelregel bij een quattro is berg op leg je ze achterop en bergaf op de voorwielen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  20. #19
    Geertttq's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2018
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.242
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Sneeuwkettingen of loopvlakkettingen onmogelijk?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Deerenberg Bekijk Berichten
    in 20 jaar skiën pas een keer hoeven doen, echt een nachtmerrie in het donker op een berg in de ijzel op je knieën.
    Die RUDs zijn echt de hemel
    die leg je in 10 seconden eromheen


    Andere vraag: ik heb een Quatro. waar leg je die kettingen dan omheen? voor of achter?
    Ik heb een stukje radiatorfolie bij de sneeuwkettingen ingepakt, maar je kunt ook een vloermat gebruiken om je kleding te beschermen. Andere handige hulpmiddelen zijn een head-light en handschoenen met lange manchetten, barbecue-handschoenen bijvoorbeeld.
    Verder oefen ik het omleggen een keertje voor vertrek, zodat ik wanneer het echt nodig is, er niet lang over hoef na te denken.
    Volgens mijn instructieboekje moeten, in geval van twee stuks, de kettingen om de voorwielen gelegd worden.

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •