Heeft er toevallig al iemand de standaard speakers (ik heb de uitvoering Audi Soundsystem) van Sportback vervangen? En zo ja, voor wat voor merk en type? En is er een DSP gebruikt?
Ik loop met plannen om zelf een upgrade te doen (Heb dit in het verleden bij mijn andere auto's ook gedaan, maar ondanks dat mijn auto's steeds groter worden is de ruimte voor audioinbouw, als je het niet zichtbaar wilt hebben, steeds kleiner.

Ik heb de standaard tweeter eens uit het dasboard gedemonteerd om te kijken hoeveel plaats er is voor vervangen van tweeter. Daar is plaats genoeg voor bv 30 mm tweeter. Wel zal er een frame (tweeterhouder) gezaagd moeten worden in de vorm vanhet originele tweeterframe om daar de grotere tweeter in te plaatsen. (Jammer genoeg zit die standaard tweeter niet in de A stijl of, in de spiegeldriehoek die bij een F 5 toch te klein is daarvoor) wat een betere geluidspositie is voor een tweeter). En in het deurpaneel ga ik niet boren en schroeven.
De midwoofer in deur zal een 16.5 cm worden. Ben zelf aan het twijfelen tussen Hertz Mille 165.3 en Audison Voce 6. (Uiteraard ook deur demping plaatsen)
In de achterdeuren dan later van datzelfde merk speakers voor rearfill. En dan ook de standaard subwoofer vervangen (wordt of constructie bij reservebandcompartiment of in de plaats van het linker/rechter opbergvak in kofferbak. Streven is om geen sub(kast) in de kofferbak te hebben.

ik heb ook gezocht voor een plek om eventueel een combi DSP-Versterker te plaatsen. (Waarschijnlijk de " compacte" Audison 8.9 + aparte amp voor de subwoofer). Daar is voldoende plaats voor in rechter- of linker opbergvak van kofferbak, maar dan moet ik met de signaal kabels van de MMIunit naar achteren, en dat zijn er 4x2 om het geluid door de DSP volledig te laten summen : 1 rechtsvoor, 2 linksvoor, 3 center, 4 sub. En als ik dan de fader regeling via de standaard unit wil blijven gebruiken, dan moet ik ook met het signaal van rechtsachter en linksachter speaker naar de DSP. En vanuit versterker in DSP dan weer met luidsprekersignaalkabels terug naar voor naar quadlockstekker MMI unit, behalve subwoofer dan want die is sowieso achter. Worden dan aardig wat draden in de dorpel... (Als dan ook nog de tweeter en de midwoofer voorzijde actief aangestuurd gaat worden door de DSP dan komen daar nog eens 4 draden bij.)
Zou ik dus die DSP (versterker subwoofer komt sowieso achter) ergens vóór onder bij dashboard kwijt kunnen, dan kan ik vanuit MMI unit de kabels direct naar de DSP laten gaan (wel voor de DSP de 2 voedings kabels vanuit achteren van accu trekken, en het LF signaal van subwoofer naar achteren want de DSP heeft daar aparte uitgang voor + nog remote out naar versterker subwoofer achter.
Dat wordt dus heel project. Ik heb hanschoenkastje al een keer helemaal gedemonteerd (gelukkig is er "Audi erWin" voor de manuals..) om te kijken of bij mmi unit in de buurt plaats is. Daar is zeer weinig plaats achter/onder bij handschoenkastje. Ook de mmi unit zelf al eens losgehaald om al eens te kijken of de quadlockverlengstekker werkt die ik besteld had, die verlengstekker zit er nu al tussen waardoor ik in de toekomst niet in de originele bekabeling hoef te knippen (ga ik ook nooit doen) als ik de DSP kan plaatsen.
De mogelijkheid tot DSP plaatsen achter bij handschoenkast, ondanks kleine DSP (de nog kleinere Mosconi 8/12 is ook alternatief) , wordt tzt dus een uitdaging en hopelijk mogelijk. Maar misschien zit er iemand op forum die al zo een soortgelijke upgrade heeft gedaan of andere oplossing heeft.
Subwooferupgrades kom ik overigens wel tegen voor de A5 F5.


Sorry voor de vele tekst maar dan is het ook wat duidelijker over wat mijn gedachten zijn betreffende de mogelijke upgrade.

Gr Roger


Sportback A5 F5