Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Auto verbruikt meer naarmate de banden verder slijten

  1. #1
    Chester's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    52
    Posts
    128
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Auto verbruikt meer naarmate de banden verder slijten

    Hoi allen,

    De standaard (mooie) velgen en banden onder mijn Audi zijn de
    Dunlop SP Sport Maxx RT 2 255/35 R19.
    Deze liggen er nu zo'n kleine 4 jaar onder. Vandaag zijn ze weer gewisseld voor mij winterbanden, weliswaar op (minder mooie) audi velgen, maar natuurlijk met een hele andere maat. Smallere band en hogere wang (maten heb ik zo 1-2-3 even niet bij mij).

    Wat mij door de jaren opvalt is dat (helaas) de winterbanden veel malen lekkerder rijden dan de zomerbanden. Met name merk je dit met gas-los, hij lijkt dan eeuwig door te surfen...Ondanks iets meer afrolgeluid is dit een zeer soepel ervaring, maar het meeste valt het verbruik op. De winterband is echt 'veel' zuiniger dan de zomerband. Tijdens mijn woon-werkverkeer (50-80 km/u, geen snelweg) moet je denk en aan 6l/100km voor de winterband en 8 tot 8,5l/100km op de zomerband.

    Deze laatste is de laatste jaren aanzienlijk toegenomen in verbruik. Dus; naarmate de zomerbanden slijten (nu nog 3,5-4mm profiel) zijn is de auto steeds minder zuinig gaan rijden. Km stand 93.000.

    Bij Profile waren ze hoogst verbaasd van mijn vaststelling, aangezien zij er rotsvast van zijn overtuigd dat versleten banden normaal alleen maar steeds zuiniger gaan rijden omdat de rolweerstand afneemt.
    Nu ben ik helemaal verbaasd.

    Los van het feit dan 260pk helaas veel te veel is voor slechts voorwielaandrijving rijdt de auto verder zijn hele leven al probleemloos.

    Wat kan de oorzaak zijn van dit toenemende verbruik?
    Tot 2012: A3 Sportback Attraction Pro Line Business 1.8 TFSI Condor grijs. (2011) Hartog Tuning: 218 PK
    Vanaf 12/19: A5 Sportback 2.0 TFSI (190PK) S-line (2017) Hartog Tuning: 260 PK

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.136
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Auto verbruikt meer naarmate de banden verder slijten

    Verkeerde bandenspanning?
    Je rechter voet? (Door de tijd durf je meer en wordt de snelheid gewoon)

    En dat de winterbanden maat beter rijden is wel logisch, dat heeft zo'n beetje iedereen, echter vaak wat meer geluid.

    Maar je kent het gezegde, wie mooi wil zijn moet pijn lijden. 😉
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #3
    Chester's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    52
    Posts
    128
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: Auto verbruikt meer naarmate de banden verder slijten

    Thanks! Dat met rechtervoet vermoedde ik al, maar heb natuurlijk meerdere keren juist heel geconcentreerd zuinig proberen te rijden, dat scheelt wel, maar nog steeds aanzienlijk verschil.
    M.b.t bandenspanning, ik pomp altijd een tiende hoger dan opgegeven bijv 3.4 wordt 3.5. Kan me niet voorstellen dat dit zoveel verschil gaat gegeven, maar hoor het graag.

    Kortom; de enige oplossing lijkt nieuwe banden?
    Tot 2012: A3 Sportback Attraction Pro Line Business 1.8 TFSI Condor grijs. (2011) Hartog Tuning: 218 PK
    Vanaf 12/19: A5 Sportback 2.0 TFSI (190PK) S-line (2017) Hartog Tuning: 260 PK

  4. #4
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.136
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Auto verbruikt meer naarmate de banden verder slijten

    3,4? 2,4 denk ik? Maar mag gerust 2,8 en nog eens kijken.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •