Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Bij gebruik kickdown schakelt S-tronic terug in het rode toerengebied

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2024
    Leeftijd
    48
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Bij gebruik kickdown schakelt S-tronic terug in het rode toerengebied

    Goedenavond allemaal,

    Sinds augustus ben ik de gelukkige eigenaar van een Audi A5 SB 40 TFSI 190 PK met 7 traps S-tronic.
    Dit is de eerste "automaat" die ik heb en ben er dol blij mee.
    Ik maak me alleen zorgen over de kick down functie.
    Als ik op de snelweg het gaspedaal naar de bodem trap dan schakelt de S tronic twee versnellingen terug en de auto accelereert als een malle.
    Hierbij blijft hij een seconde of anderhalf/ twee in het rode toeren gebied hangen op 6500 tpm voordat hij naar de volgende versnelling schakelt.

    Als ik vanuit stilstand het gaspedaal naar de bodem trap dan schakelt hij wel keurig netjes voor het rode vlak naar de volgende versnelling.

    Is dit normaal gedrag van de S tronic of adviseren jullie een bezoek aan de dealer?

  2. #2
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.528
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Bij gebruik kickdown schakelt S-tronic terug in het rode toerengebied

    Klinkt normaal. Optrekken vanuit stilstand is heel wat anders (je begint in z'n 1) versus op de snelweg rijden, in 7, en em dan op z'n staart trappen. Hij moet wel 2 gangen terugschakelen want in een 7-bak liggen de gear-ratio's vrij dicht bij elkaar (je zult gemerkt hebben die ie niet veel rpm zakt als ie opschakelt boven de 3e versnelling).
    Dus voor het whooopieeee effect van kickdown moet ie wel een aardig toerental naar benee om de kracht te hebben ook echt iets te doen. Als ik van 7 naar 6 zou gaan gebeurt er in verhouding niet veel. Zeker niet het "vroooooooom" effect wat 2 gangen terug heeft op dat moment.

    De S-Tronic is trouwens gewoon een DSG bak van VAG. Zit ook in de Skoda van m'n vrouw maar is daar minder "dramatisch" geprogrammeerd.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2024
    Leeftijd
    48
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: Bij gebruik kickdown schakelt S-tronic terug in het rode toerengebied

    Bedankt voor je antwoord en duidelijke uitleg, fijn dat ik me geen zorgen hoef te maken.

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •