Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 88

Onderwerp: Verlichting buitentemperatuurmeter repareren

  1. #1

    Standaard Verlichting buitentemperatuurmeter repareren

    Een bekend probleem bij de C4 is het uitvallen van de verlichting in het dashboard. Ik had al wel ervaring met het vervangen van de bajonetlampjes achter de meters, maar nog niet met de verlichting van de buitentemperatuurmeter.

    Omdat een nieuwe btm maar liefst 100 ballen kost, loont het de moeite om deze zelf te repareren. Na een tip van ToeToeT en een howto heb ik het betreffende lampje bij conrad besteld. Omdat lampjes kapot kunnen en ik een hoop verzendkosten moest betalen (1296% tov het lampje) heb ik gelijk 5 gekocht en nog wat andere zooi erbij om de verzendkosten te drukken. Dus als er nog een liefhebber is: ik heb ze klaarliggen!

    Het losmaken van de klokkenwinkel is bekend terrein. Ware het niet dat de middelste schroef stijf en de stijf vast zat. Omdat deze ongeveer achter het stuur zit was er lastig bij te komen. Gelukkig kan het stuur naar voren en omlaag, dat scheelde al wat.

    Het dashboardmateriaal is keurig afgewerkt, maar helaas zitten er wel een paar scherpe randjes aan het plexiglas. Om krassen te voorkomen heb ik een theedoek over de stuurkolom heen gelegd. Helaas heeft het niet voor 100% krassen kunnen voorkomen, maar f*ck it, die zie je toch niet weer.

    Het gele stekkertje van de btm zit vastgeschroefd, vraag me niet waarom. De rest van de kabels hangt toch ook redelijk los achter de klokken? Maar goed, na wat nek- en rugwervels verdraaid te hebben kreeg ik de schroefjes los en ben ik ze niet verloren in het dashboard.

    Daarna mocht de btm losgeschroefd worden. Door de kabelboom kun je de klokkenwinkel niet makkelijk omdraaien, daarnaast wil je voorkomen dat de scherpe kanten in je dash krassen. Het rechter schroefje kreeg ik er nog wel snel uit, de schroevendraaier kon nét om de stuurkolom heen. Maar de linker werd wat lastiger. Uiteindelijk heb ik de 'appendix' verwijderd en kon de soldeerbout opgewarmd worden.

    Er zit een prachtig tape-je om de btm heengeplakt, daarnaast zit het printplaatje en een kapje met 2 schroefjes vast. Alles gedemonteerd en me verbaasd hoe dit eigenlijk werkt. Feitelijk zit er op het printplaatje alleen het lampje, dat via een reflector-achtig kapje achter het lcd schermpje geplaatst wordt. Maar hoe het lcd schermpje aangestuurd wordt? Ik heb geen contactpuntjes gezien ofzo. Pure magie!

    Solderen was leuk, het lampje kwam er al gauw uit. De draadjes van de nieuwe op maat geknipt en de boel weer opgewarmd. Snel draadjes in het warme tin drukken, was nog even zoeken naar de gaatjes. Btm weer in mekaar gezet, tape erom heen en inbouwen maar. Natuurlijk eerst even getest of het lampje ook daadwerkelijk brandde, test geslaagd!

    Fantastisch om na 5 jaar (die van m'n A6 werkte ook al niet) weer een verlichte btm te hebben, en dat voor zo weinig geld
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  2. #2
    ErikV6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Leeftijd
    60
    Posts
    109
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard

    bedankt, van zo'n verhaal kan ik nu eens echt smullen. Vooral omdat ik het zelf nooit zou durven.

  3. #3

    Standaard

    Je moet maar durven ;-)!

  4. #4

    Standaard

    Valt wel mee hoor, gewoon doen! Je zult verbaasd zijn over wat je zelf kunt, ik spreek uit ervaring
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  5. #5
    Fredz0r's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    1.807
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S6

    Standaard

    Wauw, goed gedaan!!
    Wel erg toevallig...ik wilde namelijk net een topic openen met de vraag wie er dashboardlampjes kan vervangen. Mijn lampje achter de olie-tempmeter is namelijk brak en ook het lampje achter de 250 km/u ....
    Maar zijn deze lampjes nou vergelijkbaar met wat jij hebt vervangen Max, of niet?? En zo ja; kan ik jou inhuren????? (je hebt lampjes over begrijp ik....)
    Laatst gewijzigd door Fredz0r; 25-10-09 om 00:04.
    ** Audi S6 Limo '94 - 6-speed manual - 2.2 Turbo Quattro @ ~285 PK / 420 Nm :D
    ** VW Bora Variant SE Highline '00- 6-speed manual - 1.9TDI @ ~145 PK / 355 Nm
    ** VW Golf MKI Cabrio '84 - 1.9 TDI 1z @ 125,2PK/350Nm @ BBS RM


  6. #6

    Standaard

    De lampjes achter je meters zijn veel simpeler te vervangen, dit zijn lampjes met bajonet aansluitingen, zo te koop bij het plaatselijke tankstation

    En als je hullep nodig heb: kom maar langs
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  7. #7
    ToeToeT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.271
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fredz0r Bekijk Berichten
    Wauw, goed gedaan!!
    Wel erg toevallig...ik wilde namelijk net een topic openen met de vraag wie er dashboardlampjes kan vervangen. Mijn lampje achter de olie-tempmeter is namelijk brak en ook het lampje achter de 250 km/u ....
    Maar zijn deze lampjes nou vergelijkbaar met wat jij hebt vervangen Max, of niet?? En zo ja; kan ik jou inhuren????? (je hebt lampjes over begrijp ik....)
    Lampje achter de olietemp meter is een bajonet lampje (niet solderen). Als je IQ boven de 25 uitkomt gaat je dat lukken !
    Idem voor het lampje achter de 250 km/h, echter is waarschijnlijk het wit plastic waar het lampje naast ligt helemaal zwart geworden. Dus een pot koperpoets scoren en er een dagje voor uittrekken.

    Laatste vraag:
    Nee en ? en (nee, zijn andere lampjes).

    Beste wat je kunt doen is de hele bak uitbouwen, bakkie koffie zetten, wat theedoeken oid op tafel leggen en de hele unit demonteren. Dan alles reinigen en gelijk ALLES vervangen. Ga je niet van failliet en geeft het beste resultaat. Bovendien kan het dan weer 15 + jaar mee.

    Vraagje, welk wattage lampjes heb je nu eigenlijk gekocht. Mijne is na vervanging toch wel iets feller dan de andere digitale metertjes vandaar.

    m.b.t. de buitentemp. meter, ik heb er hier nog een liggen, dus als er echt een dood is is dat te regelen. 100 euri gaat echt nergens over !
    Laatst gewijzigd door ToeToeT; 25-10-09 om 00:18.
    IXLR8 !

    (p.s. I Know that you are just jealous that the little voices are talking to ME)

  8. Ad
  9. #8
    WJNekkers's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    51
    Posts
    632
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard

    Fredzor,

    Deze zijn nog eenvoudiger, kunststof rand voor de tellers dmv 2 schroeven aan de onderkant verwijderen. Daarna 3 schroeven van de tellers verwijderen en voorzichtig de tellers verwijderen (ivm krassen, of het kunststof om de stuurnaaf verwijderen, 2 schroeven a.d. onderkant) stekkers voorzichtig verwijderen (2 of 3, weet het niet zeker zitten met een clip vast) daarna lampjes wisselen en het geheel terug in bouwen.

    Evt heb ik nog wel een paar lampjes voor je.

  10. #9
    Fredz0r's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    1.807
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ToeToeT Bekijk Berichten
    Lampje achter de olietemp meter is een bajonet lampje (niet solderen). Als je IQ boven de 25 uitkomt gaat je dat lukken !
    Helaas...dan wordt dat dus nix.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WJNekkers Bekijk Berichten
    Fredzor,

    Deze zijn nog eenvoudiger, kunststof rand voor de tellers dmv 2 schroeven aan de onderkant verwijderen. Daarna 3 schroeven van de tellers verwijderen en voorzichtig de tellers verwijderen (ivm krassen, of het kunststof om de stuurnaaf verwijderen, 2 schroeven a.d. onderkant) stekkers voorzichtig verwijderen (2 of 3, weet het niet zeker zitten met een clip vast) daarna lampjes wisselen en het geheel terug in bouwen.

    Evt heb ik nog wel een paar lampjes voor je.
    Het punt is, ik durf dat toch niet aan. Heb dat echt nog nooit gedaan en zou graag toch meekijken met een ervaringsdeskundige. Ineens alle lampjes vervangen is goed plan lijkt me. Welke/hoeveel lampjes heb jij liggen dan, want zou geweldig zijn om er (wat) van je te krijgen!
    ** Audi S6 Limo '94 - 6-speed manual - 2.2 Turbo Quattro @ ~285 PK / 420 Nm :D
    ** VW Bora Variant SE Highline '00- 6-speed manual - 1.9TDI @ ~145 PK / 355 Nm
    ** VW Golf MKI Cabrio '84 - 1.9 TDI 1z @ 125,2PK/350Nm @ BBS RM

  11. #10
    WJNekkers's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    51
    Posts
    632
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard

    help ik je toch even, tis dichtbij

  12. #11
    Fredz0r's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    1.807
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S6

    Standaard

    Jij hebt het dus ook al eerder gedaan?? Dat zou ik echt geniaal vinden......!!
    Wanneer???
    (ennuh, is het dan niet handig als ik gewoon een complete set lampjes ineens nieuw koop oid?)
    ** Audi S6 Limo '94 - 6-speed manual - 2.2 Turbo Quattro @ ~285 PK / 420 Nm :D
    ** VW Bora Variant SE Highline '00- 6-speed manual - 1.9TDI @ ~145 PK / 355 Nm
    ** VW Golf MKI Cabrio '84 - 1.9 TDI 1z @ 125,2PK/350Nm @ BBS RM

  13. #12
    ToeToeT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.271
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard

    Hou nou toch op, zo'n lampie kost echt een drol bij de dealer. Trek het spul uit elkaar, markeer welk wattage waar hoort (anders heb ik dat nog wel ergens) en koop alles nieuw. Ik heb er hier ergens ook nog wel een berg lampjes afkomstig van andere kombiinstrumenten. Het is echt kinderlijk eenvoudig, als ik het minder vaak gedaan heb dan 10 X lieg ik. 1 punt van aandacht is wel: Er zijn 2 lengtes schroeven gebruikt, en met een reden. Dus trek je het uit elkaar, ben zorgvuldig met wat waar heeft gezeten en plaats ook alles weer terug op de juiste plek. Kind kan de was doen !
    IXLR8 !

    (p.s. I Know that you are just jealous that the little voices are talking to ME)

  14. #13
    ToeToeT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.271
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard

    Hou nou toch op, zo'n lampie kost echt een drol bij de dealer. Trek het spul uit elkaar, markeer welk wattage waar hoort (anders heb ik dat nog wel ergens) en koop alles nieuw. Ik heb er hier ergens ook nog wel een berg lampjes afkomstig van andere kombiinstrumenten. Het is echt kinderlijk eenvoudig, als ik het minder vaak gedaan heb dan 10 X lieg ik. 1 punt van aandacht is wel: Er zijn 2 lengtes schroeven gebruikt, en met een reden. Dus trek je het uit elkaar, ben zorgvuldig met wat waar heeft gezeten en plaats ook alles weer terug op de juiste plek. Kind kan de was doen !
    IXLR8 !

    (p.s. I Know that you are just jealous that the little voices are talking to ME)

  15. #14

    Standaard

    Gewoon openschroeven die handel, Frederic! Wij steunen je mentaal via de digitale snelweg
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  16. #15
    Fredz0r's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    1.807
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S6

    Standaard

    Hehe, daar ben ik heel blij mee. Ik zal eerst wel even een set lampjes kopen. Waar koop zo'n hele set Max?

    Edit; Dealer zie ik inbericht van Toetoet. Kan dat niet online? (dealer zit uit mijn buurt).
    Laatst gewijzigd door Fredz0r; 25-10-09 om 09:56.
    ** Audi S6 Limo '94 - 6-speed manual - 2.2 Turbo Quattro @ ~285 PK / 420 Nm :D
    ** VW Bora Variant SE Highline '00- 6-speed manual - 1.9TDI @ ~145 PK / 355 Nm
    ** VW Golf MKI Cabrio '84 - 1.9 TDI 1z @ 125,2PK/350Nm @ BBS RM

  17. #16

    Standaard

    Of het als hele set bestaat weet ik zo niet (miss. bij de dealer?), maar als je de hele klokkenwinkel demonteert dan kun je op je gemak zien wat er allemaal aan lampjes in steekt.
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  18. #17

    Standaard

    Doet de verlichting van je btm het nog wel Frederic? Stuur 'm anders maar ff aan me op, de soldeerbout is nog warm!
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  19. #18
    WJNekkers's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    51
    Posts
    632
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard

    de lampfittingen hebben een kleur. nl blauw, oranje en wit, deze komen weer overeen met een bep wattage. ik denk dat je voor minder dan 20,00 klaar bent.

  20. #19

    Standaard

    Ik heb ook al wat van die lampjes moeten vervangen toen ik 'm net kocht. Simpel.

    Je moet alleen een beetje opletten met de verschillende wattages achter de klokkenwinkel, ook de clima heeft verschillende.

    Gelukkig werkt bij mij alles, behalve de spiegelverstelling, die kun je ook opnieuw solderen...

    http://forums.audiworld.com/showthread.php?p=18718850

    Even iets naar onder scrollen.

  21. #20
    Fredz0r's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    1.807
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door damaX Bekijk Berichten
    Doet de verlichting van je btm het nog wel Frederic? Stuur 'm anders maar ff aan me op, de soldeerbout is nog warm!
    De BTM doet het nog wel. Het gaat enkel om het lampje achter de olietemp. eigenlijk. (en dus achter 250 kmu).

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WJNekkers Bekijk Berichten
    de lampfittingen hebben een kleur. nl blauw, oranje en wit, deze komen weer overeen met een bep wattage. ik denk dat je voor minder dan 20,00 klaar bent.
    zeker weten, dit zal niet duur zijn. Jammer dat er niet ineens een set te krijgen is.
    ** Audi S6 Limo '94 - 6-speed manual - 2.2 Turbo Quattro @ ~285 PK / 420 Nm :D
    ** VW Bora Variant SE Highline '00- 6-speed manual - 1.9TDI @ ~145 PK / 355 Nm
    ** VW Golf MKI Cabrio '84 - 1.9 TDI 1z @ 125,2PK/350Nm @ BBS RM

Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •