Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: Gasdrukveren kofferbak vervangen

  1. #1

    Standaard Gasdrukveren kofferbak vervangen

    Ik heb geen topic kunnen vinden hierover, maar heeft iemand ervaring met het vervangen van de gasdrukveren van de kofferbak?

    Ik heb nieuwe liggen maar deze lijken gefixeerd, ze veren niet in. Ik kan op de bovenkant van de demper een kapje losdraaien, maar ik weet niet of de boel dan uit mekaar knalt.

    Iemand een idee?
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  2. #2
    gratje83's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2008
    Posts
    1.504
    Kudos
    38
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Gasdrukveren kofferbak vervangen

    Als het goed is zit er op de bovenkant v/d gasveer een soort blikje/klemmetje.
    Deze met een kleine schroevendraaier iets terug wippen.
    Dan moet je als het goed is hem van het kogeltje af kunnen halen.
    De nieuwe gasveer kun je dr zo opklikken (op het kogeltje) zonder het blikje los te halen.
    Audi a4 3.0 v6 avant quattro
    Ross-tech hex+can VCDS
    vcdscodering@gmail.com

  3. #3

    Standaard Re: Gasdrukveren kofferbak vervangen

    Dat gaat me denk ik ook wel lukken, maar de nieuwe dempers lijken dus vastgezet te zijn, dwz dat ze nu nog niet in kunnen veren. In het So wird's gemacht boek staat ook iets over 'entgasen' van de oude dempers, voordat je ze weggooit. Staan ook wat waarschuwingen bij, dus ik wil voorzichtig te werk gaan.
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  4. #4

    Standaard Re: Gasdrukveren kofferbak vervangen

    Weet je zeker dat je niet in kunt drukken, je moet echt heel veel kracht zetten om ze in te drukken bij dit type gasveer.

  5. #5

    Standaard Re: Gasdrukveren kofferbak vervangen

    Pas sowieso op met die dingen. Zijn echt bommen. dat je ze niet in kan drukken ligt volgens mij eerder aan jou dan aan de gasveer. er staat altijd op hoeveel Newton die dingen duwen. Deel het door tien, en je weet het gewicht in kg. Dat druk je niet zomaar. Ter voorbeeld; de gasveer van een audi A6 avant heeft per stuk een druk van 685N dus bijna 70 kg.

    Ik zou ze gewoon monteren, een voor een.. je zal zien dat ze gewoon goed werken.


  6. #6
    gratje83's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2008
    Posts
    1.504
    Kudos
    38
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Gasdrukveren kofferbak vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BastiaanS2 Bekijk Berichten
    Pas sowieso op met die dingen. Zijn echt bommen. dat je ze niet in kan drukken ligt volgens mij eerder aan jou dan aan de gasveer. er staat altijd op hoeveel Newton die dingen duwen. Deel het door tien, en je weet het gewicht in kg. Dat druk je niet zomaar. Ter voorbeeld; de gasveer van een audi A6 avant heeft per stuk een druk van 685N dus bijna 70 kg.

    Ik zou ze gewoon monteren, een voor een.. je zal zien dat ze gewoon goed werken.
    klopt. gewoon monteren..
    Audi a4 3.0 v6 avant quattro
    Ross-tech hex+can VCDS
    vcdscodering@gmail.com

  7. #7

    Standaard Re: Gasdrukveren kofferbak vervangen

    met je volle gewicht erop kun je ze wel indrukken waarschijnlijk, zijn echt megasterke dempers. Je achterklep zal ook een stuk sneller omhoog swiepen als de nieuwe dempers erin zitten.
    my first quattro was a wilkinson

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Gasdrukveren kofferbak vervangen

    Ok heren, dank! Waarschijnlijk zal het hefboomeffect van de klep ze wel 'klein' krijgen

    Ik zal zo ff kijken of ik ze er tussen kan krijgen, het leek nl. of ze qua lengte nu nog in mekaar geschoven moeten worden. Maar ik zal ze zo ff vergelijken.
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  10. #9

    Standaard Re: Gasdrukveren kofferbak vervangen

    Het is gelukt, de dempers waren even lang als de oude. De ene ging er zo op en af, de ander had wat moeite om erop gezet te worden. Met een schroevendraaier in 'n ouwe handschoen had ik 'm er zo opgewipt.

    De klep sluit nu veel gedempter dan eerst, ook het doorslaan bij openen behoort nu tot het verleden! Het zijn vrij prijzige dingen die dempers, maar dan heb je ook wat

    De oude dempers drukte ik zo in op de werkbank, dat hoef ik met de nieuwe niet te proberen. Dik in orde dus!
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  11. #10

    Standaard Re: Gasdrukveren kofferbak vervangen

    Mooi man! Je went bij een wat oudere auto al snel aan de klep die hard dichtvalt en moeizaam omhoog gaat. Maar het enige devies is inderdaad om de gasveren te vervangen. Works like a charm. En heel simpel te vervangen. Meestal. Ik moet het eigenlijk bij mijn A6 ook nog eens doen, hij gaat meestal niet eens uit zichzelf helemaal open.. ik krijg em nog net niet terug op mn kop..

    Trouwens, over die prijs; ze zijn vrij goed verkrijgbaar heb ik het idee. eBay staat er ook vol mee.. En de automaterialenzaak kan je er ook wel aan helpen..

  12. #11
    Fredz0r's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    1.807
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S6

    Standaard Re: Gasdrukveren kofferbak vervangen

    Goed gedaan, ik heb dat ook meteen gedaan toen ik de S6 kocht want de mijne waren ook gaar. Op naar volgende mini-poject :P
    ** Audi S6 Limo '94 - 6-speed manual - 2.2 Turbo Quattro @ ~285 PK / 420 Nm :D
    ** VW Bora Variant SE Highline '00- 6-speed manual - 1.9TDI @ ~145 PK / 355 Nm
    ** VW Golf MKI Cabrio '84 - 1.9 TDI 1z @ 125,2PK/350Nm @ BBS RM

  13. #12

    Standaard Re: Gasdrukveren kofferbak vervangen

    Je kunt ze vaak ook (goedkoper) universeel kopen, niet specifiek bij de dealer.

  14. #13

    Standaard Re: Gasdrukveren kofferbak vervangen

    Het was in ieder geval een nuttig klusje. Ik heb het kofferbakslot ook nog ff gesmeerd, hij gaat nu als een tierelier
    Ik moest toch bij de dealer (zit 500m verderop) zijn voor een stuurkogel, nu heb ik de dempers lekker snel binnen en zonder verzendkosten. Ik vind 't goed zo
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  15. #14

    Standaard Re: Gasdrukveren kofferbak vervangen

    Ja, dat is ook wat waard. En met die potentiele bommen zou ik ook liever geen chinese meuk van ebay halen..

    Ik wil ze binnenkort ook wel even vervangen..

  16. #15

    Standaard Re: Gasdrukveren kofferbak vervangen

    Geen ebay maar zoiets als springmasters bijv.

  17. #16

    Standaard Re: Gasdrukveren kofferbak vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door W Bekijk Berichten
    Geen ebay maar zoiets als springmasters bijv.
    Precies, ik keur ook niet meteen alles af, Triscan is ook prima kwaliteit maar er is zat te krijgen. Maar soms is er op ebay wel een heel groot prijsverschil, dan doe ik het liever niet..

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •