Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Olieverbruik ACK-motor

  1. #1
    sjoerd amels's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    54
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Olieverbruik ACK-motor

    hallo, mijn ACK motor (250.000 Km) verbruikt in eens veel olie, op een ander forum gelezen (VW) dat bij een ACK motor de carter ventilatie (onder het spruitstuk) een afdekkap zit waar een tussenplaat gemonteerd moet worden.
    Dit het afgelopen weekend gedaan, spruitstuk gedemonteerd en een nieuwe tussenplaat gemonteerd, voor de rest alles schoongemaakt, gasklep, aanzuigbuis etc etc zat toch wel veel olie.
    Ondertussen ook alle bougies er uit geschroeft, en bougie 1,2en 3 grijs van kleur, 4,5 en 6 meer zwart dan grijs, wat in mijn ogen aangeeft dat hier de olie verbrand wordt, en mijn gesleutel uiteindelijk weinig resultaat zal hebben.
    mijn A6 rookt nog steeds bij de start en als je even van het gas gaat.
    Dus ik denk nu dat het toch de klepseals zijn, moet ik dan ook de klepgeleiders vervangen? en kan het zijn dat deze seals door een iets te hete kop ineens lek kunnen raken?
    ik heb bij een distributie wissel het systeem niet goed ontlucht, waardoor hij bij het proefdraaien (stilstand) in mijn ogen iets te heet werd, vervolgens de lucht via een kraantje bij de kachel laten ontsnappen en alles ging verder prima.
    Moet ik mij nu zorgen maken, ik zit te denken aan een andere motor met iets minder km.

    wie o wie.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    55
    Posts
    29
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard re: olieverbruik ACK-motor

    Hoi Sjoerd , het is een wat late reactie maar ben erg benieuwd hoe het is afgelopen ?
    Heb nl. hetzelfde probleem , ook ack motor , ook 1 cilinderbank die olie verbrand .
    Bij mij kwam dit olieverbranden ook heel plotseling op , en ik ben vrij zeker dat het met een verstopte katalysator te maken heeft .
    In het inlaatspruitstuk van mijn ack motor kwam ik allemaal korrels tegen , het leek wel zand , maar ik denk dat het keramisch materiaal uit de kat is .
    (Dat kwam 10 jaar geleden bij nissan met hun 2.5 en 3.5 v6 motoren , ook voor > gevolg cilinders en zuigerveren total loss .)
    Dat is bij mij ook gebeurd , OF door de smorende kat is de temp in 1 v d uitlaatspruitstukken zo hoog
    geworden dat de klepseals veel te heet zijn geworden , en omdat er 5 klepseals per cil zijn kan het olieverbruik plotseling zeer hoog worden ,
    Die tussenplaat monteren was een goed idee , een andere modificatie die audi heeft doorgevoerd is een thermostaat van 92 graden monteren ipv de 87 graden in de
    eerste v6 30v
    Maar goed , binnenkort ga ik de klepseals vervangen , en dan weet ik meer .
    Maar ik hoor graag hoe het bij jouw audi is afgelopen !

  3. #3
    sjoerd amels's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    54
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: olieverbruik ACK-motor

    Hallo bschuit,
    de audi verbruikt nog steeds veel olie, het is nu ongeveer 1 ltr op de 300 km.
    ik denk inderdaad dat de klepsteel afdichtingen vervangen moeten worden, dus het aanpassen van de carterventilatie kap heeft niks uitgehaald.
    wel vindt ik het nog steeds vreemd dat hij spontaan olie begon te verbruiken, maar ja nieuw is hij niet meer.
    het vervangen van de seals is niet een klusje wat je even op een zaterdag kunt klaren.
    het blijft niet alleen bij 30 klepsteel afdichtingen maar de rest moet ook, zoals koppakkingen en alle afdichtingen die bij deze koppen van toepassing zijn.
    een duur klusje.
    heb jij ze al vervangen?

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    55
    Posts
    29
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: olieverbruik ACK-motor

    2013-08-16 15.26.52.jpg2013-11-30 14.35.20.jpg2013-11-30 21.27.31.jpg2013-11-30 21.35.46.jpg$_1.jpg2013-11-30 21.38.30.jpgHoi Sjoerd
    Ik vind het ook vreemd dat het hoge olieverbruik in 1 keer kwam , ook bij mij op 1 cilinderbank (3 zwarte bogies)
    Heb een tijdje terug de klepseals vervangen , (de oude seals zagen er echt slecht uit , en waren hard) en ook dat afdekplaatje gemonteerd .
    Dat heeft beslist een paar duizend km geholpen , maar de rook en stank is weer terug .
    Ik heb de reparatie gedaan zonder de koppen te demonteren , dit is heeeeel veel werk ,(en voor een ervaren monteur nog een uitdaging) in dezelfde tijd sleutel ik de hele motor en bak er uit !!
    Je moet tevens speciaal gereedschap hebben / maken .
    Maar goed het roken is er weer , heb ook al gedacht aan het verglazen van de cilinderwanden omdat ik op gas rijd + veel korte stukjes .
    Waardoor de boel niet warm genoeg wordt ?
    Maar goed ik heb een fabrieksnieuw onderblok gekocht , en binnenkort gaan de koppen eraf , en dan weet ik eindelijk wat er aan de hand is .
    wordt jouw motor wel goed warm ? heb je problemen gehad met de lambda sondes ? heb je voor het hoge olieverbruik een motorflush uitgevoerd?
    ben je ineens op vol symt. olie overgestapt ? ,
    Groeten uut een regenachtig Lillehammer .
    Laatst gewijzigd door bschuit; 06-05-14 om 22:26.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •