-
Luchtpomp 3.0 V6 op hol geslagen, wil niet meer stoppen
Betreft een Audi a6 avant 3.0 benzine quattro automaat uit 2003
Gister de Audi aangetroffen in de garage met een platte accu, bij het aansluiten van de startkabels hoorde ik gelijk dat er een pomp ging draaien.
Een hoop gejoel, nog niet eerder gehoord zoiets. Veel meer lawaai als het aanslaan van een koelfan.
Ik kom uit bij een luchtpomp? Die gemonteerd zit achter het mistlicht RV, net achter de aansluiting voor je sleepoog.
Deze pomp draait dus nu continu, ook zonder sleutels in het contact. Na een paar keer starten stoppen en rijden blijft deze een eigen leven lijden.
Na wat sleutelwerk kon ik de pomp bereiken en heb hem elektrisch losgemaakt (stekker).
Heb verder geen idee wat deze pomp doet, heb alleen gezien dat die schone/gefilterde lucht aanzuigt vanaf het luchtfilterhuis. kan niet gelijk ontdekken waar het heen gaat.
Iemand enig idee hoe ik dit probleem kan verhelpen? En of ik hier zo mee kan rijden?
IMAG2677.jpg
IMAG2678.jpg
IMAG2679.jpg
IMAG2682.jpg
-
Dat is de secundaire luchtpomp. Deze pompt, bij een koude motor, extra lucht (zuurstof) in het uitlaattraject. Deze pomp zit er op om je katalysatoren een handje te helpen met opwarmen zodat ze snel optimaal werken.
Ik vermoed dat er ergens een sensor in het inlaattraject niet goed werkt. Of het relais wat de kombi-valve aanstuurt.
Je kan er zo wel mee rijden, maar je katalysatoren vinden dit niet fijn. Heb je geen foutcodes nu je de pomp afgekoppeld hebt? Ik zou zelfs een motorlampje verwachten als de pomp niet naar behoren functioneert. Sluit de pomp even terug aan, lees de auto uit en reset de foutcodes. Stukje rijden tot de motor (olie dus ook, niet alleen de koelvloeistof) door en door warm is. Vervolgens opnieuw uitlezen.
Post de foutcodes hier.
Een andere verdachte kan de koelvloeistof temperatuur sensor zijn.
Laatst gewijzigd door tom; 02-02-16 om 17:47.
-
Re: Luchtpomp 3.0 V6 op hol geslagen, wil niet meer stoppen
Momenteel met de pomp afgekoppeld geeft de auto geen foutcodes in het motor management. Heb warm gereden maar geen bijzonderheden of storingen.
Heb het afgelopen jaar deze storingen wel meerdere malen gehad:
P0421 Opwarmen Katalysator Rendement Below Treshold Bank 1
P0431 Opwarmen Katalysator Rendement Below Treshold Bank 2
Lijkt mij dat dit 1 op 1 in verband staat met de secundaire luchtpomp?
Kan deze pomp in verschillende standen pompen of is het een aan/uit schakeling? Ik heb deze pomp nog niet eerder horen draaien en zoals ik hem nu hoor lijkt het wel een stofzuiger!
Zouden er nog nog dingen zijn die ik zelf kan nakijken of meten? Er moet toch iets zijn wat het aanstuurt? Gister ging de pomp plots draaien toen de auto al 5 min afstond en de sleutel in mijn zak zat.
-
Re: Luchtpomp 3.0 V6 op hol geslagen, wil niet meer stoppen
De pomp schakelt aan of uit, geen verschillende standen. Er is een klep, de kombi-valve en een relais wat vacuüm van de motor doorlaat naar deze kombi-valve om die te openen. Het relais wordt geschakeld door informatie van de koelvloeistof temperatuur sensor en de inlaat temperatuur sensor.
Ik geloof dat de pomp geschakeld wordt samen met het relais, dus op het moment dat het relais open gaat om vacuüm door te laten, gaat ook de pomp draaien.
Als het ook met contact uit en sleutel uit het contact gebeurt moet er ergens iets niet goed zijn met een van de elektrische componenten van het secundaire luchtpompsysteem. Je kunt beginnen met het relais, J299 als ik het goed heb, die zou stuk kunnen zijn. Of de pomp zelf, die staan erom bekend dat de popnagels los gaan waardoor de behuizing 'splijt'. Misschien dat daar iets mis gaat. Maar mijn eerste verdachte is het relais.
-
Re: Luchtpomp 3.0 V6 op hol geslagen, wil niet meer stoppen
Bedankt voor de info, er is me een hoop duidelijk geworden. Vandaag het relais opgezocht en even verwijderd. Na het terugplaatsen vertoonde de secundaire luchtpomp weer normaal gedrag. Dus bij koude start laat die hem draaien voor een bepaalde tijd.
Toch lijkt dit relais de boosdoener in het hele probleem. Bij de dealer een nieuwe besteld voor E 18.70.
Morgen ophalen en hopen dat het probleem hiermee verholpen is.
Hier vond ik ook nog een behulpzaam filmpje https://www.youtube.com/watch?v=SFhX-lCCB8Q
-
-
Re: Luchtpomp 3.0 V6 op hol geslagen, wil niet meer stoppen
Nieuw relais gestoken, geen problemen meer ondervonden!
-
Re: Luchtpomp 3.0 V6 op hol geslagen, wil niet meer stoppen
Mooi dat het opgelost is en dat de oplossing in het goedkoopste onderdeeltje zat!
Ad
Forum Rechten
- Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
- Je mag geen reacties plaatsen
- Je mag geen bijlagen toevoegen
- Je mag jouw berichten niet wijzigen
-
Forum Regels