Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: Aircopomp koppelt niet in, hoe controleren?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    197
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Aircopomp koppelt niet in, hoe controleren?

    mijn a6 avant, van 1998. 2.8 V6 quattro

    nog geen jaar geleden heb ik de aircopomp en de fan vernieuwd van mijn aircosysteem.
    na dit vervangen te hebben het systeem laten spoelen bij een garagist en opnieuw op laten vullen.(bosch vakgarage)

    nu sindskort schakelt mijn aircopomp niet meer in, kan iemand mij vertellen hoe ik dit zelf kan controleren of het de koppeling aan de pomp zelf is, of dat er geen opdracht komt om in te schakelen?

    ik weet dat je normaliter de pomp zelfs echt kan "zien" inschakelen. nu gebeurt er niets zichtbaars meer aan de pomp.
    wel gaat de fan aan aan de airco radiateur.

    alle ideeen welkom!

  2. #2
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: Aircopomp koppelt niet in, hoe controleren?

    Als het goed gaat er 1 kabeltje met een groene connector naar de magneetkoppeling van de pomp. Hier moet je 12V meten tov massa wanneer de pomp ingeschakeld wordt.
    Magneetkoppeling kan defect zijn maar misschien is er iets anders aan de hand, bv een defecte sensor. Je kunt dan het beste de climate control even (laten) uitlezen voor storingen.

    Andere optie is om die via de climate control zelf te doen, dmv een knop combinatie kom je in een soort van service menu. Hierin kun je zien wat de climate control unit terug krijgt en uitstuurt. Niet alle units kunnen dit dacht ik, dus even zoeken op het internet of je dit wel kunt met jouw wagen.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    197
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Aircopomp koppelt niet in, hoe controleren?

    ik meet een wisselend voltage op die draad al, varierend van 3 tot 10V. het fluctueert.zodra ik airco af zet meet ik weer 0.
    wat zegt jou dit? moet deze uit te lezen waarde een echte 12V zijn?
    ik meet ook niet over de koppeling zegmaar, maar heb de stekkerverbinding losgemaakt. en vanuit de stekker idd naar een goede massa.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    197
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Aircopomp koppelt niet in, hoe controleren?

    ik heb overigens vanaf de accu ook 12V rechtstreeks op die draad gezet naar de koppeling toe, maar er gebeurde niets.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    197
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Aircopomp koppelt niet in, hoe controleren?

    dank voor je reactie willem, ik zal vanavond eens ff gaan scrollen.

    omdat ik op de draad (1 draad dus) die vanaf de magneetkoppeling komt geen spanning meet, en zoals albundy mijn vermoeden bevestigde dat daar spanning op hoort te komen bij ingeschakelde a/c, dacht ik er gewoon ff zelf 12V op te zetten. Er gebeurde echter niets.


  6. #6
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: Aircopomp koppelt niet in, hoe controleren?

    Zie je de koppeling wel iets doen wanneer je daar spanning op zet? Houd anders een stuk ijzer (schroevendraaier of zo) bij de voorkant van de koppeling, ding moet magnetisch worden als je er spanning op zet. Je moet 'm ook horen 'klikken'/aantrekken.
    Gebeurt er niets dan is de koppeling defect.
    Doet deze wel iets maar airco wordt met lopende motor nog steeds niet koud dan is er iets aan de hand met de vulling / airco systeem. Dus uitlezen/na laten kijken. Niet te lang met handmatig ingeschakelde koppeling laten draaien, de compressor kan dan beschadigen.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    197
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Aircopomp koppelt niet in, hoe controleren?

    hey al, ja ik weet hoe de koppeling werkt.
    er gebeurt totaal niets. een stuk ijzer erbij houden terwijl ik 12V op die ene draad (groene stekker) zet kan ik proberen ja.

    moet er niet aan meer randvoorwaarden voldaan worden?

    nee vorig jaar deed de koppeling t wel, maar werd de ac niet koud. toen bleek dat de koppeling wel inclutchte, maar de pomp draaide niet meer haha.rubber gescheurd.

    maargoed, deze is nog geen jaar oud.....valeo.

    morgen ff proberen.

    en @ k willem; nee is niet uitgelezen, bij dit model (oud) kun je volgens mij de climatronic niet echt specifiek testen, of ben ik hier mis?

    bedankt zover!

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    197
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Aircopomp koppelt niet in, hoe controleren?

    xtra werk momenteel op mn werk, ik ga zodra ik kan de stappen doorlopen!

    foto van bediendeel ga ik ook maken, bedankt alvast

  10. #9
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Aircopomp koppelt niet in, hoe controleren?

    Als je 100% zeer bent dat je een 12V aanbied op die koppeling en er gebeurt niets dan is deze defect (draadbreuk?). Er zit geen geen schakelaar of zo tussen die nog ingeschakeld moet worden.
    Evt met een multimeter de weerstand doormeten van deze draad naar chassis. Moet laag zijn, enkele ohms.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    197
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Aircopomp koppelt niet in, hoe controleren?

    dankjewel al bundy, dat ga ik dit weekend ergens tussen de buien door doen haha.

    ik hoop n draadbreuk, hoewel dat niet voor de hand ligt.
    en anders is de huidige pomp 9 maand oud dus nog in de garantie.

    ik houd jullie op de hoogte!

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    197
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Aircopomp koppelt niet in, hoe controleren?

    ik heb zojuist gemeten, van de 1 polige stekker (ontkoppeld) naar n schone massa.
    0.576 K Ohm. das volgens mij veel, ofwel een grote weerstand.

    zodra het weer t weer toelaat ga ik kijken om aan de magneetkoppeling die draad los te maken, en een bypass rechtstreeks naar de accu te maken. En zo zien of hij dan nog steeds niet wil reageren.
    en uiteraard ook vanaf de koppeling zelf een meting doen naar massa en zien of daar een afwijkende waarde uitkomt.

    iemand een idee welke waarde Ohm normaal zou zijn over deze magneetkoppeling?
    Laatst gewijzigd door donovanthedon; 13-05-17 om 14:21.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    197
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Aircopomp koppelt niet in, hoe controleren?

    hey willem,

    meetsnoeren wisselen maakt niets uit zover ik weet, niet voor ohmse weerstandmeting maar ook niet voor 12v spanningmeting.

    0.5 K ohm is zegmaar n halve kilo ohm. dus dat zou n goeie 500 ohm zijn lijkt me. dat is denk ik teveel, maar zeker ben ik daar niet van.

    je hebt t over n thermozekering, weet je zeker dat die er in zit? maargoed als die "door "zou zijn lijkt me dat je een oneindige weerstand meet.

    overigens blijkt het om een hella compressor te gaan, geen valeo.
    het probleem is natuurlijk dat ik met een systeem onder druk zit. zodra ik ga sleutelen moet ik sowieso erna weer de zaak laten afpersen vacumeren vullen enz. dus voordat ik dat doe wil ik zoveel mogelijk zekerheid.
    als de koppeling defect blijkt ben ik vrij zeker dat ik gewoon n nieuwe krijg maarja, wat ik zeg daar ben ik r nog niet mee.

    bedankt zover weer!

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    197
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Aircopomp koppelt niet in, hoe controleren?

    hey willem,

    je leest mijn reactie anders dan dat ik hem bedoelde, sorry daarvoor.

    ik heb relatief weinig kennis van elektronische zaken, ik ben veel meer een sleutelaar.
    wat jij zei over wisselen van meetsnoeren is met mijn beperkte kennis niet zinnig, maar ik kan het dus heel goed mis hebben. Ik wil dus naast het probleem helder krijgen en oplossen ook graag bijleren!

    ik schrijf niet dat ik 500 ohm ok vindt, ik schrijf dat het volgens mij 500 ohm is. en mijn gevoel zegt me dat dat wat veel is, maar zeker ben ik er niet van.
    je hebt t over een beschermingsdiode, ik heb daar nooit van gehoord, laat staan dat ik zeker weet dat die er in zit.
    volgens jou is het aannemelijk dat die er dus wel in zit? en daar kun je slecht zelf bij begrijp ik uit je opmerking over een dremel?

    dan het merk, ja ik was er zeker van dat het een valeo was, maar uit de factuur die ik gisteren terug vond, blijkt dat het een behr/hella product is.

    ik ben nog niet verder gekomen ivm het weer en andere werkzaamheden dan met de koppeling zelf bezig te zijn. wellicht morgen wel de auto beschikbaar (enige auto).

    wat betreft de min van de spoel, aangezien ik slechts 1 draad uit de koppeling zie komen, waarop ik dus wss een spanning zou moeten komen staan bij inschakelen, ga ik er van uit dat de min via de pompsteun loopt. dus aan massa ligt toch?

    ik weet idd wel zeker dat het een magneetkoppeling is, aangezien ik deze heb zien werken. bij inschakelen zag je voorheen dat er een deel werd in getrokken en dat dan de pomp ging meelopen.

    begrijp me goed nogmaals, ik wil de tips juist ten volle begrijpen. Als het overkomt alsof ik erover in discussie wil dan is dit niet juist. ik wil juist ten volle begrijpen waar ik mee bezig ben.

    nogmaals bedankt voor de input!

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    197
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Aircopomp koppelt niet in, hoe controleren?

    de pomp waar we over praten is de Hella 8FK 351 132-581

    zoals deze dus; https://www.autodoc.nl/hella/943589

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    197
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Aircopomp koppelt niet in, hoe controleren?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kWillem Bekijk Berichten
    ergens hier staat een beschrijving en testprocedure, als je genoeg geduld hebt om n kwartiertje te bladeren naar de juiste versie van je Audi:

    https://www.cardiagn.com/category/audi-service-manuals/

    Met die "losse draad" bedoel je de plus EN de min, toch?
    Dus niet blind aannemen dat alles wel aan massa zal liggen?

    Ik kan in de war zijn, maar had je die airco niet in 2 soorten, eentje met elektromagnetische koppeling en eentje met n soort interne klep?
    hier vind ik helaas niet de manual voor mijn audi, of ik zoek niet op de juiste wijze.....

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    197
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Aircopomp koppelt niet in, hoe controleren?

    ik heb toch een 4B, C5 hoewel die B5 qua jaren wel weer overeenkomt. Wat bezie ik hier verkeerd?

    Nou, ik heb contact gehad met Hella benelux. Aardige kerel aan de lijn gehad van de T.D.
    het is een heel eenvoudig verhaal uiteindelijk om de magneetkoppeling te controleren.
    de massa wordt idd verkregen door de behuizing die aan massa ligt.
    de ene draad die er aan vastzit moet een 12V op komen staan en dan wordt de koppeling bekrachtigd.

    door weerstand te meten, kun je ook wat te weten komen;
    je zou een weerstand van 3 a 4 ohm moeten meten, dus de door mij gemeten 576 ohm is ruim schoots teveel.

    ik ga ter complete bevestiging vanmiddag nog even de draad bekrachtigd spanning meten, dus alles aangesloten en a/c systeem in werking geschakeld.
    dan moet ik over die draad naar massa 12V meten, meet ik dat, dan is de magneetkoppeling dus defect.

    er zit gewoon 2 jaar garantie op, maar helaas moet dan wel weer de complete voorkant in servicestand en de compressor verwijderd.
    daarbij het leeghalen en opnieuw vullen enzo...maarja met de zomer in aantocht moet het toch maar weer gebeuren.

    ik ga hier nog laten weten wat er definitief is uitgekomen!

    tot zover bedankt allen!

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    197
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Aircopomp koppelt niet in, hoe controleren?

    nou...ff vergeten updaten sorry. 1 maand geleden contact gehad met hella. Mijn compressor was idd al na 9 maand defect. dwz de magneetkoppeling. dat is dus garantie werk maar het de en monteren niet zucht.
    ik heb dus n nieuwe gekocht, de oude gedemonteerd, de nieuwe gemonteerd, het systeem opnieuw laten vullen afpersen etc, de oude naar de winkel om aan hella voor te leggen ivm garantie.
    1 maand geleden dus de uitslag gehad, idd garantiekwestie en ik heb mn aankoopbedrag terug gehad.
    dus wel zelf het vullen ed moeten betalen en paar uur werk om compressor in en uit te bouwen.
    hopelijk houdt deze t langer vol!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •