Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Ruitenwisser gaat *zeer* stroef en blijft hangen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Ruitenwisser gaat *zeer* stroef en blijft hangen

    Ik heb een vraagje. Het was gisteren warm en ik had dus een hoop vliegen op de voorruit. Ik zet de sproeiers aan en de wissers komen naar boven, maar zo halverwege de ruit begint het wel wat stroef te lopen. Resultaat: ik rij met een natte voorruit en twee wisserbladen dwars over mijn voorruit (achteraf wel grappig, toen niet).

    Ik ben even later bij een parkeerplaats gestopt en heb met een handdoek de vliegen van de ruit gehaald. Opnieuw even de sproeiers geprobeerd, maar wederom bleven de wissers na een stroeve weg halverwege hangen.

    Toen heb ik de wisserbladen naar boven geklapt om deze op deze manier terug naar beneden te krijgen, maar ook in deze stand zie ik dat ze halverwege de beweging ineens moeilijker gaan (terwijl ze de ruit niet eens meer raken). Kan het zijn dat de wissermotor vervangen moet worden? Is dit een bekend euvel?
    Bedankt voor jullie reactie!

  2. #2
    martijn850's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    43
    Posts
    1.063
    Kudos
    25
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Ruitenwisser gaat *zeer* stroef en blijft hangen

    Met je wissermotor is waarschijnlijk niets aan de hand.
    Het ruitenwissermechanisme zit vast, dit komt vaker voor.

  3. #3
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Ruitenwisser gaat *zeer* stroef en blijft hangen

    +1
    De asjes waar de bladen op zitten zijn vastgeroest. Inspuiten met kruipolie werkt niet (btdt). Het mechanisme moet eruit, dan kun je de asjes eruit wrikken, schoonmaken, invetten. Dealer vervangt het hele stangenstelsel dus duur, iets van 80€ alleen voor het onderdeel.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  4. #4
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Ruitenwisser gaat *zeer* stroef en blijft hangen

    Ik heb mijn vastgelopen ruitenwissermechanisme (dus niet de motor) jaren geleden vervangen door eentje van de sloop, nooit meer problemen mee gehad. Wel even een klusje om de ruitenwisserarmen eraf te krijgen, volgens mij een poelietrekker gebruikt.
    90 km/h-astronaut

  5. #5
    tomaat85's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Leeftijd
    62
    Posts
    547
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Ruitenwisser gaat *zeer* stroef en blijft hangen

    Ik heb op Ebay een Chinese kloon gekocht (B6) voor 23 euro...oude en nieuwe naast elkaar gelegd...alleen verschil in kleur Een goeie DYI v t forum en een paar uurtjes geduld en voorover buigen...en hoppe..als een zonnetje!
    Ik kan me niet voorstellen dat de V8 ooit gaat vervelen....elke rit is een feestje:)


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Ruitenwisser gaat *zeer* stroef en blijft hangen

    Dank voor al jullie reacties. Voor in de toekomst wellicht interessant als iemand dit zelfde probleem heeft: Ik heb de asjes ingespoten met kruipolie en ook de bussen die onder de motorkap zichtbaar zijn. Daarna een paar keer bewegen (met hand geholpen), weer inspuiten, herhalen. Dit heb ik een minuut of 5 gedaan en daarna werkte de wissers weer perfect, inmiddels al weer een paar maanden. Het is nogal een geklus om het wissermechanisme er uit te halen en te smeren, dus ALS dit werkt bij jouw Audi, dan bespaar je je zelf een paar uur werk. Nogmaals bedankt voor alle tips!

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2007
    Leeftijd
    68
    Posts
    159
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Ruitenwisser gaat *zeer* stroef en blijft hangen

    Ik heb dit paar jaar geleden ook zo kunnen oplossen, meerdere keren de bewegende delen en asjes ingespoten met WD40 etc. en de ruitenwissers laten draaien(in de service stand), en maar blijven olie voeden....
    Daarna nooit meer last gehad

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •