Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: Achteraf cruise control inbouwen?

  1. #1
    BartB
    Guest

    Standaard Achteraf cruise control inbouwen?

    Is het mogelijk om achteraf cruise control in te bouwen in mijn auto? En dan bedoel ik met name of de voorbereiding gewoon standaard in elke auto zit en dat je daar zo een originele cruise control op kunt zetten?

  2. #2
    TdM's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Posts
    149
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Achteraf cruise control inbouwen?

    Als je een elektronisch gaspedaal (EPC) hebt is het een kwestie van de schakelaar inbouwen en coderen met VCDS.

  3. #3
    BartB
    Guest

    Standaard Re: Achteraf cruise control inbouwen?

    Bedankt voor je reactie. Mijn technische kennis gaat echter niet verder dan de juiste brandstof tanken

    Hoe weet ik of ik een epc heb? En waar zit standaard de schakelaar voor cruisecontrol? Op een stengel achter het stuur?

  4. #4
    TdM's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Posts
    149
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Achteraf cruise control inbouwen?

    Alle diesels hebben sowieso EPC, en als je een benzine auto hebt met EPC gaat er een EPC controlelampje branden (en gaat weer uit) op het dashboard als je de auto op contact zet. De cruisecontrol bediening zit op de richtingaanwijzer schakelaar, die zul je dus moeten vervangen door een exemplaar met cruise control (ongeveer 70 euro nieuw). Om het in te bouwen moet even het stuur eraf en de bedrading naar de ECU gelegd worden, vervolgens coderen met VCDS.

  5. #5
    BartB
    Guest

    Standaard Re: Achteraf cruise control inbouwen?

    Dank, ik begrijp hem. Op eBay.de zie ik allerlei varianten staan. Ga denk ik maar even langs de dealer om de juiste te bestellen.


  6. #6
    TdM's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Posts
    149
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Achteraf cruise control inbouwen?

    Op Kufatec.de kun je ook de juiste hendel met bijbehorende kabelboom en inbouwhandleiding vinden. Misschien dat het bij de dealer ongeveer evenveel kost trouwens, dat weet ik niet. Maar dan heb je in ieder geval een vergelijk.

  7. #7
    BartB
    Guest

    Standaard Re: Achteraf cruise control inbouwen?

    Ok. Ik zie op die site een setje staan voor 70 euro. Ik betwijfel of de dealer ook zulke bedragen rekent.

    Even voor de zekerheid: ik heb een 1.9tdi heb ik dan sowieso epc? Op het dashboard gaat zo een lampje niet branden namelijk.

  8. Ad
  9. #8
    TdM's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Posts
    149
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Achteraf cruise control inbouwen?

    Diesels hebben allemaal EPC. En voor zover ik weet hebben alleen de benzine auto's met EPC een controlelampje.

  10. #9
    BartB
    Guest

    Standaard Re: Achteraf cruise control inbouwen?

    Ok bedankt. Ik heb inmiddels de dealer gesproken en geeft aan dat het inderdaad mogelijk is. Kosten : € 450,-. Dat is wel erg enthousiast voor een auto van 15 jaar oud. Ik ga er nog eens over nadenken of ik dit niet bij iemand anders kan laten doen.

  11. #10
    TdM's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Posts
    149
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Achteraf cruise control inbouwen?

    Ik heb het vandaag zelf gedaan bij mijn A6 met de set van Kufatec, het is op zich niet moeilijk. Wel een ellendig rotklusje omdat je bij een stekker bij de ECU een aantal kabeltjes moet bijpinnen. Die stekker zat, in ieder geval bij mijn auto, op de meest onmogelijke plek.

    Als je geen ervaring hebt met sleutelen moet je er niet aan beginnen, je moet een aantal handelingen doen (stuur eraf/airbag clockspring loshalen, stekker bijpinnen en een kabeltje solderen) die je het liefst eerder hebt gedaan en vertrouwen in hebt.

    Er zijn ook andere bedrijven dan de dealer die dit voor je kunnen doen, dan kost het je misschien €200 tot €250. Ik was er zelf ongeveer 1,5 tot 2u mee bezig (waarvan ongeveer een uur schelden op die bewuste stekker )

  12. #11
    BartB
    Guest

    Standaard Re: Achteraf cruise control inbouwen?

    Mooi om te horen. Het setje is inmiddels binnen. Aankomende week gaat een bedrijf het inbouwen. Ik houd jullie op de hoogte.

  13. #12
    BartB
    Guest

    Standaard Re: Achteraf cruise control inbouwen?

    Het setje heb ik bij Kufatec besteld. Het is gelukt en werkt prima. De garage was er wel wat langer mee bezig dan 1,5-2 uur die TdM nodig had. Daarnaast was wel de VAG-computer nodig om de cruisecontrol te activeren in de computer van de auto. Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •