Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: Accu leeg na 2 dagen, grote lekstroom

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Accu leeg na 2 dagen, grote lekstroom

    Hallo allen,

    Ik hoop dat iemand mij hier bij kan helpen. Ik heb een A6 waar de accu na 2 dagen leeg is. Met een snelle berekening was mijn schatting dat er dus ong. 1A weg bleef lopen gedurende de twee dagen.
    Ik heb mijn autoradio eens even uit het dashboard getrokken en met een DC stroomtang de stromen gemeten, ook nadat ik de auto op slot deed. Deze kwamen nooit boven de 100mA, maar meestal zo goed als 0.
    Dat was dus veel te laag voor de stroom die ik verwacht te meten. Dus ik heb de motorkap eens opengemaakt, de DC stroomtang op de accu zelf gezet. De stroom die de auto trekt in "standby" zonder draaiende motor is ong. 2.5A. Als ik de auto afsluit met de sleutelzender, dan gaat dit even omhoog naar een 3A, waarna hij lange tijd constant blijft op 1.1A. 1.1A...dat is wel heel erg dicht bij mijn schatting van wegvloeidende stroom. Behalve de aftermarket autoradio (+GPS+antenneversterker), kan ik mij niets voorstellen waar deze stroom naartoe vloeit. Maar dit is het dus niet. deze stromen zijn op alle accudraden naar de radio zo goed als 0A. Ik heb trouwens ook geen laders op de sigarettenaanstekers ingeprikt.

    Ik kan mij niet voorstellen dat een A6 zo veel standbystroom heeft dat ik hem niet 2 dagen kan parkeren. Er moet haast wel iets mis zijn. Iemand die hier ervaring mee heeft? Welke zekeringen kan ik eens trekken om de "usual suspects" te traceren?

    Bedankt alvast!

    Jeroen

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu leeg na 2 dagen, grote lekstroom

    Hallo allemaal,

    Inmiddels ben ik zekeringen gaan trekken om de grootste verbruiker te vinden. Dit blijkt de zekering 38 van de centrale deurvergrendeling (Zentralverriegelung) te zijn. Door deze zekering gaat met de auto van contact af ongeveer 800mA en dat is zo ongeveer de ontlaadstroom waar ik last van heb.

    Nu kan ik niet testen met de auto op slot, want met een getrokken zekering 38 doet de centrale deurvergrendeling het niet, maar dit is wel een suspect.

    Ook interessant: nadat de cdv een seconde of 10 zonder spanning heeft gezeten en de zekering weer terug werd gezet, viel de TOTALE stroom gemeten op de accu terug naar ongeveer 0.1A. Dat is wel heel erg vreemd natuurlijk.
    Ook valt mij op dat het sluiten van de auto en vervolgens weer even openen en weer sluiten ook tot een lagere stroom leidt. Ik zie geen lampjes branden binnen in de auto. Ik lees op dit forum dat de "comfort module" wel eens dit soort problemen kan geven.

    Moet ik hiermee naar Audi toe of is dit iets wat ik zelf kan oplossen?
    Nogmaals bedankt voor jullie input!

  3. #3
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.652
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu leeg na 2 dagen, grote lekstroom

    Niet direct een antwoord op je vraag, maar mss heb je iets aan deze (Duitse) bijlage van onze collega's oosterburen.
    Het is niet echt eenvoudig om op een moderne auto een lekstroom te meten en dan conclusies te trekken.....
    Succes!
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    Laatst gewijzigd door Kees B; 27-08-17 om 18:28.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  4. #4
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Accu leeg na 2 dagen, grote lekstroom

    Zie attachment voor het el. schema. S238 moet je hebben (komt 2x voor), zo kun je achterhalen wat er nu precies allemaal op aangesloten zit.
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden

  5. #5

    Standaard Re: Accu leeg na 2 dagen, grote lekstroom

    Bij mijn A4 gaf de accu na een week stil staan nog maar net genoeg stroom om hem te starten, zwaardere accu geplaatst en probleem leek opgelost.
    Tot ik 's nachts een keer wakker werd en de hele straat rood verlicht was, alle remlichten waren spontaan gaan branden dus waarschijnlijk de oorzaak van het leeg trekken.
    Dat zal wellicht vaker gebeurd zijn maar als je slaapt zie je niks, puur toeval dus.
    Remlichtschakelaar bij het rempedaal vervangen en geen problemen meer.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu leeg na 2 dagen, grote lekstroom

    Nou, na weer een dag meten ben ik weinig wijzer geworden. Ik meet over de grote 60A en 50A zekeringen bij de bestuurdersvoeten wel 30mV, dus daar loopt zeker stroom, maar ik kan deze zekeringen niet terug traceren naar verbruikers.

    Als ik de auto een half uur stil laat staan, dan zakt het verbruik naar ong. 300mA, maar deze 300mA gaat zeer zeker niet door de zekeringkast aan de bestuurderszijde (waar b.v. ook de radio etc is afgezekerd). Waar deze stroom dan wel naar toe gaat is mij niet helemaal duidelijk. Dit lijkt mij een redelijk hoge ruststroom.

  7. #7
    ChronoworX's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2008
    Leeftijd
    39
    Posts
    368
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A1 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu leeg na 2 dagen, grote lekstroom

    Ik heb het wel eens bij een A4 gehad dat ook de CDV de lekstroom gaf. Waarschijnlijk zat er ergens in de lijn tussen zekeringkast en de unit een breukje wat de lekstroom veroorzaakte. Mijn werkende oplossing was toen vanaf een andere lijn die in de buurt lag de spanning afplukken.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2013
    Leeftijd
    49
    Posts
    48
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Accu leeg na 2 dagen, grote lekstroom

    Grappig zeg dat ik dit nu lees.. Ik heb exact het zelfde probleem.. Net een mooie a6 1.9 uit DLD opgehaald, 2x problemen gehad met starten.
    Nou moet ik wel zeggen dat ik de accu nog niet gecontroleerd heb..

    Een aantal accessoires werken niet: PDC, Stoelverw., Raambediening met AB en de Richtingaanwijzer knippert niet bij opslot zetten.
    Dat lijkt mij dat alle opties zon beetje verkeerd geconfigureerd zijn .. OF álles is kapot.. dat lijkt me sterk.. OF een elektrisch probleem..


    Vrijdag grote checkup bij mn garage.. Dus we zullen zien..
    Maar ik blijf dit draadje even volgen.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu leeg na 2 dagen, grote lekstroom

    Mijn autoradio heeft een ODBII optie. Dus ik heb die eens even gebruikt om de actieve en "pending" foutmeldingen uit te lezen. Zowel in stilstand als bij draaiende motor zijn er geen foutmeldingen uit te lezen in de ECU.

    Verder heb ik de autoradio nu losgehaald uit de auto omdat elke automonteur die ik tot nu toe tegenkwam niet wilde geloven dat het niet aan de autoradio ligt.
    Van het weekend ga ik de auto weer eens bemeten en weer gewoon zekeringen trekken. Ik ben bang dat ik dit zelf sneller kan oplossen dan de garage ("Het moet de autoradio zijn" / "Je hebt interieurlampjes aangelaten" / "De accu is kapot"). Ik vind het maar een frustrerende zaak. Daarom extra dank voor alle reacties en suggesties hier!

  11. #10
    TdM's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Posts
    149
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu leeg na 2 dagen, grote lekstroom

    Ik zou eerst eens uitlezen met VCDS, die OBD functie van je headunit kan alleen generieke (niet fabrikant specifieke) foutcodes uitlezen. Als er ergens een fout in een module zit ga je dat met een generieke OBD-scanner nooit vinden.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu leeg na 2 dagen, grote lekstroom

    Heren,

    Van harte dank voor jullie hulp. Ik heb het probleem denk ik gevonden! Zekering 8 (kleine zekering bovenin zekeringkast voor "telefon") trekt 300mA in rust. Ik had inderdaad een heel hippe Nokia handtelefoon (https://data.motor-talk.de/data/gall...9411644308.JPG) in de armsteun en deze heb ik "uitgebouwd" door de stekker los te halen en er zo uit te halen. Ik vermoed dat er nog ergens een telefoon stuurapparaat in de auto zit. Maar aangezien dat een ander vraagstuk is, zal ik daar een nieuw topic voor aanmaken. Op het moment dat ik zekering 8 loshaal, heb ik een ruststroom van 0.0A (lager dan 50mA dus). IK heb zo het gevoel dat ik samen met jullie hulp een paar honderd euro heb bespaard en een leuke zoektocht door mijn eigen auto heb gemaakt
    1000 maal dank!

    Jeroen

    ***UPDATE 6-9-2017***
    De accu lijkt nu inderdaad niet meer leeg te lopen. Het probleem lijkt dus opgelost te zijn. Het meten van de totaalstroom op de accukabels en het een voor een trekken van zekeringen bleek de enige oplossing om de lekstroom te vinden (de kleine zekeringen hebben geen contacten waar ik mV overheen kan meten). Helaas kan ik de Nokia GSM module nergens in de auto vinden, dus ik laat zekering 8 maar gewoon er uit.
    Laatst gewijzigd door a6jeroen; 06-09-17 om 16:29.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2013
    Leeftijd
    49
    Posts
    48
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Accu leeg na 2 dagen, grote lekstroom

    Goed om te lezen .. Bij mij was de accu gewoon kapot .. na het plaatsen van een nieuwe zijn mijn problemen opgelost.

  14. #13
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu leeg na 2 dagen, grote lekstroom

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door a6jeroen Bekijk Berichten

    ***UPDATE 6-9-2017***
    De accu lijkt nu inderdaad niet meer leeg te lopen. Het probleem lijkt dus opgelost te zijn. Het meten van de totaalstroom op de accukabels en het een voor een trekken van zekeringen bleek de enige oplossing om de lekstroom te vinden (de kleine zekeringen hebben geen contacten waar ik mV overheen kan meten). Helaas kan ik de Nokia GSM module nergens in de auto vinden, dus ik laat zekering 8 maar gewoon er uit.
    Zit die niet onder de bestuurdersstoel?

  15. #14
    BasBoos's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2017
    Posts
    107
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS6

    Standaard Re: Accu leeg na 2 dagen, grote lekstroom

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander Bekijk Berichten
    Zit die niet onder de bestuurdersstoel?
    ..bijrijders voeteneind..

  16. #15
    BasBoos's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2017
    Posts
    107
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS6

    Standaard Re: Accu leeg na 2 dagen, grote lekstroom

    Nu een foto erbij gevoegd...
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •