Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Schokkende tiptronicmultitronic

  1. #1

    Standaard Schokkende tiptronicmultitronic

    Het moet niet gekker worden. Vóór de aankoop van mijn 2.4 liter Audi A6 C5 4B van febr. 2004 ( motorcode BDV, bak code GHK), 250.000 km op de teller heb ik de Audi dealer in Goes gebeld met de vraag: welke automaat zit er in deze auto. Antwoord adhv. kenteken: tiptronic. Prima, ik wil geen multitronic (mt = multi trouble) bak. Auto gekocht. Intussen 8000 km gereden. Rijdt en schakelt zijdezacht, puur kicken. Tot ik in een zeer lange file stond: 5 m rijden en stoppen, 10 m rijden, stoppen enz. enz. Dat gedurende een kwartier. In het begin niets aan de hand. Maar na een paar keer optrekken ging hij raar doen. iedere keer bij het rustig optrekken in de file stotterde, schokte de auto elke keer snel gedurende 1 à 2 seconden om vervolgens weer rustig verder de gaan tot de volgende filestop. Dit bleef maar doorgaan. Tijdens normaal rijden rijdt en schakelt de auto als een zonnetje. Als ik bij een stoplicht mijn rem loslaat, voel ik een heel lichte vibratie, die direkt verdwijnt zo gauw ik het gas indruk.Voor de zekerheid de bak laten spoelen. Nauwelijks verschil.
    Nu lees ik in dit forum dat Audi vanaf 2000 geen tiptronics meer heeft ingebouwd (topic: automaat schokt soms licht). Nu zakt mijn broek af!! Wat heb ik dan? Een multitronictiptronic of een tipmultitronic??? Een multitronic is een cvt, dus heeft geen 5 of 7 versnellingen. Die van mij schakelt wel, ook te zien op de toerenteller. Dus ik heb geen multitronic maar een tiptronic. Maar ik heb geen tiptronic want die werd na 2000 niet ingebouwd. Ben ik nou gek of hoe zit dat???
    Vagcom diagnose afgenomen. Geen foutcodes, althans niet in de automaat. Wel een foutcode voor de katalisator.
    Iemand enig idee over oorzaak van de schokjes? Software misschien? Wie heeft ook een multitronictiptronic/tipmultitronic/tronitiptonic? Gaan we samen een biertje drinken.

  2. #2
    Blue Whale's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Leeftijd
    60
    Posts
    1.365
    Kudos
    46
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Schokkende tiptronicmultitronic

    "In 2000 maakte de A6 opnieuw debuut met Audi's eerste traploze Multitronic transmissie. Dit is een continu variabele transmissie die door Audi en LuK is ontwikkeld voor de lichtere motoren. De Multitronic verving de Tiptronic modellen met voorwielaandrijving, de modellen met quattro-aandrijving behielden de Tiptronic automaat. Dit was omdat de Multitronic een maximaal koppel van 310 Nm aan kan. De zwaarste motoren die met Multitronic verkrijgbaar waren zijn de 3,0-liter V6 van 220 pk en 2,5-liter V6 TDI met 163 pk."

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Audi_A6

    Tiptronic of Multitronic kan allebei, maar niet tegelijk

    Edit: https://audi.7zap.com/en/vin/wauzzz4b04n091774/

    GHK lijkt een Multitronic te zijn.
    Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic Hartog Tuned Mijn voorsteltopic
    Voorheen: 2011-2016 B7 Limo 2.0TFSI Quattro Tiptronic

  3. #3

    Standaard Re: Schokkende tiptronicmultitronic

    Dat is juist wat ik niet snap.
    Mijn bak schakelt = geen multitronic. Punt uit, lijkt mij. (Geen quattro)
    Is bouwjaar 2004 misschien een uitzondering

    Enig idee over het schokkerige gedrag hierboven omschreven

  4. #4
    Blue Whale's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Leeftijd
    60
    Posts
    1.365
    Kudos
    46
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Schokkende tiptronicmultitronic

    Dat zijn vast voorgeprogrammeerde overbrengingen-"schakelpunten". Ik ben geen kenner, gebruik svp de zoekfunctie, wat vaak faalt aan de Multitronic zijn de koppelingsplaatjes(lamellen) en de conische rollen(slijtage) die zorgen voor de variabele overbrenging.
    Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic Hartog Tuned Mijn voorsteltopic
    Voorheen: 2011-2016 B7 Limo 2.0TFSI Quattro Tiptronic

  5. #5

    Standaard Re: Schokkende tiptronicmultitronic

    Ik ga zoeken, bedankt zover

    Charlers


  6. #6
    meeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    1.208
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Schokkende tiptronicmultitronic

    In mijn A4 cabrio 2.4 V6 van 2004 zat een MT.
    Als je rustig wegrijdt dan blijft de auto versnellen terwijl het toerental gelijk blijft. Dus geen vaste schakelpunten bij de MT in de automaatstand. Alleen voor het handmatig schakelen bij de MT-bak zijn er vaste schakelpunten (meen bij mij 1 t/m 7).

  7. #7
    Silvershadow's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2010
    Leeftijd
    43
    Posts
    595
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Schokkende tiptronicmultitronic

    In de C5 modellen is multitronic altijd met voor wiel aandrijving
    Tiptronic zit in de Quattro's.

    Quattro's zijn vaak ook de zwaardere motoren.
    V6sen / V8ten boven de 200pk bijna altijd.

    Met Tiptronic heb je altijd de functie dat het het pookje naar rechts kan plaatsen om zelf de versnelling keuze te bepalen.
    Anders ook multitronic.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
    A6 C5 4.2v8 Quattro Advance

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Schokkende tiptronicmultitronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Silvershadow Bekijk Berichten
    Met Tiptronic heb je altijd de functie dat het het pookje naar rechts kan plaatsen om zelf de versnelling keuze te bepalen.
    Anders ook multitronic.
    Bij mijn multitronic is dat ook zo, alleen kies je dan geen versnellingen (heeft ie immers niet) maar "presets". Ik kan er uit zes kiezen (a6 2002 avant 2.4 v6). Zijn de tiptronics niet allemaal vijftrapsbakken? Als TS zijn pook in manueel zet en hij ziet vijf versnellingen zal het wel een tiptronic zijn. Maar ik vermoed dat het toch om een multitronic gaat. Je merkt het inderdaad bij rustig accelereren, die van mij blijft dan rond de 1500 toeren hangen. Trap ik 'm in gaat ie richting 3000 - 4000 (5000 als ik doortrap) maar hij "schakelt" nooit terug. Mijn vorige bak was een tiptronic, je merkt het verschil heel duidelijk, totaal andere bak en ander gevoel.

    Overigens hebben de multitronics een slechte reputatie maar die van mij (AFKLOPPEN) werkt nog steeds als een zonnetje na bijna 200k. Als je ze goed behandelt valt het volgens mij allemaal wel mee. Netjes wachten tot ie stilstaat en dan pas van R in D, bij stoplicht netjes wachten tot ie begint te lopen en dan pas gassen ipv meteen het pedaal indrukken, etc.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •