Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Acute olielekkage (bevroren oliestop)

  1. #1

    Standaard Acute olielekkage (bevroren oliestop)

    Hallo mede audifielen

    Helaas stond ik nu voor het eerst sinds aanschaf stil met mijn Audi a6 c5 3.0L quattro.

    Het was erg koud, ik was de snelweg op gereden en na 10 minuten kreeg ik de melding in mijn BIS dat de oliedruk te laag was.
    Ik moest even doorrijden voor een geschikte afslag, maar 5 minuten later stond ik langs de kant en zette ik de motor stil.
    Na 15 minuten gewacht te hebben heb ik het oliepeil gemeten en inderdaad er zat geen olie meer aan de peilstok. Wel zat er wat sludge aan de tip van de peilstok (groen).
    Direct bijgevuld met mijn noodvoorraad olie, en 800ml verder was er weer olie zichtbaar op de peilstok.
    Ingestapt en ik wil verder rijden; nog steeds een melding van een laag oliepeil.
    Ik besluit de laatste km naar mijn werk te maken en daar na 2u nog eens verder te kijken.
    Na 2 uur de auto stil te laten staan kijk ik nogmaals bij de auto. Onder het motorblok, op de grond ligt een redelijke plas verse olie.
    Ook op de peilstok zit geen olie meer en ik weet dat dit dus een probleem is.
    Ik neem contact op met mijn garagist en vraag of het kwaad kan dat ik opnieuw olie bijvul en naar de garage toe rij. De garagist geeft aan dat dit moet kunnen en zo gezegd zo gedaan.
    De melding (lage oliedruk) blijft op de terugweg bestaan en aangekomen bij de garage gaat de auto direct op de brug.
    Daar wordt vanonder zichtbaar dat het motorcompartiment besmeurd is met olie en de lekkage niet direct gevonden is.
    Omdat de garagist erg druk is besluiten ze de volgende dag verder te zoeken.

    Vandaag ontvang ik het bericht dat bij nader onderzoek is gebleken dat er een oliestop(?) Bevroren is geweest en is gesprongen nadat de auto een stukje had gereden. Dit kan samenhangen met de sludge die ik aantrof in de olie.
    De olie is gaan lekken op de distributie riem en daardoor moet ik dus een nieuwe set erop laten leggen.

    Hoewel ik nog een gesprek heb met de monteur zelf, later vandaag, ben ik benieuwd naar jullie idee over deze diagnose.
    Zelf ben ik huiverig voor een herhaling, daar een oliestop blijkbaar dus willekeurig kan bevriezen met dit resultaat. Ook begreep ik uit de melding dat ze niet zeker zijn waarom deze stop is gesprongen en dat ze niet met zekerheid kunnen stellen dat dit niet weer gebeurt.
    Wellicht ten overvloede; de kostenpost (reparatie en vervanging van distributieset) gaat zo'n 950 euro kosten. Is dit een gangbare prijs?

    Alvast bedankt voor het volhouden en volledig doorlezen van dit verhaal!

  2. #2
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.789
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Acute olielekkage (bevroren oliestop)

    Merkwaardig en zeker k*#te. Geen verstand van en denk dat weinigen deze ervaring hebben maar ik lees graag mee.
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  3. #3

    Standaard Re: Acute olielekkage (bevroren oliestop)

    Update 27 februari 2018

    Vandaag naar de garage gereden om toch eens te zien wat nu precies het probleem is.
    De monteur had een aantal beschermplaten/afdekplaten verwijderd en nu was het probleem mooi zichtbaar.
    De distributieriem was zichtbaar gemaakt. De riem loopt over poullies en het centrum van deze poellies zijn afgedicht met een plastic klepje (oliestopje).
    Dit klepje wordt op de poullie geklikt en heeft als enige functie het afdichten van de poullie ter voorkoming van olielekkage.
    Dit klepje is dus losgeraakt en de reden hiervoor is niet helemaal duidelijk.
    De monteur had advies ingewonnen bij een collega van de Audi Garage en de oorzaak van het losraken van dit klepje konden ze niet beredeneren.
    Door de locatie van de lekkage was er veel olie op de distributieriem gelopen, dus deze moest inderdaad vervangen worden.

    Toch haalde ik nogmaals aan dat ik graag wilde weten of er een probleem kon zijn met het oliedruksysteem.
    De monteur gaf aan dat hem dit onwaarschijnlijk lijkt, de olie is namelijk schoon, er zijn geen verdere lekkages dus hij verwacht geen problemen met het oliedruksysteem.
    De manier om de kwaliteit van de olie en het systeem te controleren is door de carterventilatie te controleren op sludge of andere problemen.
    De monteur geeft aan dat hij daar geen bijzonderheden verwacht te vinden en vind het dan ook niet per se nodig om daar naar te kijken.

    Ik heb gevraagd of hij een offerte op wil maken voor het vervangen van de riemen en het nalopen van de carterventilatie, afhankelijk van de kosten bepaal ik morgen of de ventilatie nog nagelopen gaat worden.

    Update 1 maart 2018

    Vandaag kreeg ik de offerte:
    -Vervangen distributieriem
    -Vervangen multiriem
    -Vervangen condensor (de stond als aanbeveling vanaf 165000km en lekte nu zichtbaar)
    -Controleren carterontluchting

    1850 euro

    Dat vond ik wel erg gortig, daarom gevraagd wat de prijs zou zijn exclusief de carterontluchtingcontrole: 1350 euro.
    Nog steeds gortig, maar een prijs die mij wel verklaarbaar lijkt.
    Nu hopen dat het euvel is verholpen en ik nog een leuk aantal kilometers kan maken met de a6!
    Laatst gewijzigd door AssassinActual; 01-03-18 om 18:25.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •