Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: 2.8 slaat af na tankbeurt

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    57
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard 2.8 slaat af na tankbeurt

    Mijn avant uit 98 heeft al een tijdje het probleem dat hij afslaat na een tankbeurt. Bij afremmen zakt het toerental teveel en slaat de auto af. Starten lukt dan moeizaam met gas bij geven. Wanneer de auto na een rit heeft stilgestaan is het probleem weg, tot de volgende tankbeurt. Het maakt geen verschil of de tank half of bijna helemaal leeg was. Wel tank ik altijd vol. Heeft dit wellicht iets met ontluchting te maken? Ik heb ook gedacht aan vuil in de tank?
    heeft iemand hier ervaring mee?

  2. #2

    Standaard Re: 2.8 slaat af na tankbeurt

    Ik denk als eerste aan vuil of meer waarschijnlijk water in de tank. Die zal door het tanken mengen met de benzine en dan na verloop van tijd weer gaan uitsplitsen (zinken) uit de benzine.
    Tankontluchting lijkt me minder waarschijnlijk. Maar dat merk je snel genoeg als je dan voor het opnieuw starten eerst even de dop opent (tank ontlucht).
    Wel slim om toch de ontluchting na te kijken, want dat water komt ergens vandaan.

  3. #3
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 slaat af na tankbeurt

    Ik denk dat het geen water is in de tank, water is zwaarder dan benzine en dan zou de auto na 1 nacht stil staan op water starten, zou het eerder zoeken in de beluchting van de tank.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  4. #4

    Standaard Re: 2.8 slaat af na tankbeurt

    Daar zit wat in, ja. Maar hoe hoog in de tank zit dan de aanzuiging van de pomp eigenlijk ? Loopt die tot onderin of houden ze wat marge aan ?

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    453
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 slaat af na tankbeurt

    Ik probeer je even (out of the box) aan het denken te zetten: waarom is het probleem gerelateerd aan het tanken? Omdat je dan de auto met warme motor uit hebt gehad en weer opnieuw start? Probeer is om deze cyclus te herhalen zonder te tanken in de tussen tijd. Is het resultaat hetzelfde dan is het zeer aannemelijk dat het probleem niets te maken heeft met het tanken. maar gewoon met het starten van een warme motor.

    Denk bijvoorbeeld aan een defecte temperatuur sensor waardoor de koude start mee gaat doen. (met nadruk op een want die voor het dashboard is meestal niet dezelfde als voor de ECU).

    Te veel brandstof vinden lopen motoren vaak ook niet zo goed op.
    Laatst gewijzigd door lesley; 18-03-19 om 10:02.
    '92 Audi 100 S4 automaat
    '07 Passat 2.0 TFSI Highline
    '98 Audi A3 1.8T (circuit gebruik)


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    57
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.8 slaat af na tankbeurt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lesley Bekijk Berichten
    Ik probeer je even (out of the box) aan het denken te zetten: waarom is het probleem gerelateerd aan het tanken? Omdat je dan de auto met warme motor uit hebt gehad en weer opnieuw start? Probeer is om deze cyclus te herhalen zonder te tanken in de tussen tijd. Is het resultaat hetzelfde dan is het zeer aannemelijk dat het probleem niets te maken heeft met het tanken. maar gewoon met het starten van een warme motor.

    Denk bijvoorbeeld aan een defecte temperatuur sensor waardoor de koude start mee gaat doen. (met nadruk op een want die voor het dashboard is meestal niet dezelfde als voor de ECU).

    Te veel brandstof vinden lopen motoren vaak ook niet zo goed op.
    Dank! Het probleem doet zich alleen voor direct na het tanken. Ik zal ook eens naar de temperatuursensor kijken. Het probleem doet zich niet meer voor nadat de auto heeft kunnen afkoelen. Je laatste zin snap ik niet, daar is zo te zien iets misgegaan bij het tikken?

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    57
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.8 slaat af na tankbeurt

    Even een update. Temperatuursensor vervangen levert geen verbetering. De ventilatie/ontluchtingsklep vervangen en probleem opgelost!

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    57
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.8 slaat af na tankbeurt

    Iets te optimistisch geweest. Vandaag was t euvel er weer. Weer afslaan van de motor door te sterk dalend toerental bij remmen voor bochten. Iemand een idee ?

  10. #9
    BasBoos's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2017
    Posts
    107
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS6

    Standaard Re: 2.8 slaat af na tankbeurt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Squareone Bekijk Berichten
    Iets te optimistisch geweest. Vandaag was t euvel er weer. Weer afslaan van de motor door te sterk dalend toerental bij remmen voor bochten. Iemand een idee ?
    Rij eens rond zonder tankdop! Geen geintje maar even proberen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •