Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Waterlekkage passagierskant Avant

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2023
    Leeftijd
    47
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Waterlekkage passagierskant Avant

    Hoi hoi Forumleden,

    Ik zit met een probleempje en dat is het volgende:

    Ik ben in het bezit van een A6 c5 avant automaat.

    Nu staat er onder de vloerkleed aan de passagierskant een plas water.
    Daar zit ook de zwarte box met daarin de Tcm, die uiteraard kapot is gegaan na onder water te hebben gestaan.
    Heb al het water eruit gekregen, was scheppen met een kopje en was aardig wat haha.
    Nu alles weer mooi droog.

    Nu was mij verteld dat het een bekend probleem is en vaak de ronde stop is onder de accubak die vol zit en geen water kan afvoeren.
    Heb de accu verwijderd en de accubak en ja hoor, het ronde gat zat vol.
    Maar na mijn gevoel na het doorprikken en vrij maken, ik niet helemaal zeker was van dat dat het probleem was.
    Het spul wat erin zat was kurkdroog, dus al echt enige tijd niet nat geweest en het was zo dun dat je het eigenlijk met hard blazen ook wel weer vrij kon krijgen.
    Ik deed het met een schroevendraaier en met bijna geen kracht.

    Maar goed, alles goed schoongemaakt en accubak en accu weer terug gemonteerd.
    Een paar dagen regen gehad, en ging vandaag kijken onder de vloerkleed en ja hoor er lag weer water pffffff.

    Heeft een van jullie enige idee wat het nog meer kan zijn?

    Ik hoor graag van jullie ne alvast bedankt voor het meedenken.

    Gr Dave

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard re: Waterlekkage passagierskant Avant

    Er zit nog een (tweede) plug in de “waterbak, onder de rembekrachtiger.
    Om herhaling te voorkomen is het beter de beide rubber “vissenbekken” te verwijderen, dat was destijds ook de officiële dealer instructie van Audi. Je trekt ze er zo met de hand uit. Ik had precies hetzelfde, hoorde het water klotsen….en had steeds een beslagen voorruit rechts. Er liep bij mij toen wel liters water uit, vreemd dat dat bij jou kennelijk niet gebeurde.

    Mocht het probleem toch nog blijven bestaan, dan het interieur luchtfilter en de behuizing ervan aan de onderzijde checken op afdichting, het rubber daarvan wil nog wel eens vergaan. Laat iemand met een gieter water gieten op de voorruit en zie of het naar binnen loopt……
    Voorruit is toch niet onlangs vervangen??

    Dit onderwerp is overigens al meermaals besproken, lees bv hier:
    https://www.audiforum.nl/forum/model...en-afvoer.html
    Laatst gewijzigd door Kees B; 18-09-23 om 14:32.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2023
    Leeftijd
    47
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    Hoi Kees,

    Als eerst, dank voor je reactie en link van dit onderwerp meermaals is behandeld.

    Mij viel het op, eigenlijk achter de passagiersstoel.
    Een passagier vertelde me dat het kletsnat was bij haar voeten.
    Daar was het kleed aardig soppig en lag een klein plasje, puur uit nood effe een grote handdoek opgelegd.
    Later kwam ik er achter dat ook bij de passagiersstoel kenmerken waren van vocht, maar dat was minimaal.

    Maar ik kreeg ineens problemen met de automaatbak, bleef vast zitten in de P stand( heeft de Anwb omzeilt) maar hij bonkte ineens in de R en D stand en hij stond ineens in de Limp mode stand.
    Na wat onderzoek van mij, vloerkleed verwijderd passagierskant en ja hoor compleet zwembad.
    De zwarte box open gedaan en daar zwom de Tcm vol in het water, dus het was vrij ernstig.
    Alles gelukkig droog weten te krijgen.

    Ik wist niet dat er een 2e plug aanwezig was en dat die onder de rembekrachtiger zit?
    Is dat zelf makkelijk te doen?
    En met beide rubbers verwijderen bedoel je die onder de accubak en rembekrachtiger?

    Overigens, nee de voorruit is recent niet vervangen
    Laatst gewijzigd door tom; 18-09-23 om 18:10.

  4. #4
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Waterlekkage passagierskant Avant

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dave7681 Bekijk Berichten
    Ik wist niet dat er een 2e plug aanwezig was en dat die onder de rembekrachtiger zit?
    Is dat zelf makkelijk te doen?
    En met beide rubbers verwijderen bedoel je die onder de accubak en rembekrachtiger?
    Ja, ja en ja 😀
    In het gelinkte draadje kun je ook de details vinden van mensen die het probleem uiteindelijk in de behuizing van het interieurluchtfilter bleken te hebben. Je zou dus niet de eerste zijn….. Wat je schrijft over de geringe, droge verstopping van de afvoer onder de accu versterkt dat vermoeden wel. Ik zou dan beginnen met water gieten, dashbordkastje open, lamp erbij, kijken en voelen.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  5. #5
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.785
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Waterlekkage passagierskant Avant

    Daarnaast kan ook de drain van je airco een probleem zijn. Als die heftig moet werken en er zijn verstoppingen leidt dat tot hetzelfde vloerbad.
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2023
    Leeftijd
    47
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    Oke dan ga ik beginnen met water gieten en kijken of ik in het dashboard kastje iets ga merken
    Klopt, het was onder de accubak kurk en kurkdroog en ook de plug.
    Die overigens wel dicht was, maar dat stelde niks voor.
    Ik laat het morgen effe weten, ben zelf ook benieuwd

    oke duidelijk dank, ga morgen eerst effe wat water gooien over de voorruit en kijk of ik binnen iets merk qua lekkages.
    Laatst gewijzigd door tom; 18-09-23 om 20:06.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Waterlekkage passagierskant Avant





    In lijn met dit topic bijgaand foto’s van mijn interieurfilter houder. (A6 uit 04/2004). Ik had ook vochtig tapijt aan de passagierszijde. Het rubber is totaal vergaan. (En er bleek een barst te zitten bij de binnenste schroef)

    Ga nu testen of het droog blijft!

    En waarde moderator sta mij in lijn hiermee een kleine spin-off toe waarvan ik vermoed dat eea verband met elkaar houdt.

    De climate control (airco is volledig gereviseerd dwz nwe condensor, airco pomp en getest en afgevuld) springt soms op eco stand.

    Nu het verband; als ik het correct heb zit er bij de voorzijde van dit interieurfilterhouder een sensor is dit toevallig de externe airco sensor???

    Graag jullie reactie!! Thx!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •