Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Kettingspanner pakking 2.4 AGA lekt

  1. #1

    Standaard Kettingspanner pakking 2.4 AGA lekt

    Ik ben bezig geweest met de inspectie van me nieuwe bezit. Blijkt dus zeik nat te zijn aan de onderkant.
    Nou heb ik gegoogled en ontdekt dat er een v6 dingetje is met de kettingspanners pakkingen. De lekkage plekken komen overeen met wat ik gelezen heb, echter heb ik een distributie "riem". Dat onderdeel heeft ook de naam distributie wat verwarrend werkt.
    Ff voor de check, mijn 2.4 heeft toch ook gewoon een kettingspanner afdeling?

    Verstuurd vanaf mijn MI 8 met Tapatalk

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Kettingspanner pakking 2.4 AGA lekt

    De AGA heeft een tandriem voor de aandrijving van de uitlaatnokkenassen door de krukas. Daar zit een spanrol op. Dit zit allemaal in het "droge" gedeelte.
    De inlaatnokkenassen worden door korte kettingen aangedreven vanaf de uitlaatnokkenassen, daar zitten geen spanners op.

    Zou eerder de voorste krukaskeerring verdenken.....
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Standaard Re: Kettingspanner pakking 2.4 AGA lekt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    De AGA heeft een tandriem voor de aandrijving van de uitlaatnokkenassen door de krukas. Daar zit een spanrol op. Dit zit allemaal in het "droge" gedeelte.
    De inlaatnokkenassen worden door korte kettingen aangedreven vanaf de uitlaatnokkenassen, daar zitten geen spanners op.

    Zou eerder de voorste krukaskeerring verdenken.....
    Thx voor de uitleg,
    Maar dan blijf ik zitten met de Locatie van de lekkage punten, het komt van boven en niet van de krukas.
    Ik zal eerst de kleppendeksel pakkingen vervangen aangezien ik moet gaan uitsluiten nu. Ook de vent leiding zal ik vervangen, kost bijna niks. Dan heb ik de bovenkant uitgesloten iedergeval.

    Verstuurd vanaf mijn MI 8 met Tapatalk

  4. #4

    Standaard Re: Kettingspanner pakking 2.4 AGA lekt

    Kees b, ik zit nu nog met een vraag.
    Er zit wel een ketting, alleen geen spanner.
    Hoeft die ketting dan niet gespannen te worden ofzo?
    In mijn hoofd hebben alle kettingen die een timing regelen toch een spanner nodig?
    Nou ben ik geen expert.

    Verstuurd vanaf mijn MI 8 met Tapatalk

  5. #5
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Kettingspanner pakking 2.4 AGA lekt

    Ja, dat klopt idd, ik heb het niet goed beschreven.
    Tussen de beide nokkenassen op iedere cilinderkop zit een ketting. Op de cilinderkop 1-3 (passagierskant) zit deze achteraan, en op cilinderkop 4-6 (bestuurderskant) zit die vooraan.
    Op elke ketting zit een kettingspanner, die Audi ook wel (mechanische) nokkenasversteller noemt. De functie is dus tweeledig.
    Deze worden afgedicht mbv een "Pakkingset voor kettingspanner/nokkenasversteller", p/n 058 198 217 (voor zowel links als rechts).
    Ook de nokkenassen zijn afgedicht met keerringen (4 stuks in totaal, p/n 026 103 085 D), allemaal mogelijke lekkageplaatsen lijkt me.
    Voor de vervanging van al deze is nogal wat speciaal gereedschap nodig....
    Laatst gewijzigd door Kees B; 22-05-19 om 15:57.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001


  6. #6

    Standaard Re: Kettingspanner pakking 2.4 AGA lekt

    Ik heb de olie aan de onderkant 2 weken geleden helemaal schoongemaakt. Omdat mijn grote klus vriend niet zo happig was om de kettingspanner pakkingen "ff" te vervangen.
    Nu na ongeveer 1500km blijkt dus niks te lekken, wat een mazzel. Schijnbaar ouwe lekkage resten, want alles is vreemd genoeg nog brandschoon.
    Ik kan het niet verklaren behalve dat dit dus nog niet zo lang geleden verholpen is. Helaas geen onderhoud historie, maar dat is mijn vermoeden.
    Wel nog super bedankt kees b.

    Verstuurd vanaf mijn MI 8 met Tapatalk

  7. #7

    Standaard Re: Kettingspanner pakking 2.4 AGA lekt

    Weer ff een update,

    De lekkage is alweer lange tijd terug, liter olie in de maand (1500km).

    Bij de apk de keuze moeten maken afstand nemen of alles gaan opknappen. Ik heb voor het laatste gekozen. Ophanging zal moeten worden aangepakt, uitlaat, lichten en gordel. Daarnaast de distributie en ook maar meteen dus de pakkingen bij de ketting spanners .



    Verstuurd vanaf mijn MI 8 met Tapatalk

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •