Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Tiptronic (soms) in storing?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Leeftijd
    36
    Posts
    36
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Tiptronic (soms) in storing?

    Hi all,

    Na wat prijzige reparaties (olielekkage en brandstofpomp) is m'n A6 weer 'goed' te noemen, met uitzondering van een raar verschijnsel met de automaat. Dit is na de brandstofpomp-reparatie 'ineens' begonnen en ik kan het niet verklaren.

    Auto: A6 Avant, 2.5 V6 TDI Tiptronic Quattro AUT 1999 (geen MT)

    Situatie:
    De auto rijdt exact zoals hij hoort. Instant koude start, lekker vermogen, en schakelen zo zacht als boter, zoals ik dit gewend ben met de automaat braaf in de Drive D.

    Tot aan m'n werk (100 km) geen enkel probleem, totdat ik de 'last mile' moet rijden, met rotondes en veel remmen, gasgeven en stuurbewegingen. De display laat dan niet meer de automaat in "D" actief zien, maar "alle versnellingen" zijn actief. Ook tiptronic werkt dan niet meer (pook in manual en naar boven of beneden, of +/- aan het stuur). Bij switchen van D naar P naar R bokt de automaat heel hard. Verder schakelt hij neit meer op naar de 5e versnelling op dat moment. Toeren zijn niet begrensd, en gassen lukt ook prima. De eerste versneling is erg zwaar, maar boven die 15 km/u gaat het weer 'ok'.
    Stoppen, uitzetten en opnieuw starten werkt prima als tijdelijke fix. Interessant wel is dat ik als ik file-rij dit verschijnsel nog niet heb meegemaakt.

    Informatie die wellicht handig is:
    - De auto is 25.000 km geleden naar ZF geweest voor een 7-uur durende onderhoudsbeurt van de automaatbak (preventief) en ze hadden daar verder ook geen extra zaken die ze zagen.
    - Kmstand 265.000
    - Uitlezen levert niks op
    - Anderhalve maand terug kwam ik stil te staan met een kapotte fuel-pump, toen bokte de automaat ook zo, maar dat kwam doordat de motor in noodloop liep. DAt is nu niet meer het geval.
    - Dit vindt niet elke dag plaats, maar zeker 3 op de 5 dagen, en enkel bij de last mile. Geen geknal, geen geschuur of rare geluiden.

    Hopelijk heeft iemand ooit het exact zelfde gehad en kan iemand pointers geven.

    Normaal:
    normaal.jpg

    Storing (alle versnellingen rood):
    nietnormaal.jpg
    Laatst gewijzigd door las3r; 02-07-19 om 22:25.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Leeftijd
    53
    Posts
    303
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: Tiptronic (soms) in storing?

    Heb jij ZF al geraadpleegd? Misschien toch iets nog juist vervangen in de bak. Er worden nieuwe kleine onderdelen in de bak geplaatst, zo heb ik mij laten vertellen.
    Ik ben vorige week preventief langs geweest voor een onderhoudsbeurt.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Leeftijd
    36
    Posts
    36
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Tiptronic (soms) in storing?

    Ik heb ze niet meer geraadpleegd na het onderhoud daar. Ze hebben destijds 7 uren lang kleine onderdelen vervangen (denk aan rubbertjes, nokjes etc). Het idee is ook dat je auto voor en na niet anders rijdt, gaven ze aan. Het is geen 'oplossen' wat ze daar doen, enkel zorgen dat alles blijft zoals het is. Destijds met proefrijden samen met een ZF-medewerker gaf hij ook al aan dat hij geen bijzonderheden voelde tijdens het rijden. "Hij schakelt prima voor een bak met 230k op de teller". Dit is echt sinds het onderhoud aan de brandstofpomp en de daarmee gepaarde motorstoringen die ik daarvoor had.

  4. #4
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.785
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Tiptronic (soms) in storing?

    Momenteel lijk ik hetzelfde probleem te hebben. Bij stevig optrekken of in achteruit schakelen gaat de bak meteen in noodloop (PRNDS aan). Als ik rustig doe schakelt ze. De wegrijkoppeling of zo is volgens mijn lokale garage aan gort.
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Leeftijd
    36
    Posts
    36
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Tiptronic (soms) in storing?

    @Golfer - Als bij jou die 'noodloop' aan gaat, trekt ie dan ook in de '1' als een bejaarde, en schakelt ie ook niet meer door naar de 5?
    Ik heb eerder noodloop gehad, maar toen kwamen er ook wat mechanische geluiden uit de bak, en was ie gelimiteerd op 2000 toeren.


  6. #6
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.785
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Tiptronic (soms) in storing?

    Ik rij niet als 'noodloop' aangaat en daarom zou ik dat niet weten. Door de sleutel eruit te halen en opnieuw te starten, wordt ze weer normaal. Ik ben wel vermogen kwijt maar schakelt in normale modus gewoon naar vijf. Een tijd terug had ik al foutcode 17125 ' Koppelvormer-overbruggingkoppeling: Geen krachtoverbrenging' en 17090 'Rijstandsensor: Onaannemelijk signaal' Ik weet niet of er na mijn Ardennenrit nog wat is bijgekomen.
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Leeftijd
    36
    Posts
    36
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Tiptronic (soms) in storing?

    Bij mij is dit 'ineens' gaan gebeuren nadat m'n brandstofpomp gereviseerd is, dus 'kapotte' bak lijkt me een beetje vreemd, gelijk na die reparatie. Hier is het ook na opnieuw starten gewoon prima en in orde. Bij mij rijdt hij verder volledig normaal, en is het enkel bij 'afremmen in bebouwde kom' dat hij in die noodloop komt. Thanks voor de verificatie dat 'alle lampjes aan' noodloop betekent (ik wist het niet zeker).

    Ik ga verder zoeken, laten we hopen dat het een rotte sensor is ergens ofzo.

  8. Ad
  9. #8
    BasBoos's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2017
    Posts
    107
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS6

    Standaard Re: Tiptronic (soms) in storing?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door las3r Bekijk Berichten
    Hi all,

    Na wat prijzige reparaties (olielekkage en brandstofpomp) is m'n A6 weer 'goed' te noemen, met uitzondering van een raar verschijnsel met de automaat. Dit is na de brandstofpomp-reparatie 'ineens' begonnen en ik kan het niet verklaren.

    Auto: A6 Avant, 2.5 V6 TDI Tiptronic Quattro AUT 1999 (geen MT)

    Situatie:
    De auto rijdt exact zoals hij hoort. Instant koude start, lekker vermogen, en schakelen zo zacht als boter, zoals ik dit gewend ben met de automaat braaf in de Drive D.

    Tot aan m'n werk (100 km) geen enkel probleem, totdat ik de 'last mile' moet rijden, met rotondes en veel remmen, gasgeven en stuurbewegingen. De display laat dan niet meer de automaat in "D" actief zien, maar "alle versnellingen" zijn actief. Ook tiptronic werkt dan niet meer (pook in manual en naar boven of beneden, of +/- aan het stuur). Bij switchen van D naar P naar R bokt de automaat heel hard. Verder schakelt hij neit meer op naar de 5e versnelling op dat moment. Toeren zijn niet begrensd, en gassen lukt ook prima. De eerste versneling is erg zwaar, maar boven die 15 km/u gaat het weer 'ok'.
    Stoppen, uitzetten en opnieuw starten werkt prima als tijdelijke fix. Interessant wel is dat ik als ik file-rij dit verschijnsel nog niet heb meegemaakt.

    Informatie die wellicht handig is:
    - De auto is 25.000 km geleden naar ZF geweest voor een 7-uur durende onderhoudsbeurt van de automaatbak (preventief) en ze hadden daar verder ook geen extra zaken die ze zagen.
    - Kmstand 265.000
    - Uitlezen levert niks op
    - Anderhalve maand terug kwam ik stil te staan met een kapotte fuel-pump, toen bokte de automaat ook zo, maar dat kwam doordat de motor in noodloop liep. DAt is nu niet meer het geval.
    - Dit vindt niet elke dag plaats, maar zeker 3 op de 5 dagen, en enkel bij de last mile. Geen geknal, geen geschuur of rare geluiden.

    Hopelijk heeft iemand ooit het exact zelfde gehad en kan iemand pointers geven.

    Normaal:
    normaal.jpg

    Storing (alle versnellingen rood):
    nietnormaal.jpg
    Die balk kan een paar dingen zijn.

    Je computer van je bak even resetten omdat deze zelf leerend is en even naar een nul stand moet omdat ZF alles heeft vernieuwd. Of je Electronische schakel module (onder je pook) heeft een andere stand dan jouw mechanische module in de bak. Dan krijg je ook deze rare dingen. Die balk geeft aan dat er een verschil is in bak en elektronica.



    Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Leeftijd
    36
    Posts
    36
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Tiptronic (soms) in storing?

    We zullen het helaas nooit weten. Ik heb besloten de auto weg te doen (ook nadat ik 'm weer badend in de olie vond). Helaas.

  11. #10
    200T Dronten's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Leeftijd
    58
    Posts
    107
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Tiptronic (soms) in storing?

    Ik heb net weer een Audi aangeschaft (A6 sedan 2.4) en heb een soortgelijke storing. Hoe kun je die computer van de bak resetten?
    Groet,
    200T Dronten.
    Laatst gewijzigd door 200T Dronten; 06-11-20 om 20:33.

  12. #11
    200T Dronten's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Leeftijd
    58
    Posts
    107
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Tiptronic (soms) in storing?

    Allen,

    Ondertussen heb ik mij meer verdiept en constateer ik dat mijn dame is uitgerust met een multitronic.
    De storing is ondertussen door een revisiebedrijf verholpen door de ECU te vervangen.
    Iemand nog interesse in een defecte ECU? :-)
    Audi 200 Turbo 1986 (nu nog donor)
    Audi 100 CC 1985, KZ motor, KE-jetronic, LPG
    Hyundai Atos 1997
    Ford Transit 100VIL MK2 1980 (motor sierra, koeling mondeo, v-bak scorpio)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •