Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: 'Open' sensor op linkerachterdeur stuk

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard 'Open' sensor op linkerachterdeur stuk

    Ik krijg regelmatig een melding op het dashboard dat de linkerachterdeur openstaat. Dat is niet zo dus het slot werkt correct, maar de sensor die er in zit werkt overduidelijk niet correct.
    Dit is een vervelende storing omdat de binnenverlichting ook aan/uit blijft knipperen.

    Is dit een bekend probleem? Waar moet ik dit beginnen te zoeken, voordat ik de hele achterdeur uit elkaar ga halen.

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard re: 'Open' sensor op linkerachterdeur stuk

    Heel bekend, is al vaak besproken. Één van de microswitches in het slot is defect (corrosie), slot vervangen is de oplossing.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: 'Open' sensor op linkerachterdeur stuk

    Nu wil ik het slot vervangen, want een eenvoudig taakje is, maar ik zie dat er twee bestelnummers zijn voor het slot linkerachterdeur voor een A6 C5:
    - VAG (4B0 839 015B) en
    - VAG (4B0 839 015G)

    Het is niet zo'n duur onderdeel, maar ik moet natuurlijk wel het goede onderdeel bestellen. Wie kan mij vertellen wat het verschil tussen de twee VAG nummers is?

  4. #4
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard re: 'Open' sensor op linkerachterdeur stuk

    Die schakelaar is makkelijk te vervangen en zit met een clipje vast (rood en blauwe draad)
    Of als het bolletje van de microschakelaar wat vlak is geworden, schakelaar 1 mm dichter bij zetten.
    Laatst gewijzigd door fons716; 12-10-21 om 19:18.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  5. #5
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard re: 'Open' sensor op linkerachterdeur stuk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door a6jeroen Bekijk Berichten
    Nu wil ik het slot vervangen, want een eenvoudig taakje is, maar ik zie dat er twee bestelnummers zijn voor het slot linkerachterdeur voor een A6 C5:
    - VAG (4B0 839 015B) en
    - VAG (4B0 839 015G)

    Het is niet zo'n duur onderdeel, maar ik moet natuurlijk wel het goede onderdeel bestellen. Wie kan mij vertellen wat het verschil tussen de twee VAG nummers is?
    De xxxB werd gemonteerd in de productie tot 2002 en is toen vervangen door xxxG, ook voor service. Dus xxxG is het te bestellen nummer (circa 220€ bij Audi).
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: 'Open' sensor op linkerachterdeur stuk

    Ik heb het slot nu vervangen (even een Spline M8 moeten kopen). Nu had ik de deur nog niet helemaal in elkaar gezet en ik reed rond zonder de kabelboom aan te sluiten en wat gebeurt er? Het dashboard geeft weer af en toe aan dat de deur open staat. Het slot (en de rest van de kabelboom) is dus helemaal niet aangesloten. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat twee draden in de kabelboom tegen elkaar aan komen.
    Hoe kan dit nou zo ontstaan?

  7. #7
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard re: 'Open' sensor op linkerachterdeur stuk

    Dan zou ik eens kijken waar de kabels de deur in gaan, isolatie wordt hardt en gaat kapot na tig keer buigen als je de deur open en dicht doet....koper kan ook bijna door zijn.
    Laatst gewijzigd door fons716; 22-10-21 om 10:54.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: 'Open' sensor op linkerachterdeur stuk

    Oei oei... dat wordt zoeken. Ik ga eerst even opzoeken welke twee draden naar de schakelaar gaan. Dat zijn natuurlijk de boosdoeners. Ik laat het weten als ik het gevonden heb! Bedankt voor de tips/ en hulp

  10. #9
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard re: 'Open' sensor op linkerachterdeur stuk

    Maar heb je nu ook getest met de kabelboom wél aangesloten?
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: 'Open' sensor op linkerachterdeur stuk

    Goed, ik heb nu de kabelboom helemaal verwijderd. Wat opvalt is dat deze in het rubber stukje bij het schanier toch wel wat beschadigd is. Maar voordat ik nog meer onderdelen ging bestellen dacht ik: even eens 5 minuten rond rijden zonder die kabelboom gemonteerd. En geheel *niet* naar verwachting bleef de interieur verlichting weer knipperen omdat de linker achterdeur "open staat". Kortom: het probleem zit hem niet in de deur maar verderop. Nu wordt het mij wat ingewikkeld, want wat kan hier nu aan de hand zijn?

  12. #11
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard re: 'Open' sensor op linkerachterdeur stuk

    Als de kabelboom los is klopt het toch dat de deur open staat....er is dan geen schakelaar meer die 2 draden met elkaar verbind.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: 'Open' sensor op linkerachterdeur stuk

    Precies. Maar volgens het dashboard staat de deur soms open en soms is hij weer dicht. Dit is het duidelijkst te zien aan de interieurverlichting die aangaat als de auto denkt dat de deur open staat. Maar nu er geen kabelboom meer is zou hij OF altijd aan moeten staan OF altijd uit (afhankelijk of de schakelaar in het slot NO of NC is).

  14. #13
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard re: 'Open' sensor op linkerachterdeur stuk

    Ik zou hem eerst eens uitlezen met vcds, misschien zitten er meer fouten in, deurslot wel aansluiten.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: 'Open' sensor op linkerachterdeur stuk

    Het probleem is een tijdje weggeweest, maar inmiddels flitst mijn binnenverlichting soms weer aan. Ik krijg het idee dat het niet om de deursensor gaat, maar dat iets anders hier voor zorgt. De verlichting flitst alleen maar heel kort aan en is dan weer uit. De verlichting brand nooit langer dan een seconde. Is dit een aanwijzing waar iemand iets mee kan?
    Waar kan ik (betaalbaar) de Audi eens laten uitlezen?

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: 'Open' sensor op linkerachterdeur stuk

    Hallo allen,

    Ik heb gisteren de auto laten uitlezen en daar kwamen de volgende zaken uit:

    Aantal fouten: 5
    0556 Opening door crash-signaal Foutief
    0618 Bijrijdersdeur ver- resp. ontgrendeld niet Ontgrendeling heeft niet plaats
    061A Deur rechtsachter op slot resp. niet op slot. Ontgrendeling heeft niet plaats
    0618 Bijrijdersdeur ver- resp. ontgrendeld niet
    061A Deur rechtsachter op slot resp. niet op slot

    Ook treedt er nu een ander probleem op: als ik met de knop op de linkervoordeur alle sloten sluit, dan gaat de binnenverlichting in de auto aan en deze gaat niet meer uit.

    Het lijkt er dus op dat er meer aan de hand is met de centrale deurvergrendeling unit. Is er hier wellicht iemand die met deze informatie meer kan?
    Bedankt alvast!

  17. #16

    Standaard Re: 'Open' sensor op linkerachterdeur stuk

    Bekende kwalen zijn altijd de central electric computer (Vaak onder 't tapijt onder de bestuurdersstoel). Draadbreuken in de deur kunnen hier ook voor zorgen.

    Daarnaast, bij missende of ontbrekende sensor signalen is de ingang vaak "floating", waardoor de computer gewoonweg niet weet wat de status is. Zo kan je dus soms wel, soms niet een deur-open melding krijgen als de schakelaars niet zijn aangesloten.

    Ik zou nogmaals de kabelboom uit de B-stijl en deur halen en zien of ze echt niet beschadigd zijn. Het gebeurt vaak bij Audis. Daarnaast, boordnet computer...
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •