Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Raam achterportier beweegt niet meer omhoog

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Raam achterportier beweegt niet meer omhoog

    Hallo allen,

    Ik ben bezig om mijn achterslot te vervangen (zie ander topic) en nu mijn achterportier uit elkaar ligt wil ik ook meteen mijn niet-functionerend raam repareren.
    - Het raam gaat zonder problemen naar beneden
    - Als ik het raam naar boven laat gaat, dan gaat dat heel stroef en op een gegeven moment gaat het raam dan ook weer naar beneden (motor detecteert obstructie)
    - Ik zie dat het raam niet recht naar boven komt, waardoor het een beetje scheef in het kozijn omhoog komt.
    - De oplossing nu is dat ik met een vinger op het raam richting B-stijl druk zodat het raam recht omhoog komt en dan werkt alles prima. Dit is natuurlijk maar een tijdelijke oplossing.
    - Het vet op de brede zwarte geleider midden in de deur is niet uitgehard.

    Nu vraag ik me af wat er nu voor zorgt dat dit raam bovenin ~5mm uit het lood naar boven komt en dan klem komt te zitten in het kozijn. Iemand een goed idee?
    Bedankt alvast!

  2. #2
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.291
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Raam achterportier beweegt niet meer omhoog

    Is er een meeneem blokje kapot? (Weet niet of dit de goede benaming is)
    Hierdoor dat je raam niet meer recht omhoog gaat.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T830 met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Raam achterportier beweegt niet meer omhoog

    Hallo Remi,

    Ik zie een set plastic (nylon?) geleiders die over een zwart metalen profiel glijden ongeveer midden in de deur. Deze zien er goed uit (ik zie geen afgebroken kanten oid)
    Waar zitten die meeneemblokjes die jij bedoelt?

  4. #4
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.368
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Raam achterportier beweegt niet meer omhoog

    Meestal is er 1 kunststof katrol gebroken en dan klopt de lengte van de staalkabel niet meer...hij is dan te lang en dan gaat uiteraard het raam ook scheef hangen.

    Kijk maar eens naar de afbeeldingen https://www.google.com/search?q=raam...h=713&dpr=1.25
    Laatst gewijzigd door fons716; 09-10-21 om 19:03.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Raam achterportier beweegt niet meer omhoog

    Ik heb er vandaag eens opnieuw naar gekeken.... Eerst even een paar foto's:
    Linker achterdeur: https://office.epsys.nl/s/dMobSJpgfWkKM3C
    Detail van geleiderail bij raam naar beneden: https://office.epsys.nl/s/2Q3goa8NptH9QYt
    Detail van geleiderail bij raam naar boven: https://office.epsys.nl/s/eHp5MK3oai44czt

    Als ik helemaal links en rechts in het raam kijk, dan zie ik daar geen geleiderails en ook geen kabels. De twee "nylon pluggen" die door het raam geschroefd zijn, zijn de enige bevestigingspunten.

    Mijn observaties:
    - De zwarte geleiderail beweegt niet als ik het raam naar links en rechts wiebel
    - Het "wiebelen" van het raam is maar een halve cm helemaal bovenaan het raam, dus in de deur zelf gaat het om fracties van millimeters
    - Het blanke aluminium gedeelte lijkt niet te bewegen ten opzichte van het raam
    - Er zit een HEEL klein beetje beweging tussen de zwarte geleiderail en de nylon geleiders op het blanke aluminium gedeelte
    - Zichtbaar is een staalkabel die naar boven loopt en een staalkabel die naar beneden loopt. Er staat er altijd eentje ENORM strak. Als in: zo strak kan ik de kabel niet met mijn volle gewicht krijgen. De andere staat slap genoeg dat ik hem eenvoudig met een vinger kan wegduwen. Welke van de twee strak staat is afhankelijk van of de laatste beweging naar boven of beneden was.
    - Als ik de raam met mijn hand recht hou, dan werkt het raam perfect. Geen motor die moeite heeft oid. Het is dus echt de raam die scheef het kozijn in gedrukt wordt.
    - Over de volledige lengte van de zwarte geleider zit niet-ingedroogd vet.

    Het zijn dus óf de nylon geleiders die afgesleten zijn (fracties van millimeters) óf er is iets vreemds met die strakke staalkabel. Ik kan niet verklaren waarom die kabel zo strak staat anders dan dat het (heel vreemd) heel veel kracht kost om het raam te bewegen.

    Ik hoop dat ik zo net wat meer informatie heb verschaft om dit mysterie op te lossen. Bedankt alvast!


  6. #6
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.368
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Raam achterportier beweegt niet meer omhoog

    Er zitten nog 2 kunststof geleiders aan de achterkant die aan de staalkabel vast zitten, die kun je pas zien als het raammechanisme is uitgebouwd... of misschien kun je ze zien met een spiegeltje er achter.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •