Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Nieuwe zomerbanden op een 4.2, welke draaglast en snelheidsindex?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2007
    Leeftijd
    68
    Posts
    158
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard Nieuwe zomerbanden op een 4.2, welke draaglast en snelheidsindex?

    Hallo Audi fanaten,

    Ik zit voor een aanschaf van nieuwe zomerbanden voor mij Audi A6 Avant 2001, 4.2 V8 motor.
    Ik heb 18 inch S line velgen 8J breedte.

    Er zit nu op Michelin Pilot Sport 4, bandenmaat 245/40/18 XL 97 Y , maar al snel kreeg ik last van cuppende banden. Dat geeft veel banden lawaai bij lagere snelheden en op de snelweg onrustig weggedrag. Deze banden zijn nu wel aan vervanging toe.....

    Inmiddels heb ik wel de auto uit laten lijnen, dit nadat de bovenste draagarmen en stabilisatoren zijn vervangen.

    Ik twijfel weer of ik opnieuw Michelin PS 4 zal monteren of zal kiezen voor een ander merk band.
    Zijn er banden die vrijwel nooit cuppen ?

    Ook overweeg ik iets minder brede band te kiezen en een 235/40/18 band te laten monteren. ( origineel zat er 235/50/16 op dit type auto en dat sluit toch qua wielomtrek goed aan?)
    Dan komt ook de draaglast om de hoek kijken.
    wat voor draaglast heb ik minimaal nodig gezien de zwaarte van de auto? 91 of zelfs 95?
    En qua snelheidsindex toch Y aanhouden of kan W ook zonder probleem?

    Alvast dank voor een reactie

  2. #2

    Standaard re: Nieuwe zomerbanden op een 4.2, welke draaglast en snelheidsindex?

    Cuppen komt door kapotte ophanging, wiellagers of slechte uitlijning. PS4 is een prima band, zou ze zo aanraden.

    Mijn ervaring is dat 225/40/18 verre van de juiste maat is voor 225/45/17 (205/55/16) auto's ookal zeggen diverse tools van wel. Ik zou zeker op 245/40/18 blijven voor dit model.

    Draaglast en snelheidsindex is over 't algemeen geen probleem, zolang je maar aan de specificaties van de auto voldoet. Als je auto 240km/u haalt heeft 't geen zin om bij te betalen voor 300+ banden als je al 270 banden hebt.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  3. #3
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.336
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe zomerbanden op een 4.2, welke draaglast en snelheidsindex?

    Er zit wel degelijk verschil in het cuppen van verschillende merken banden, het model profiel kan al veel uitmaken bij een bepaald type auto.
    Laatst gewijzigd door fons716; 26-01-22 om 17:30.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2007
    Leeftijd
    68
    Posts
    158
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Nieuwe zomerbanden op een 4.2, welke draaglast en snelheidsindex?

    Hoi Bastet,
    De origineel afgeleverde velgen 16 inch heb ik nog en daar zat dan af fabriek, de incourante, maat 235/50/16 op. Deze velgen gebruik ik nu met winterbanden 215/55/16

    Ik wil geen 225/40/18 maar 235/40/18 monteren, de wielomtrek calculator geeft dan maar een minimale afwijking van 0,59% vergeleken met de originele montage. toch?
    Deze band is dan iets smaller en lager dan de huidige Michelin PS4 met de maat 245/40/18.

  5. #5

    Standaard Re: Nieuwe zomerbanden op een 4.2, welke draaglast en snelheidsindex?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Er zit wel degelijk verschil in het cuppen van verschillende merken banden, het model profiel kan al veel uitmaken bij een bepaald type auto.
    Fair, alleen staat de PS4 daar niet per se om bekend voor zover ik weet (itt Dunlop en doorgaans Vprofidl banden, al is dat natuurlijk ook geen regel).
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option


  6. #6

    Standaard Re: Nieuwe zomerbanden op een 4.2, welke draaglast en snelheidsindex?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Broek Bekijk Berichten
    Hoi Bastet,
    De origineel afgeleverde velgen 16 inch heb ik nog en daar zat dan af fabriek, de incourante, maat 235/50/16 op. Deze velgen gebruik ik nu met winterbanden 215/55/16

    Ik wil geen 225/40/18 maar 235/40/18 monteren, de wielomtrek calculator geeft dan maar een minimale afwijking van 0,59% vergeleken met de originele montage. toch?
    Deze band is dan iets smaller en lager dan de huidige Michelin PS4 met de maat 245/40/18.
    Ik snap wat je bedoelt hoor, ik doelde er alleen op dat veel calculator opties in 't echt toch anders zijn.

    225/40/18 is maar 1cm lager (diameter) dan 235/35/19, officieel...


    Met meerdere merken heb ik echter compleet anders gezien:
    WP_20160323_11_38_56_Pro.jpgWP_20160323_11_38_28_Pro.jpgWP_20160323_11_38_05_Pro.jpg

    Daarom zou ik adviseren om niet te dicht naar die maat te gaan, en bij 245/40 te blijven
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  7. #7
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Nieuwe zomerbanden op een 4.2, welke draaglast en snelheidsindex?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Er zit wel degelijk verschil in het cuppen van verschillende merken banden, het model profiel kan al veel uitmaken bij een bepaald type auto.
    Zeker wel, maar op mijn b6 had ik daar achter last van en met de michelin ps4 juist het minst, maat 225/40/18. Ervoor dunlop en goodyear die heel snel tekeer gingen.
    @Broek
    Als je geen quattro hebt en ze cuppen bijv achter ga ze dan niet wisselen maar houd ze op de plek achter, als je banden zonder draairichting koopt kan je ze wel van links naar rechts doen (achter)
    Als je ze van achter naar voor wisselt heb je in no time 4 banden ge cupt.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2007
    Leeftijd
    68
    Posts
    158
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Nieuwe zomerbanden op een 4.2, welke draaglast en snelheidsindex?

    Mijn 4.2 V8 heeft quattro aandrijving..
    De Michelin PS4 beviel mij op zich goed, maar ik dacht dat deze sportband wellicht wat minder geschikt is voor deze Audi A6 Avant uit 2001...

  10. #9
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Nieuwe zomerbanden op een 4.2, welke draaglast en snelheidsindex?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Broek Bekijk Berichten
    Mijn 4.2 V8 heeft quattro aandrijving..
    De Michelin PS4 beviel mij op zich goed, maar ik dacht dat deze sportband wellicht wat minder geschikt is voor deze Audi A6 Avant uit 2001...
    Het leek mij ook al niet dat een v8 geen quattro zou zijn maar stond er niet bij, uitlijnen is ook goed gedaan? Heb je gezien dat er een A6 quattro geselecteerd was op die uitlijk bank en staat ook op je uitlijn raport? Wil nog wel eens fout gaan.

    Cuppen op een quattro heb ik nog niet gezien of gehoord, zal er vast zijn maar geen ervaring mee, maar ook daar wel het zelfde advies, merk je wielen en zorg dat ze op dezelfde plek komen bij wisselen winterbanden of wat dan ook. Ps4 heeft geen draairichting maar alleen een inside outside, dat is ok.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  11. #10

    Standaard Re: Nieuwe zomerbanden op een 4.2, welke draaglast en snelheidsindex?

    Inderdaad goed opletten - de A6 quattro vs A6 V8 quattro heeft een ander onderstel - de spoorbreedte is anders bij de V8, en volgens mij de ET-waarde ook. Die zijn niet uitwisselbaar!
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •