Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: Verbinding slot linkerachterdeur -> BCM

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Verbinding slot linkerachterdeur -> BCM

    Hallo audi-sleutelaars,

    Ik heb een klein, maar vrij complex probleem. Na heel veel testen en proberen geeft mijn dash regelmatig aan dat mijn linkerachterdeur soms open is (wat natuurlijk niet zo is). Ik heb al het slot vervangen, De kabelboom in de deur losgehad, maar het probleem blijft.
    Ik heb met de Bosch service gesproken en zij geven aan: òf het is de kabelboom van de B-stijl naar de BCM òf het is de BCM zelf.
    Nu wil ik als eerste test de kabels van de BCM naar de linkerachterdeur los halen, om te kijken of het probleem dan weg is. Als het probleem dan blijft, dan weet ik dat het de BCM is.
    Mijn vraag is: waar kan ik de BCM vinden en wie heeft een pinout voor een 2004 A6 quattro (C5) BCM?

  2. #2
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.785
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Verbinding slot linkerachterdeur -> BCM

    Lastige eigenaardigheidje waar ik je niet mee kan helpen hoewel ik al sinds 2009 permanent C5 rijdt.
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  3. #3
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbinding slot linkerachterdeur -> BCM

    Meestal is het een kabelbreuk in het harmonica rubber tussen deur en B stijl.
    Zoiets kun je dan verwachten.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbinding slot linkerachterdeur -> BCM

    Absoluut fons, maar ik heb de gehele kabelboom (incl. het rubber tussenstuk) verwijderd uit de auto om dit uit te sluiten. Het GROTE probleem is dus dat dit (schijnbaar eenvoudig) probleem verderop in de kabelboom/BCM zit. Dit laten uitzoeken door een garage zal mij heel veel geld kosten en daar heb ik bij een 2004 Audi natuurlijk geen zin in.

    Er zit dus niets anders op dan zelf te gaan foutzoeken en ik zie daar eerlijk gezegd een beetje tegen op.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbinding slot linkerachterdeur -> BCM

    De sloten zelf zijn ook niet vrij van storingen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbinding slot linkerachterdeur -> BCM

    Zeker Tom, dat is ook de reden dat ik de gehele kabelboom in de deur verwijderd heb, zodat de deur-kabelboom en het slot zelf de storing niet kan veroorzaken. De Bosch garage geeft aan dat het probleem 100% zeker niet in de deur zit, maar òf in de kabelboom van de B-stijl naar de BCM of in de BCM zelf. Ik moet dus de slot-kabels van de linkerachterdeur naar de BCM doorknippen om te kijken of het probleem dan weg is. Als het probleem dan niet weg is, dan is het de BCM.
    Als iemand mij dus kan helpen aan een schema van de BCM in een A6 C5, dan zou ik daar heel erg mee geholpen zijn. Anders moet ik met een kabelzoeker aan de slag.

  7. #7
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbinding slot linkerachterdeur -> BCM

    Maar als je een kabelboom verwijdert krijg je toch juist storingen?? Lijkt me een beetje vreemde manier van diagnose die tot veel misverstanden kan leiden.
    Heb je het foutgeheugen al uitgelezen, welke code(s) kreeg je?
    En met wat voor slot heb je het deurslot vervangen, nieuw/gebruikt/chinees?
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbinding slot linkerachterdeur -> BCM

    De Bosch garage geeft aan dat ik het correct gedaan heb. Als er geen kabelboom is, dan kan die natuurlijk ook niet naar aarde kortsluiten. Er zijn geen meldingen in het systeem te zien, dus dit is echt een vreselijk lastig probleem om te debuggen. En ik denk dat de enige manier is om het te doen zoals beschreven hierboven,, maar dan moet ik de pinout van de BCM weten. Als iemand het kabelschema van de C5 heeft, dan ben ik daar enorm mee geholpen.

  10. #9
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbinding slot linkerachterdeur -> BCM

    Maar het euvel is dat je de melding krijgt dat je LA deur niet dicht is. Dan zou ik het toch nog steeds dáár zoeken. Gaat die deur echt wel goed dicht, gaat het slot wel goed in de tweede “klik” stand. Ook te testen met deur open en dan met een schroevendraaier het deurslot tot de tweede klik verdraaien, verdwijnt de melding “deur open” dan direct? Wat voor slot heb je erin gezet?
    Kan me niet voorstellen dat er iets mis zou zijn met een kabel die nooit beweegt, zoals die tussen de BCM en de deurstijl, of de BCM die “soms” de storing zou veroorzaken. (Toch geen gevalletje waterschade van de BCM?).
    Ik heb wel het schema, maar dat wordt dan wel later vandaag.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbinding slot linkerachterdeur -> BCM

    Als het slot er niet aanhangt (of de kabelboom in de deur verwijderd is), dan geeft de BCM aan dat de deur dicht is. Vandaar dat ik het op deze manier getest heb. Zo heb ik uitgesloten dat het slot iets verkeerds doet of de kabelboom in de deur (die makkelijk kan breken omdat hij beweegt) stuk is.
    Ook geeft Bosch aan dat dat de correcte manier van testen is.

    Ook geeft Bosch aan dat het zeer onwaarschijnlijk is dat het de kabelboom van B-stijl naar BCM is, maar dat niets uit te sluiten is. Om dit wel uit te sluiten moet ik de kabelboom aan de BCM doorknippen. Als het probleem dan NIET weg is, blijft alleen de BCM over en die is eenvoudig te vervangen. Als het probleem dan wel weg is, zit er ergens tussen BCM->B-stijl een sluiting van de slotkabel naar aarde en moet ik nieuwe draden gaan trekken door de dorpel (iets waar ik niet naar uitkijk). Een schema kan eea dus behoorlijk helpen, want voor je het weet knip ik de verkeerde kabels door in de kabelboom.

  12. #11
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbinding slot linkerachterdeur -> BCM

    Hier is het schema, helaas heb ik het alleen in het Engels. Hopelijk kun je er iets mee.

    Diagnose stellen door draden door te knippen? Blijf het vreemd vinden hoor. Zou het zelf toch anders doen..... Uitpinnen bijvoorbeeld, met speciaal uitdruk gereedschap, voor een paar Euro bij Ali als uitgebreid setje te koop. Dan beschadig je niks en kun je de draden zo weer terug plaatsen.
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  13. #12
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbinding slot linkerachterdeur -> BCM

    Draden doorknippen is het domste wat je kunt doen, uitlezen doe je met het slot aangesloten en het lieft met vcds.

    Slot met de schroevendraaier dicht drukken en de deur een paar keer open en bijna dicht doen dan bewegen de kabels tussen deur en B stijl...kijken of het display verandert naar open of dicht.

    Deze code kreeg ik door een micro switch in het slot die dan wel en dan weer niet gesloten was (deur open of dicht schakelaar)....anti-carjack werkt dan niet meer ( hij probeert het wel om een aantal seconden) en de binnenverlichting werkt niet meer met het openen van die deur.

    Address 52: Door Elect, Pass. Labels: 8P0-959-802-MIN1.lbl
    Part No: 8P0 959 802 A
    Component: Tuersteuerger. H10 0010
    Coding: 0000048
    Shop #: WSC 06435 000 00000
    VCID: 3A63252BEC5F6CD2112454D-806E

    2 Faults Found:
    00929 - Locking Module for Central Locking; Front Passenger Side (F221)
    008 - Implausible Signal
    00106 - Signal Central Locking SAVE/LOCK Passenger Side
    008 - Implausible Signal
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbinding slot linkerachterdeur -> BCM

    Absoluut. Ik ben het helemaal met je eens Fons, maar dat heb ikzelf allang geprobeerd (ben al ene half jaar aan het debuggen). Ook de Bosch garage heeft dat nog eens geprobeerd en samen met mij vastgesteld dat het probleem niet vanaf de B-stijl zit en dat het probleem WAARSCHIJNLIJK de BCM is, maar er zijn maar twee manieren om dat vast te stellen: 1) vervangen van de BCM en kijken of het opgelost is of 2) de draden doorknippen en kijken of dat het probleem verhelpt.
    Er staan geen fouten in de voertuigbus. Dat maakt dit probleem ook zo lastig. Aangezien ik redelijk elektrotechnisch onderlegd ben, ben ik niet zo bang om wat draden door te knippen en die eventueel later weer aan elkaar te maken.

  15. #14
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbinding slot linkerachterdeur -> BCM

    Waarom haal je niet op de sloop een tweedehands boordnet voor een paar tientjes?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbinding slot linkerachterdeur -> BCM

    Hallo Tom, goede vraag. Ik ben een elektrotechnicus, maar geen automonteur. Bedoel je een nieuw kabelharnas of een nieuwe control unit?
    Ik ben aan het googlen geslagen, maar ik denk dat de BCM het niet is (die is meer voor ruitenwissers en verlichting etc). Volgens mij gaat het meer om de "Central locking control unit" en voor zover ik kan zien is dat een ander kastje dan de BCM. Ook is het schema mij niet helemaal duidelijk. Die F10 deurschakelaar (in het slot) gaat naar punt 184. En dat punt kan ik nergens anders in het schema terugvinden. Ik weet eigenlijk zeker dat deze schakelaar ook naar connector T15 gaat, maar waar "184" nou uitkomt?

  17. #16
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbinding slot linkerachterdeur -> BCM

    Ja, het gaat om J429, regelmodule voor c.v. Zit achter het paneel achter de hendel motorkapontgrendeling. Partnummer staat erop, even noteren en dan zoeken op bv Onderdelenlijn.nl.

    Punt 184 vind je terug op pagina 15, kijk op de balk onderaan. Dat is de doorlopende nummering, zodat je draden kunt volgen, in dit geval de zwart/rode draad vanaf positie 71 op pagina 7 (F10). Die zie je bovenaan pagina 15 verder lopen, gemarkeerd met 71.

    Nog even dit betr de draadkleuren zoals in het schema vermeld: zwart/rood is een zwarte draad met een dun rood streepje. Is dus wat anders dan een rood/zwarte draad!
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •