Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Aandraaimomenten aandrijfassen/draagarmen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    34
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Aandraaimomenten aandrijfassen/draagarmen

    Beste Audi forummers,

    Zal me eerst even voorstellen: ik ben Ricardo Steenhuis, 33 jaar en kom uit Hardenberg.
    Een paar maand geleden heb ik een Audi A6 Avant 2.4 V6 met quattro en Tiptronic automaat uit 2002 gekocht.
    Dit mede om de grootte, de trekhaak en omdat ik het nog steeds een mooie tijdloze auto vindt.

    Nu moeten er nog een aantal dingetjes voor de APK gedaan worden dus vandaar dat ik even een bericht plaats.
    Graag zou ik de volgende aandraaimomenten willen weten (en juiste methode met x graden nadraaien) en ik hoop dat jullie mij daar mee verder kunnen helpen, ik had al eea gevonden van een A4 B8 maar ik durfde er niet blind vanuit te gaan dat deze ook voor de A6 C5 kloppen.

    Gaat om de volgende momenten:

    - aandrijfas versnellingsbak zijde de 6 bouten (de bouten zijn dop veeltand 10)

    - aandrijfas wielzijde (de grote centrale bout van inbus 17 mm)

    - wiellagerhuis de 4 bouten waar die mee in de fusee gemonteerd wordt (deze zijn dop veeltand 12)

    - draagarm voorwielen onderzijde en dan de voorste draagarm wiel/fusee zijde en subframe zijde

    - draagarm voorwielen onderzijde en dan de achterste draagarm wiel/fusee zijde en subframe zijde

    - draagarmen voorwielen bovenzijde, zit 1 lange bout in die de 2 draagarmen in de fusee vast klemt, en dan ook de veerpoot zijde

    - stuurkogel de bout waar die in de fusee geklemd wordt en wellicht het kleine boutje bovenin nog

    Ik heb overal nieuwe bouten enz voor besteld dus wil het graag netjes volgens het 'boekje' klaar maken.
    Voor de APK moet dit er aan gebeuren, daarna wil ik er mee gaan rijden en kijken hoe die zich houdt qua vloeistofverbruik (olie, kvs) maar als dit allemaal normaal en goed lijkt is de bedoeling om de auto beetje bij beetje steeds netter te maken en puntjes verhelpen, zoals olielekkage, wat spuitwerk hier en daar enz.
    Onder het mom van hobby mag geld kosten

    Ik ben benieuwd of jullie mij hier aan kunnen helpen, mocht de auto verder klaar zijn kan ik altijd wat foto's plaatsen om de voortgang te laten zien, verder is het een hele nette fijn rijdende auto met veel opties die ook allemaal nog werken dus heb er een goed gevoel bij dat het een goede auto is, en blijft hopelijk.

    Alvast bedankt!

    Mvg Ricardo Steenhuis

    (kan ik mijn profielnaam nog wijzigen?)
    Laatst gewijzigd door Riqardo; 29-05-23 om 13:16.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.836
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Aandraaimomenten aandrijfassen/draagarmen

    Jazeker: Instellingen> Mijn instellingen> Wijzig profiel.

    Op erwin.audi.de kun je voor een nominaal bedrag alle werkplaatshandboeken en schema's voor je auto downloaden. Een aanrader, omdat het vast niet bij deze vraag zal blijven.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    34
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Aandraaimomenten aandrijfassen/draagarmen

    Het was even wachten op de creditcard maar heb inmiddels alles kunnen downloaden en vinden dus bedankt voor de tip.

    Voor de liefhebbers hier nog even de gezochte momenten, wie weet heeft iemand er nog wat aan:

    Audi A6 C5 2.4 V6 quattro aandraaimomenten:

    Wiellagerhuis:
    80 Nm + 90° nadraaien

    Draagarmen boven voor- en achterzijde:
    Fusee zijde 40 Nm

    Draagarm onder voorzijde:
    Subframe zijde 70 Nm + 180° nadraaien
    Fusee zijde 110 Nm

    Draagarm onder achterzijde:
    Subframe zijde 70 Nm + 180° nadraaien
    Fusee zijde 110 Nm

    Stabilisatorstang beugel:
    Draagarm zijde 40 Nm + 90° nadraaien
    Stabilisatorstang zijde 100 Nm

    Veerpoot:
    Draagarm zijde 90 Nm + 90° nadraaien

    Stuurkogel:
    Stuurkogel zijde 5 Nm
    Fusee zijde 45 Nm

    Aandrijfas:
    Versnellingsbak zijde 70 Nm
    Wiel zijde: rem intrappen, 190 Nm, auto op wielen zetten, 180° nadraaien

    Beugel remklauw/blokken:
    Fusee zijde 200 Nm

    Dit zijn iig de gegevens voor mijn auto (bouwjaar 2002) en voor de types met aluminium fusee, de stalen fusee verschilt bij sommige dingen.

    Mvg Ricardo
    Laatst gewijzigd door Riqardo; 03-06-23 om 11:08.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •