Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Geen lucht uit ventilatieroosters na 3 min. airco-stand. Wel op ECO-stand

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2016
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Geen lucht uit ventilatieroosters na 3 min. airco-stand. Wel op ECO-stand

    Als ik de climate control (CC) op 'ECO' zet, werkt alles normaal. Zodra ik de CC op 'Auto' instel, krijg ik gekoelde lucht, maar na een paar minuten komt er nagenoeg geen lucht meer uit de ventilatieroosters en gaat de blower een 'op/afgesloten' geluid maken. Zet ik hem terug op 'ECO', dan komt er na een minuut weer (ongekoelde) lucht uit de ventilatieroosters.

    Iemand suggesties waar ik moet beginnen met zoeken, voordat ik het hele dashboard ga ontmantelen?

  2. #2

    Standaard Re: Geen lucht uit ventilatieroosters na 3 min. airco-stand. Wel op ECO-stand

    Uitlezen. Als er iets uitgezet wordt, is daar een reden voor. Die reden staat 99 vd 100 keer netjes in het uitleesrapport.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2016
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Geen lucht uit ventilatieroosters na 3 min. airco-stand. Wel op ECO-stand

    Het uitlezen geeft niets aan fouten. Theorie is nu dat de pomp niet afslaat, waardoor de airco blijft koelen en uiteindelijk de verdamper vol met ijs komt, waardoor er geen lucht meer door de verdamper/kachelhuis kan. Bij stand Eco ontdooit de boel en komt er na een minuut of wat weer lucht uit de roosters. De boel beslaat dan ook.
    In de motorruimte geconstateerd dat de hogedrukleiding na een aantal minuten met ijs bedekt raakt.

    Inmiddels de druksensor vervagen, maar dat heeft niet het euvel verholpen. Airco-apparaat aangesloten. Lage druk was laag +- 1,5 bar, hoge druk ruim 10 bar.
    Geconstateerd dat de <strike>poelie</strike> magneetkoppeling op de compressor blijft meedraaien als de boel bevriest, ofwel de pomp wordt niet uitgeschakeld.

    Nu achter zien te komen waarom de pomp niet uitgeschakeld wordt, zodra ijs vormt.
    Laatst gewijzigd door veerbol; 10-02-24 om 12:12.

  4. #4
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Geen lucht uit ventilatieroosters na 3 min. airco-stand. Wel op ECO-stand

    De poelie op de compressor draait toch altijd, de magneetkoppeling zorgt ervoor dat de compressor gaat draaien.
    Magneetkoppeling ontkoppelt wel anders zou hij in de eco stand niet ontdooien.


    Hoe voorkomt men ijsvorming op de verdamper:
    Bij (of vlak na) de verdamper zit een temperatuursensor, de anti-ijssensor.
    Deze sensor meet de temperatuur van de verdamper en als de verdamper te koud dreigt te worden zorgt deze sensor er voor dat de airco tijdelijk wordt uitgeschakeld.
    Laatst gewijzigd door fons716; 10-02-24 om 08:33.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2016
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Geen lucht uit ventilatieroosters na 3 min. airco-stand. Wel op ECO-stand

    Dank voor je antwoord. Betreft de poelie: idd bedoel ik de magneetkoppeling (bericht aangepast). De magneetkoppeling wordt niet uitgeschakeld als de boel bevriest. Dat zou aangestuurd kunnen worden door overschrijden van drukwaarden. En blijkbaar ook door een anti-ijssensor.

    Enig idee hoe ik kan constateren dat de anti-ijssensor wel of niet goed werkt en hoe ik daar bij kom?

    Mijn grote vrees is nog steeds dat ik het gehele dashboard uit elkaar moet gaan halen.
    Laatst gewijzigd door veerbol; 10-02-24 om 12:09.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •